Turun Sanomat: Turun muslimeissako äärijihadisteja? 18.8.2013
Huhtikuun 15. päivä Bostonin maratonin loppupuolella sattui pommi-isku, jonka tekijät saatiin pian kiinni. Varsin yleisesti teko pantiin jihadistien kontolle, olivathan tekoon syyllistyneet veljekset maahanmuuttaneita muslimeja.
Yleensäkin kansainvälisessä tiedotusslangissa jihadismi liitetään islamin aseelliseen puolustamiseen, jopa terrorismiin. Turun Sanomien pääuutisena (14.8.) oli ”Turussa satoja äärijihadisteja”. Oletettavasti monen uutisen lukeneen tunne kuohahti – ehkäpä pelkokin lisääntyi maahanmuuttoa ja erityisesti islaminuskoisia maahanmuuttajia kohtaan.
Siirtolaisuus ja uskonto liittyvät läheisesti toisiinsa. Olen vieraillut useissa amerikansuomalaisissa kylissä ja kaupungeissa, joissa saman kadun varrella saattaa olla 2–3 suomalaista kirkkoa, kaikki kun eivät ole halunneet samaan seurakuntaan. Sama on Suomeenkin suuntautuneessa muutossa. Maahamme muuttaneissa on suhteellisen paljon pakolaisia, ja heidän tuloonsa liittyy usein uskonnollisia selkkauksia tai riitoja lähtöalueilla.
Jihad on islamiin liittyvä uskonnollinen termi, joka tarkoittaa kamppailua tai kilvoittelua. Jihad voi olla henkistä, jolloin kamppaillaan omaa henkistä pahuutta vastaan. Tämä sisäinen jihad on jokaisen muslimin velvollisuus pahuuden ylivaltaa vastaan.
Tunnetaan myös aseellinen jihad, jonka tulkinta muslimien keskuudessa vaihtelee suuresti. Yleensä se kuitenkin liitetään puolustustaisteluun, jolloin vihamielisiksi koetut voimat yrittävät vaientaa islamin toteutumista. Aseellisen jihadin julistaminen on oppineiston tehtävä.
Tämän päivän aseellinen jihadismi liitetään läheisesti terrorismiin, sillä tällaisten tekojen tekijöillä ei ole yleensä islamin korkeimpien oppineiden hyväksyntää. Aseellisen jihadin kannattajia lienee murto-osa henkisen jihadin toteuttajiin verrattuna, myös Suomessa.
TS:n uutisen voi siis lukea kahdella tapaa jihadistien osalta: Turussa on satoja muslimeja, jotka käyvät jatkuvasti sisäistä kilvoittelua omassa uskossaan. Tai: Turussa on satoja aseellisen siiven islamisteja, islamin ylivallan kannattajia.
Lyhyt soittokierros paikallisille muslimiystävilleni vahvisti näkemykseni, eli Turussa kilvoitellaan henkisesti. Voimme siis nukkua yömme rauhassa, vaikka kaikki huomisen suomalaiset eivät ehkä syökään lenkkimakkaraa tai sian potkaa ja juo alkoholia.
Ismo Söderling, johtaja, Siirtolaisuusinstituutti, Turku