tiistai 10. tammikuuta 2017

Yle: Myös Helsinki tarttuu vihapuheeseen – Asenteisiin täytyy puuttua ennen kuin ne näkyvät tekoina kaduilla

Yle: Myös Helsinki tarttuu vihapuheeseen – Asenteisiin täytyy puuttua ennen kuin ne näkyvät tekoina kaduilla 10.1.2017

Safe Stadi -kampanja valistaa etenkin nuoria sosiaalisessa mediassa ja opettaa lähdekritiikkiä. Lisäksi jalkaudutaan kadulle lisäämään turvallisuuden tunnetta.

Ennakkoluuloja, väärää tietoa ja ilkkuvia meemejä, sosiaalisessa mediassa liikkuu paljon asioita, jotka voivat kannustaa vihapuheeseen. Asia on noussut vahvasti esille mediassa ja siihen on pyritty puuttumaan niin poliisin, sisäministeriön kuin suurten nettipalvelimienkin voimin.

Nyt myös Helsingin kaupunki on jakanut saman huolen ja päättänyt kantaa oman kortensa kekoon vihapuheen vastaisessa taistelussa. Kaupunki pyrkii puuttumaan tilanteeseen ennen kuin nettikirjoittelu kärjistyy rasismiksi tai viharikoksiksi.

– Nuoret poimivat nopeasti netissä leviäviä meemejä ja valeuutisia, joita sitten jaetaan eteenpäin kiinnittämättä huomiota niiden alkuperään. Tietynlainen lähdekriittisyys puuttuu ja vaatii aikaa, että sellainen kehittyy, sanoo Safe Stadin projektikoordinaattorina toimiva Topias Suksi.

Maahanmuuttajia kohtaan kiristyneiden asenteiden pelätään esimerkiksi lisäävän yhteenottoja ja edesauttavan radikalisoitumista.

"Nuoret itse haluavat nostaa kissan pöydälle"

Safe Stadi on kaupungin nuorisoasiainkeskuksen luotsaama kampanja, jonka tavoite on valistaa nuoria heidän omalla kielellään helposti pureksittavassa muodossa.

Kampanja korjaa netissä leviäviä vääriä tietoja julkaisemalla ja levittämällä omia artikkeleita maahanmuutosta, turvapaikanhakijoista ja ylipäätään helsinkiläisistä nuorista.

– Usein on kyse siitä, ettei esimerkiksi tiedetä tarpeeksi maahanmuuton taustalla olevia syitä tai vain uskotaan, mitä kaveri sanoo. Hyvin pitkälti näyttää kuitenkin siltä, että nuoret itse haluavat nostaa kissan pöydälle ja keskustella turvapaikanhakijoihin liittyvistä kysymyksistä, sanoo nuorisoasiainkeskuksen suunnittelija Sini Perho.

Perhon mukaan erilaisten näkökulmien tuominen rinnalle voi osoittaa, ettei se oma näkökulma olekaan aina se oikea ja siitä pitää voida keskustella.

Läsnä sekä bittimaailmassa että betonilähiössä

Perhon mukaan viime talven turvapaikanhakijatilanne herätti Helsingin kaupungin toimimaan ja kotouttamisen edistämiseen myönnettiin erillismäärärahaa. Nuorten kohdalla syntyi Safe Stadi, jonka käytännön työ tehdään lähinnä ostopalveluna.

Kaupunki osti kilpailutuksen kautta kaksi kotouttamisprojektia, joiden toteuttajina aloittavat nyt Kalliolan nuoret ja Monik ry sekä asenneilmapiiriin vaikuttavan kampanjan, jonka toteuttaa viestintätoimisto Ellun kanat.

Pääpaino on auttaa maahanmuuttaja- ja turvapaikanhakijanuoria tuntemaan Helsinki kodikseen. Samalla lisätään turvallisuuden tunnetta sekä ehkäistään viharikoksia. Töitä tehdään niin verkossa, vastaanottokeskuksissa kuin kaduilla.

– On huomattu, että tukea tarvitaan muuallakin kuin vain nuorisotalolla. Nyt me menemme sinne, missä nuoret viettävät aikaansa. Näin näemme, mitä nuoret tekevät ja millaista tukea he mahdollisesti tarvitsevat, sanoo jalkautuvaa nuorisotyötä tekevä Sabally Ansumana.

Ansumana on luonut kadulla suhteita nuoriin, toiminut riitojen sovittelijana ja keskustellut nuorten kanssa siitä, miten missäkin tulisi käyttäytyä. Tavoite on pyrkiä estämään eri ryhmien välistä vastakkainasettelua ja laittaa piste vihapuheelle sekä kadulla että netissä.

Haasteena tietenkin on saada nuoret seuraamaan kampanjan kanavia ja sen eteen tehdään koko ajan töitä.

Taistelua käydään useilta eri tahoilta

Vihapuhe nähdään nykyään yhtälailla paikalliseksi kuin globaaliksi ongelmaksi ja sitä pyritään nyt vaientamaan monilta eri tahoilta.

Muun muassa poliisi kertoi syksyllä suunnitelmistaan perustaa erityinen yksikkö, jonka tehtävänä olisi tutkia, ehkäistä ja paljastaa verkon vihapuhetta. Myös sisäministeri Paula Risikko (kok.) on todennut, että nettipoliiseja pestataan lisää, jotta vihapuheeseen voidaan puuttua entistä tiukemmin.

Myös Mediayhtiöt Facebook, Twitter, YouTube ja Microsoft ovat ryhtyneet yhteistyöhön estääkseen väkivaltaisten kuvien ja videoiden välittymisen sivustojensa kautta. Yhtiöt perustavat yhteisen tietokannan, jonka tehtävänä on seuloa asiatonta kuvamateriaalia, jotta se voidaan estää jo ennen kuin sitä jaetaan eteenpäin.

Facebook on myös kertonut panostavansa miljoonalla dollarilla vihapuheen kitkemiseen muun muassa rahoittamalla tutkimuksia, jotka tutkivat ääriliikkeiden toimintaa ja vihapuheen syitä.

Miten eri toimet lopulta purevat tai pystytäänkö vihapuhe kitkemään, jää lopulta nähtäväksi.