maanantai 20. heinäkuuta 2015

Yle: Syrjittiinkö helsinkiläisravintolassa maahanmuuttajia? – HOK-Elanto selvittää portsarin toimet

Yle: Syrjittiinkö helsinkiläisravintolassa maahanmuuttajia? – HOK-Elanto selvittää portsarin toimet 20.7.2015

HOK-Elanto selvittää, onko ulkomaalaisilta evätty sisäänpääsy Helsingin keskustan Amarillo-ravintolaan väärin perustein. Ravintolan portsarin kuultiin perjantaina puhuvan kovaan ääneen viiden maahanmuuttajan kiintiöstä illassa. HOK-Elanto tyrmää kiintiön olemassaolon.

Anu Vihma käveli miehensä kanssa perjantai-iltana Helsingin keskustassa sijaitsevan ravintola Amarillon ohitse ja sattui kuulemaan järkyttävän keskustelun. Ravintolan portsari puhui kovaan ääneen käytössä olevasta maahanmuuttajakiintiöstä.

– Hän selitti, että heillä on viiden maahanmuuttajan kiintiö illassa ja siinäkin on viisi liikaa. He hurrasivat sitä tilannetta hyvin epämiellyttävästi, Vihma kertoo.

Vihmalle jäi kuulemastaan vahvasti se mielikuva, että maahanmuuttajakiintiö koski juuri Amarilloa. Mielikuvaa vahvisti entisestään se, että myöhemmin ravintolan edessä seisoi jonossa kaksi tummaihoista miestä, joita ei päästetty ovista sisään.

– Mieheni ihmetteli silloin, miten ihmeessä hän voi lähteä työkavereidensa kanssa ravintolaan, jos kiintiöt ovat oikeasti käytössä. Hän työskentelee monikansallisessa peliyhtiössä, jossa on työntekijöitä kaikista maanosista.

Portsarin toimintaa ei hyväksytä

HOK-Elannon toimialajohtaja Jouko Heinonen tyrmää kiintiön olemassaolon. Hänen mukaansa portsarin käytös on loukannut yrityksen arvoja ja eettisiä periaatteita.

– Meillä ei ole mitään tällaista kiintiötä. Tämmöistä ohjetta ei ole. Meillä on erivärisiä, myös tummaihoisia asiakkaita, Heinonen vakuuttaa ja muistuttaa, että tällainen syrjintä olisi myös lainvastaista.

Perjantai-illan tapahtumat aiotaankin nyt selvittää perusteellisesti. Amarillon ovipalvelusta vastaa HOK-Elannon yhteistyökumppanina toimiva Narikka.com.

– Olen ollut yhteydessä heidän toimitusjohtajaansa ja varmistanut, ettei kukaan meidän henkilökunnastamme ole ohjeistanut heitä tällaisista kiintiöistä tai muuten syrjivistä asiakasvalinnan kriteereistä. Hän on vahvistanut minulle, että he eivät ole saaneet mitään ohjeita meiltä, Heinonen toteaa.

– On selvityksen alla, kuka kyseisenä iltana on esittänyt tällaisia lausuntoja ja mielipiteitä siellä. Sen perusteella arvioidaan, voiko sellainen henkilö enää toimia jatkossa meidän asiakaspalvelutehtävissämme, hän jatkaa.

Kova isku yrityksen maineelle

Heinosen mukaan mahdolliset syrjivät käytännöt eivät kuitenkaan kyseisenä iltana näkyneet ravintolan asiakaskunnassa. Helsinki oli viikonloppuna pullollaan kansainvälisiä vieraita suuren voimistelutapahtuman vuoksi.

– Vuorosta vastaava arvioi, että siellä oli satoja ulkomaalaistaustaisia asiakkaita. Luojan kiitos, että jonkun yksittäisen asiakasvalintaa mahdollisesti tekevän henkilön toiminta ei näkynyt asiakaskunnassa.

HOK-Elanto selvittää myös, puhuiko kyseinen portsari nimenomaan Amarillosta vai kenties jostakin toisesta ravintolasta, jossa hän työskentelee.

– Joka tapauksessa meidän yrityksemme maine on tässä vahingoittunut.

Itsekin HOK-Elannolle palautetta antanut Anu Vihma kehuu johdon ripeää toimintaa.

– Siellä oltiin todella pahoillaan ja minulle vakuutettiin, että heillä on nollatoleranssi, että tällaista ei siedetä. Halusin nostaa tämän esille, jotta me kaikki mahtuisimme tänne ja jotta ennakkoluuloista päästäisiin eroon.