Helsingin Sanomat, mielipide: Ismo Söderling: Bussinkuljettajan turbaania ei pidä kieltää 6.5.2013
Yle: Han kämpar för att få köra buss i turban
Helsingin Sanomat: Työsuojeluvaltuutettu ei sallisi sikheille töissä turbaania
Helsingin Sanomat, mielipide: Arto Aijala: Kuljettajien on noudatettava liikennöitsijän pukusääntöä
Joillakin etnisillä ryhmillä päähine on osa identiteettiä tai uskonnollista traditiota. Esimerkiksi juutalaiset miehet käyttävät kipaa, sikhit turbaania ja musliminaiset tukkansa peittämiseksi erilaisia huiveja.
Suomen maahanmuuttotilanne on muihin läntisen Euroopan maihin verrattuna parikymmentä vuotta jäljessä – samoin kulttuurien kohtaamiseen liittyvä keskustelu. Nyt meillä virinnyt sikhin turbaanin käyttöoikeuskeskustelu on käyty useimmissa maissa jo vuosia sitten.
Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa (4. 5.) toivottiin, että vantaalainen bussikuski voittaisi turbaanitaistelunsa. Toivomukseen on helppo yhtyä. Tässä siirtolaisuuteen liittyvässä monikulttuurisuuskonfliktissa Suomi tuskin poikkeaa lopputuleman osalta muista Euroopan maista.
Nyt olisi julkisuuteen tulleella bussiyhtiöllä profiilin kohottamisen paikka. Yhtiö voisi suunnitella yhdessä kuljettajansa kanssa työasun, jossa olisi turbaani logoineen. Saattaisipa siinä yhtiön busseissa muutama tyhjä istuinkin täyttyä joko uteliaisuudesta tai silkasta sympatiasta, mikäli osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen.
Suomi kansainvälistyy väestöllisesti kiihtyvällä vauhdilla. Olen eräissä yhteyksissä esittänyt monikulttuurisuusneuvoston perustamista Suomeen. Sen jäsenet olisivat arvovaltaisia kansalaisia edustaen sekä kantaväestöä että maahanmuuttajia. Tällainen neuvosto voisi ottaa kantaa keskeisiin maahanmuuton mukanaan tuomiin kulttuurisiin pulmatilanteisiin. Suomessa on jo useita instituutioita, joiden arvovallalla on saatu kiperillekin asioille kansallinen konsensus. Tällaisista instituutioista mainittakoon Julkisen sanan neuvosto tiedotusvälineiden puolella ja arkkiatri lääketieteen alalla.
Suvivirren laulaminen keskusteluttaa meitä edelleen. Turbaanikeskustelua seuraa pian jokin toinen kulttuurien törmäämiseen liittyvä asia. Monikulttuurisuusneuvostolle olisi tarvetta.
Ismo Söderling
johtaja
Siirtolaisuusinstituutti
________________________________________
Yle: Han kämpar för att få köra buss i turban
Varför får invandrade använda turban och slöja i så många andra länder på jobbet - men inte i Finland? Den frågan ställer sig sikhen Gill Sukhdarshan Singh, bosatt sedan drygt 20 år i Finland. Han kör buss i Vanda i huvudstadsregionen och har nekats tillstånd att använda turban på jobbet.
Hans rätt att använda den för sikhiska män viktiga religiösa symbolen - turbanen - har prövats i flera instanser - bland annat Justitiekansler och Minoritetsombudsmannen har fått ta emot en prövningsansökan från Gill.
För tillfället har ärendet överförts till Regionförvaltningsverket, som handhar arbetslivsfrågor och nu ska ta ställning till religiös diskriminering på arbetsplatsen.
Inga klagomål
Gill själv säger att han haft privilegiet att köra samma busslinjer under en längre tid och både kollegerna och kunderna är bekanta.
- Ingen har kommenterat min turban negativt, säger han själv till Yle Nyheter, tvärtom. Folk är nyfikna och frågar, jag är själv pratsam och mån om att vara vänlig på jobbet.
Gill han köra några månader iförd turban innan arbetsgivaren reagerade.
- Jag fick höra att det inte var önskvärt att ha turbanen på bakom ratten, säger han. Det är tråkigt, eftersom den är en viktig, manlig och religiös symbol för oss sikher. Nu kör han utan turban tills ärendet avgörs.
Någon måste vara den första
När Yle Nyheter besöker Gill och hans fru i deras hem i Vanda är handlingarna utspridda på bordet. Det är många myndigheter som redan har fått en påstöt i ärendet från Gill. Själv säger han att både transportfacket AKT:s jurist och Regionförvaltningsverket grunnar på frågan.
- Någon måste vara den första som frågar om en sådan här sak, säger Gill själv. Sedan blir det lättare. Enligt hans egna utredningar får man använda turban i Sverige både då man kör tåg eller taxi professionellt. Också i Norge finns det sikher som kör taxi med turbanen på.
- Vi kommer att bli fler som vill göra det, bedömer Gill. Jag har både städat och jobbat i storkök - men det känns mycket mera meningsfullt att köra buss. Därför hoppas jag på ett positivt beslut i den här frågan, säger han.
_____________________________________
Helsingin Sanomat: Työsuojeluvaltuutettu ei sallisi sikheille töissä turbaania
Bussinkuljettajan turbaani ei kuulu liikennöitsijän pukusääntöihin, joita työntekijän on syytä noudattaa. Näin sanoo Helsingin seudun linja-autohenkilökunta ry:n työsuojeluvaltuutettu Arto Aijala, jonka mielipidekirjoitus julkaistiin maanantaina Helsingin Sanomissa.
Aijalan mielestä Helsingin Sanomien pääkirjoitus, jossa turbaanikieltoa kuvailtiin älyttömäksi, oli paha ylilyönti.
"Lehti pyrkii järkyttämään pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden ja niiden liikennehenkilökuntien harmoniaa pyrkiessään humanisoimaan tämän väen väkisin populistiseksi tekemänsä asian", Aijala kirjoittaa.
Keskustelu sai alkunsa, kun HS ja IS kertoivat viime viikolla vantaalaisesta sikhikuljettajasta, joka haluaisi pitää uskonnollisista syistä työssään turbaania.
Veolia Transport Vantaa kuitenkin kielsi turbaanin käytön. Muut pääkaupunkiseudun bussiyhtiöt ovat olleet samoilla linjoilla.
Siirtolaisinstituutin johtaja Ismo Söderling kirjoittaa puolestaan mielipidesivuilla, että turbaanikeskustelun kohteena olevalla bussiyhtiöllä olisi profiilin korottamisen paikka.
"Yhtiö voisi suunnitella yhdessä kuljettajansa kanssa työasun, jossa olisi turbaani logoineen", Söderling ehdottaa.
Hän huomauttaa, että Suomen maahanmuuttotilanne on parikymmentä vuotta jäljessä muita läntisen Euroopan maita. Esimerkiksi turbaanikeskustelu on käyty useimmissa maissa jo vuosia sitten.
_____________________________________
Helsingin Sanomat, mielipide: Arto Aijala: Kuljettajien on noudatettava liikennöitsijän pukusääntöä
Helsingin Sanomien pääkirjoitus ("Turbaanikielto on älytön", 4. 5.) oli paha ylilyönti. Lehti pyrkii järkyttämään pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden ja niiden liikennehenkilökuntien harmoniaa pyrkiessään humanisoimaan tämän väen väkisin populistiseksi tekemänsä asian.
Kaikilla liikennöitsijöillä on omat pukusääntönsä, joita työntekijät työpaikan vastaanottaessaan sekä työsopimuksen allekirjoittaessaan ovat sitoutuneet noudattamaan. Jos työntekijä ei tähän pysty, tai jos hän saa myöhemmin uudenlaisen elämäntarkoituksen, joka sotii työnteon aloittamisen alussa ollutta yhteisymmärrystä vastaan, hänen lienee syytä kysyä itseltään, voiko hän jatkaa kyseisessä työtehtävässä.
Lehden mielestä kuljettajan erottaa matkustajasta siitä, että kuljettaja istuu edessä ja kääntelee rattia. Näinhän se autoissa yleensä on, mutta linja-auto ja varsinkin sen kuljettaja on aivan eri juttu.
Meillä ammattikunnassakin tuntuvat mielipiteet olevan toisilla puolesta ja enemmistöllä vastaan. Ehkä tarvitaan lainmuutos ja perustuslakivaliokunnan ja oikeuskanslerin kannanotto – sopulien voimakkaasti lobatessa –, jotta saataisiin asia järjestymään, kun terve järkikään ei toimittajilla enää riitä.
Arto Aijala
työsuojeluvaltuutettu, Helsingin Seudun Linja-autohenkilökunta ry