sunnuntai 1. marraskuuta 2009

TS: Vanhemmat tyytymättömiä islamin opetukseen Turussa

Turun Sanomat: Vanhemmat tyytymättömiä islamin opetukseen Turussa 1.11.2009

Turun muslimioppilaiden vanhempainyhdistys on huolestunut islaminuskon oppituntien sisällöstä tunneilla, joissa opettajana on ei-muslimi. Turussa on kolme islamin uskon opettajaa, joista kaksi on muslimeja. Samanlaisia ongelmia on tullut esille myös Turun ympäristökunnissa, etenkin Raisiossa.

Vanhempainyhdistys on käynyt neuvotteluja Turun opetustoimen kanssa useiden viikkojen ajan ja toistaiseksi tuloksetta. Ongelma alkoi, kun uusi opettaja ei vanhempien mukaan kertonut islamista riittävin tiedoin. Vanhempien mukaan esille on tullut useita tilanteita, joissa opettaja on opettanut virheellisesti oleellisissa uskon kysymyksissä.

Jos asiaan ei tule ratkaisua lähiaikoina, vanhempainyhdistys aikoo viedä asian eteenpäin.

Yhdistyksen opetustoimelle antaman vetoomuksen mukaan on yhteinen etu, että lapset saavat sellaista opetusta, joka ei ole ristiriitaista eikä aiheuta oppilaille ja heidän vanhemmilleen ahdistusta, eristäytymistä ja hämmennystä.

Osa islaminopetuksessa olevista lapsista ei ole ollut uskonnontunneilla viime aikoina juuri tästä syystä. Yhdistyksen mukaan lapset ovat kertoneet tietävänsä islamista enemmän kuin opettaja.

Helsinki selvinnyt ilman ongelmia

Sekä Turussa että Helsingissä islamin opetuksessa olevat ovat luterilaisten jälkeen suurin ryhmä. Turun kaupungin perusopetuksen kouluissa islamin opetusta saa noin 560 oppilasta. Muissa Turun kouluissa opetusta annetaan noin 100 muulle lapselle ja nuorelle.

Helsingissä islamin uskoa opetetaan 2 468 lapselle perusopetuksen kouluissa. Opettajia on 20.

– Helsingissä valtaosa islaminuskon opettajista on muslimeja. Meillä tästä asiasta on keskusteltu, mutta siitä ei ole syntynyt ongelmaa, Helsingin perusopetuksen opetuspäällikkö Marjo Kyllönen kertoo.

Virkoihin muodollisesti pätevät

Opetusneuvos Pekka Iivonen Opetushallituksesta ymmärtää vanhempien huolen, mutta muistuttaa samalla, että Suomessa opettajan virkoihin on valittava aina muodollisesti pätevimmät, jos heitä on tarjolla.

– Siinä tapauksessa, että opettaja opettaa virheellisesti ja opetussuunnitelman vastaisesti, silloin asiaan on puututtava. En tunne riittävän hyvin Turun tapausta, jotta voisin kommentoida sitä siltä osin.

Islamin uskonnon opettajana Turussa toimiva Muhsen Pishtivan pitäisi järkevimpänä ratkaisuna sitä, että opettajan kanssa olisi luokassa avustaja, joka on muslimi.

– Sillä ongelma saataisiin ratkaistua, hän ehdottaa.

Turussa pienryhmäisten uskontojen ohjaavana opettajana toimii Hannunniitun koulun rehtori Timo Kalske . Hän pitää ehdotusta mielenkiintoisena.

– Se voisi olla hyvä ratkaisu. Uskon, että tässä asiassa saadaan vielä toimiva ratkaisu.

Vanhempainyhdistys pitää ehdotusta toimivana, jos se on tasapuolinen eikä kumpikaan osapuoli koe tilannetta kyräilevänä.

Heikki Kauhanen

-----------

Islam haastaa taideaineiden opetuksen kouluissa

Muut opettajat näyttävät joutuvan jopa uskonnonopettajia enemmän ottamaan huomioon islamin vaatimukset. Yksi esimerkki on kuvakielteisyys.
- Esimerkiksi ravintoketjua ei voi opettaa, koska lapset eivät voi piirtää erilaisia, ketjussa koko ajan suurenevia eläimiä. Opettaja voi ratkaista ongelman vaikkapa piirtämällä eläinten tilalle erikokoisia palloja, kertoo kielentutkija Mia Halonen.

Halonen tutki helsinkiläisoppilaiden kielen taitoja ja yllättyi tutkimusta tehdessään siitä, miten paljon islam vaikuttaa koulujen arkeen. Vanhempien mukaan oppilas ei esimerkiksi saa olla tilassa, jossa joku laulaa tai johon kuuluu musiikkia vaikkapa tv-ohjelmasta.
- Opettajat ovat yleensä hyvin maalaisjärkisiä ihmisiä, ja ratkaisut ovat löytyneet pikku hiljaa vanhempien kanssa, Halonen sanoo.

Oppimateriaalit voivat tuottaa monikulttuurisen koulun opettajille ylimääräistä päänsärkyä.
- Kirjan kuvitus voi esimerkiksi sisältää erinäköisiä lapsia, jolla haetaan kansainvälistä tunnelmaa. Mutta kirjan eläimiksi on surkuhupaisasti valittu muslimeille ongelmalliset possut ja koirat, Halonen kertoo.

Islamin tulkintaan suurten kaupunkien kouluissa on vaikuttanut somalialaistaustaisten oppilaiden suuri määrä. Juuri näiden perheiden kanssa opettajat ovat käyneet tiukimmat keskustelut koulun käytännöistä.

Yleensä perheet sallivat lasten osallistumisen, kun musiikki, piirtäminen tai jopa tanssiminen perustellaan opetukseen kuuluvaksi opetussuunnitelman avulla. Vanhempien suomen kielen taidon lisääntyminen auttaa ymmärtämään perusteita ja vakuuttumaan siitä, että koulussa halutaan heidän lapsilleen hyvää.
- Oppilaalla saattaa myös olla manipulatiivinen suhde islamiin. Jos jokin ei huvita, sille voidaan etsiä kieltoa islamista. Tämä ei tarkoita, etteikö nuori arvostaisi uskontoaan, hän vain haluaa päästä tylsästä tehtävästä.

Sari Miettunen

------------


Kommentti: Laki ja uskonto
Turun seudulla ilmenneet perusopetuksen islamin tuntien ongelmat eivät ole vähäpätöisiä. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että heidän näkemyksiään ei ole ymmärretty, asia on otettava vakavasti.

Jos opettaja tulee tunnille viinalle haisevana tai antaa toistuvasti virheellisen kuvan opetettavan aineen perusteista, asiaan pitää puuttua. Silloin on turha vedota opettajan pedagogiseen pätevyyteen. Suomessa opettajien ammattitaito on korkealla ja kansainvälisestikin luotettavaa, joten tällaisia poikkeamia ei voi painaa villaisella. Ja varsinkaan, jos kyse on uskonnon opetuksesta.

Loppujen lopuksi ongelman ydin ei ole siinä, mitä uskontoa opettaja edustaa. Jos olisi, tähän olisi varmaan puututtu jo valintavaiheessa. Ydin on se, että monille muslimeille uskonto on niin tärkeä asia, että tahattomia ja toistuvia virheitä opetuksessa ei katsota hyvällä. Arvelen, että taustalla on myös molemminpuolisia väärinkäsityksiä.

Keskiössä ovat laki ja uskonto. Suomessa laki on aina uskonnon yläpuolella. Vuodesta 2003 uskonnon opetus on ollut tunnustuksetonta ja koulujen on sitä tiukasti noudatettava. Tunnustuksellisen muslimin on tätä vaikea ymmärtää, sillä uskonto on kaiken yläpuolella.

Nopein ratkaisu olisi pitää tunnit avustavan islamilaisen opettajan ja muodollisesti pätevän opettajan kesken. Se palauttaisi vanhempien luottamuksen kouluun ja takaisi työrauhan. Pitemmän päälle järkevin ratkaisu on patistella musliminuoria opiskelemaan opettajaksi.

Heikki Kauhanen