tiistai 7. joulukuuta 2010

Uusi Suomi: Pisa-vertailu: Suomi on yhä ”turistikohde” – tässä haaste

Uusi Suomi: Pisa-vertailu: Suomi on yhä ”turistikohde” – tässä haaste 7.12.2010

Suomi sijoittui jälleen kärkisijoille, yhteispisteissä kolmanneksi Shanghain ja Etelä-Korean jälkeen, 15-vuotiaiden nuorten lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista mittaavassa PISA 2009 -tutkimuksessa.

Tutkimus keskittyi tällä kertaa lukutaitoon, ja juuri suomalaisnuorten lukutaidon pienoinen heikentyminen tiputti Suomen vuoden 2000 vastaavan tutkimuksen kärkipaikalta. Esimerkiksi ”erinomaisten lukijoiden” määrä oli vähentynyt 18 prosentista 15 prosenttiin, mikä on silti OECD-maiden huippua.



Tutkimuksen yhteydessä julkaistussa Suomen koululaitosta käsittelevässä artikkelissa (PDF-tiedosto auki tästä) kärkisijan menetyksen merkitystä ei suurennella. Artikkelin mukaan Suomen koulut ovat yhä ”turistikohteita” eri maiden kouluviranomaisille: erityisesti Suomen koulujen tasalaatuisuus ihmetyttää.

Pieni notkahdus voi kuitenkin olla syynä siihen, että artikkelissa pohditaan myös Suomen koululaitoksen tulevaisuuden haasteita. Artikkelin mukaan Suomen menestyksen suurin salaisuus, peruskouluun siirtyminen, tapahtui jo 40 vuotta sitten. Nyt nykyisestä koulujärjestelmästä on tullut itsestäänselvyys.

–Riittävätkö nykyisen suoritustason tuoneet järjestelmät ja käytännöt menestyksen jatkumiseen myös muuttuvassa, globalisoituvassa maailmassa, artikkeli kysyy.

Suurin haaste on kirjoittajien mielestä Suomessa sama kuin muuallakin: maahanmuuttajien lasten sopeuttaminen kouluun.

–Suomalaisista oppilaista vain noin kolme prosenttia on maahanmuuttajien lapsia, mutta heidän osuutensa kasvaa. Joissain helsinkiläiskouluissa jo lähes puolet oppilaista on maahanmuuttajia. Tähän asti Suomi on tarjonnut maahanmuuttajille mahdollisuuden opiskella omalla äidinkielellään, mutta tämä käytäntö voi tulevaisuudessa olla ongelma, kirjoitetaan raportissa.

Suomen PISA-tulosten johtava tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitoksen professori Jouni Välijärvi toteaa raportissa, että kielten kasvava määrä voi tehdä käytännön jatkamisen mahdottomaksi.

–Lisäksi tulee miettiä, miten tasapainoillaan kunkin äidinkielen kunnioittamisen ja suomen kielen oppimisen välillä, sanoo Välijärvi.

Muiksi tulevaisuuden haasteiksi raportti nimeää opettajan työn kiinnostavuuden. Raportin mukaan opettajan ammatti on peruskouluuudistuksen jälkeen houkutellut huippuväkeä, mutta trendi voi muuttua. Lisäksi jako lukioon ja ammattikouluun jo niin varhaisessa vaiheessa koetaan mahdolliseksi ongelmaksi.