tiistai 19. elokuuta 2014

Iltalehti: Sara Chafak selvisi rasismista

Iltalehti: Sara Chafak selvisi rasismista 19.8.2014

Neekeri! Tuota haukkumasanaa Sara Chafak, 23, kuuli yläasteella kyllästymiseen asti. Suomessa syntynyt ja kasvanut tyttö ei voinut ymmärtää, miksi häntä kiusattiin. Hän ei tuntenut itseään erilaiseksi.

- En onneksi koskaan päästänyt kiusaajia ihoni alle. Olin jo silloin sitä mieltä, ettei outo ulkonäköni ollut huono juttu.

Itsepintaisuus kannatti.

Muutaman vuoden päästä Sara huomasi, ettei ollut ajatustensa kanssa yksin: hänet kruunattiin vuonna 2012 Miss Suomeksi. Isältä perittyjen tummien piirteiden lisäksi Saran erottivat muista itsevarmuus ja avoimuus.

- Saan kiittää paljosta monikulttuurisia juuriani.

Saran isä on kotoisin Marokosta. Vanhemmat erosivat, kun Sara oli yhdeksänvuotias, mutta isä jäi eron jälkeen Suomeen.

- Iskä on sanonut, että hän jäi tänne ainoastaan minun ja pikkuveljeni takia, Sara paljastaa.

- Onneksi niin, sillä olen pysynyt iskän kanssa läheisenä eron jälkeenkin.

Isä ja tytär puhuvat keskenään pääasiassa Marokon arabiaa, mutta välillä isän huono suomi saa Saran ärsyyntymään.

- Puhun tahallaan iskälle suomeksi, ja hän vastaa aina arabiaksi. Kun sekoitamme mukaan vielä ranskaa ja englantia, koossa on melkoinen kielisoppa, Sara sanoo ja nauraa.

Saran isä on muslimi, mutta uskonto ei ole vaikuttanut oikeastaan millään tavalla perheen arkeen. Saralla on ollut täysi vapaus uskonasioiden suhteen.

- Koraanissa sanotaan, että vanhemman velvollisuus on valistaa lastaan islaminuskosta, mutta lopullinen päätös jää lapselleen itselleen. Isä hoiti opastamisen enemmän kuin hyvin. Siitä olen kiitollinen.

Sara ei ole kokenut, että isän kulttuuritausta tai uskonto olisivat rajoittaneet hänen elämäänsä.

- Olen onnellinen, että isä ja hänen sukunsa ovat sopeutuneet länsimaiseen kulttuuriin hyvin. Perheeni on opettanut minulle sen, että erilaisuus on vain rikkaus.