tiistai 11. heinäkuuta 2017

Yle: Syömälakossa olleet turvapaikanhakijat pettyivät vastaanottokeskuksen lupauksiin: "Mikään ei ole parantunut"

Yle: Syömälakossa olleet turvapaikanhakijat pettyivät vastaanottokeskuksen lupauksiin: "Mikään ei ole parantunut" 10.7.2017

Kouvolassa Inkeroisten vastaanottokeskuksessa on edelleen jännittynyt ilmapiiri toukokuisen mielenilmauksen jäljiltä. Turvapaikanhakijoiden mukaan juuri mikään ei ole muuttunut.

– Olemme sanoneet, että pitäisi tehdä parempaa ruokaa, että lapset söisivät ja kasvaisivat, mutta se ei ole parantunut. Mikään ei ole parantunut, asiat ovat menneet huonosti, eivätkä luvatut asiat ole toteutuneet, tulkkaa Eiham Wali Barkzai isänsä Aimal Wali Barkzain tuntoja.

Turvapaikanhakijat ovat harmissaan myös vastaanottokeskuksen sijainnista. Inkeroisten keskustassa, vanhan hotellin tiloissa sijaitsevan vastaanottokeskuksen pihalla kulkee jatkuvasti autoja, minkä vuoksi lapsilla on hankala leikkiä pihalla.

Maahanmuuttovirastosta tulosalueen johtaja Olli Snellman muistuttaa, että vastaanottolain mukaan on sallittu, että vastaanottokeskus toimii ruokapalvelumallilla. Hänen mukaansa aktiivisia suunnitelmia mallin muuttamiseksi Inkeroisissa ei ole.

Maahanmuuttovirastoon Inkeroisten vastaanottokeskuksen ruokapalvelusta ei ole kantautunut uusia viestejä toukokuun jälkeen eikä kanteluita muutenkaan ole tehty.

Inkeroisen vastaanottokeskuksen kaltaiset mielenilmaukset ovat maahanmuuttoviraston mukaan varsin harvinaisia.Iso ongelma turvapaikanhakijoiden mielestä on myös henkilökunnan käytös, joka on heidän mielestään muuttunut kevään mielenilmauksen jälkeen pahemmaksi.

– Jos pyydämme jotain, sanotaan, että on kiire, eikä meillä ole aikaa, tule myöhemmin. Jos sanomme moi tai huomenta, meille ei vastata vaan kävellään pois.

Vastaanottokeskus: Keskustelua lisätty

Hoivapalvelu Metsätähti Oy:n vastaanottokeskustoiminnasta vastaava johtaja Markku Pikkarainen sanoo luottavansa vastaanottokeskuksen työntekijöiden ammattitaitoon. Pyrkimyksenä on kuunnella asukkailta tulevaa palautetta herkällä korvalla ja kehittää toimintaa.

Asukaskeskustelutilaisuuksia lisättiin toukokuisen mielenilmauksen jälkeen.

– Olemme tiedottaneet asukkaille uudestaan vastaanottokeskustoiminnan reunaehdoista Suomessa. Kerroimme myös esimerkiksi terveydenhuollosta, ja miten ja kuinka nopeasti paikalliset pääsevät erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin. Näistä asioista asukkailla oli kysymyksiä, joita pyrimme sitten keskustelun kautta kertaamaan ja avaamaan lisää, Pikkarainen toteaa.

Laitoskeittiölle selvitetään vaihtoehtoja

Inkeroisten vastaanottokeskuksessa toimii edelleen laitoskeittiö.

– Olemme selvittäneet eri vaihtoehtoja yhdessä maahanmuuttoviraston kanssa ja teemme asiasta todennäköisesti lisäpäätöksiä loppukesän aikana, Pikkarainen sanoo.