keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Yle: Melojan Lieksa-boikotti: Tankkaan mielummin Nurmeksessa

Yle: Melojan Lieksa-boikotti: Tankkaan mielummin Nurmeksessa 19.3.2014

Pääkaupunkiseudulla asuva melonnan harrastaja Jaakko Mäkikylä tutustui Lieksaan ja lieksalaisiin reilut 20 vuotta sitten harrastuksensa, melonnan kautta. Vuosittain Jongunjoella ja Ruunalla vieraileva mainosmies on seurannut paikkakunnalla vellovaa pakolaiskeskustelua ihmeissään. Nyt hän pohtii paikkakunnan liikkeiden boikotointia.

Vuosittain Jongunjoella ja Ruunalla vieraileva mainosmies on seurannut paikkakunnalla vellovaa pakolaiskeskustelua ihmeissään. Lieksassa vellova pakolaiskeskustelu on saanut miehen ajattelemaan paikkakunnan liikkeiden boikotointia tulevaisuudessa.

- Pakolais- ja maahanmuuttoasioita olen seurannut muutenkin ja tulee vain mieleen meidän omat sotalapset. Meiltähän lähti silloin lapsia sotaa karkuun Ruotsiin. Minä katson, että hyvä kiertää ja tässä meillä on sellainen henkinen velka jota nyt voisi maksaa.

- Minä olen tällainen vanhempi ukko, jo eläkeiän kynnyksellä. Minusta ihmisiä pitää kyllä auttaa, jos siihen vain suinkin pystyy.

- Minulla on sellainen kokemus, että minä olen aina saanut apua tarvitessani Lieksan seudulla.

Jaakko Mäkikylä vieraili Jongunjoella ensimmäisen kerran reilut 20 vuotta sitten. Hän muistaa kuinka ystävällisen vastaanoton kulkijat saivat kylillä.

- Jongunjoella tapahtui minun ensimmäinen erämaajokiretki, kun rupesin harrastamaan avokanoottimelontaa.

- Tulimme kaverin kanssa Nurmijärven kylälle ja siellä kahvilassa porukat neuvoi meille heti, minne pitää mennä ja mistä lähteä. Se ystävällisyys hämmästytti!

- Siitä lähtien olen käynyt Jongunjoella keväisin Jongun hujauksessa ja syksyisin juuri ennen jäiden tuloa. Samalla on tullut tietysti koluttua Ruunaa ja käytyä Pielisen museossa.

- Meitä on yleensä 4-10 henkeä, olemme avokanoottiyhdistyksen väkeä.

Mielenrauhan vuoksi

Mitä sitten käytännössä tehdään, jos päätös Lieksassa pitää?

- Minusta retkeilyetikettiin kuuluu se, että käytetään rahaa siellä kohteessa, eikä tuoda kaikkea täältä pääkaupunkiseudulta.

- Ainoa mitä minä tässä asiassa voin tehdä on tietenkin päättää omista rahoistani. Tankkaan sitten Nurmeksessa ja käyn siellä kaupassa.

Mitä tällä yhdenmiehen boikotilla sitten tavoitellaan? Mäkikylä kertoo, että kysymys on oman mielenrauhan saavuttamisesta.

- Tällä saan aikaan ainakin sen tunteen, että olen tehnyt jotain. Oman mielenrauhan takiahan tällaisia päätöksiä tehdään.

- Olen ammatiltani graafinen suunnittelija, eli pyörin aika paljon mainonnan maailmassa. Mielestäni kuluttajat saisivat olla valppaampia, tarkempia siitä mihin ja miten omia rahoja käytetään.

- Ja onhan tämä mielenilmaus jo nyt aiheuttanut aika paljon hälinää.