perjantai 14. marraskuuta 2008

Kansliapäällikkö Ritva Viljanen Infopankin tiedotustilaisuudessa

Otteita kansliapäällikkö Ritva Viljasen puheesta maahanmuuttajien Infopankin tiedotustilaisuudessa.

Koko puhe:
puhe

Suomi on joka päivä eilistä päivää monikulttuurisempi. Maahanmuutto monimuotoistuu. Kun meille aiemmin tultiin lähinnä humanitaarisista syistä ja perhesyistä, tullaan Suomeen nyt ennen kaikkea työhön ja opiskelemaan. Maahanmuutto Suomeen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Vaikka tilastotietojen perusteella näyttää siltä, että mekin olemme varsin liikkuvaista väkeä, ulkomaille suuntaa joka vuosi noin 10 000 suomalaista, on nettomaahanmuutto tästäkin huolimatta ollut eduksemme reilusti yli 13 000 henkeä vuodessa. Väestöennusteiden mukaan Suomen ulkomaalaisväestö kasvaa siten, se lisääntyy kahdessakymmenessä vuodessa nykyiseen verrattuna kolminkertaiseksi. Vielä vuonna 1990 ulkomaalaisia Suomessa oli vain 26 000 henkilöä ja siis määrän odotetaan kasvavan kahdenkymmenen vuoden sisällä yli 300 000 henkilöön.

...

Aivan oikealla tavalla Infopankki lähti tämän vuoden alussa etsimään uusia resursseja ja uusia kumppaneita palvelun kehittämiseksi eteenpäin. Sisäasiainministeriö ymmärsi pian Infopankin tarjoamat mahdollisuudet maahanmuuttajien aseman edistämisessä. Miksi siis lähteä rakentamaan jotain täysin uutta, kun huolellisesti rakennettu ja käytännössä toimivaksi todettu palvelu tarjoaa ratkaisun maahanmuuttajan kotoutumisen kannalta keskeiseen kysymykseen. Tämän takia sisäasiainministeriö lähti aktiivisesti ajamaan Infopankin asiaa ja käynnisti neuvottelut, jotta Infopankille saataisiin laaja tuki valtionhallinnossa.

Tavoitteeksi asetettiin, että Infopankista tehdään valtakunnallinen palvelu, pyrittäisiin saamaan siihen monet kunnat mukaan ja että sen rahoituspohjaa laajennettaisiin ja vakinaistettaisiin. Lisäksi valtion puolen tukijoita tarvittiin lisää. Mielestäni tavoitteet on hyvin saavutettu. On solmittu valtion ja kuntien yhteissopimus rahoituksesta ja tuotettavasta palvelusta. Lisäksi rahoituspohja saatiin moninkertaistettua lähtötilanteeseen verrattuna. Valtion rahoittajina toimivat sisäasiainministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, opetusministeriö, valtiovarainministeriö ja Kela. Lisäksi Infopankkia rahoittavat kunnat.

...

Kun palveluun on vielä tarkoitus yhdistää kielikoulutuksen ja koulutusohjauksen elementtejä, uskon, että meillä on parin vuoden kuluttua käytössämme Euroopan edistyksellisin Internetissä toimiva maahanmuuttajien opastusjärjestelmä. Helsingin kaupunki ja monet muut Infopankissa alusta asti mukana olleet kunnat ja ministeriöt ovat tehneet erinomaista työtä kehittäessään palvelua eteenpäin. Erityisen hienoa on, että Infopankki on eräänlainen avoin oppimisympäristö maahanmuuttajien opastamiseen myös muille kunnille - mukaan pääsee varsin kohtuullisella jäsenmaksulla.