Yle: Halpamaiden rekkakuskit syövät suomalaiskuljettajien leipää 9.6.2015
Ulkomaalaiset kuljetusyrittäjät ovat haalineet ison osan Suomen tavarantoimituksista. EU:n määrittelemää kabotaasiliikenteen rajoituksia on vaikea valvoa. Vinjetti- eli käyttäjämaksua toivotaan nopeasti.
40 vuotta kuljetusyrittäjänä toiminut, Kainuun kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Pekka Haapalainen on huolissaan tavarantoimitusten valumisesta ulkomaalaisten hoidettavaksi. Tilanne on jo niin hankala, että jos esimerkiksi Kainuusta viedään kuorma Etelä-Suomeen, niin paluu kannattaa tehdä ennemmin tyhjällä rekalla kuin ottaa paluumatkalle kuormaa kyytiin. Hinnat on poljettu alas.
– Suurin syy on kabotaasiliikenteen valvonnan puutteessa. Ne voivat kuljettaa tavaraa edestakaisin. Aikarajat ja kuormamääriä joita säädökset määräävät, ei noudateta, sanoo Pekka Haapalainen.
Kabotaasiliikenne tarkoittaa sitä, että toisen EU-maan rekalla saa ajaa tietyn määrän rahtikuljetuksia Suomessa.
– Syytä valvonnan puutteelle en osaa varmasti sanoa, mutta epäilen sen johtuvan liikkuvan poliisin lakkauttamisesta ja siten resurssien puuttumisesta. Tulli valvoo, minkä pystyy, mutta se ei voi valvoa sisäistä liikennettä.
Haapalaisen mukaan paras lääke olisi ottaa käyttöön tievero ulkomaalaisille kuljetusyrittäjille.
– Ehdottomasti tievero, eli vinjettimaksu, jolloin ulkomaalaiset joutuisivat maksamaan meidän tienkäytöstä, eivätkä liikkuisi täällä ihan ilmaiseksi. Tämän myötä voitaisiin valvoa ajoneuvokalustoa sen aikaa minkä ne Suomessa ovat. Ne tuovat polttoaineetkin mukanaan, noin 800–1200 litraa. Tuolla määrällä ajaa viikosta puoleentoista, eikä tarvitse Suomen kovemmin verotetulla aineella ajaa.
Tiestön peruskorjaukset auttaisivat
Kainuun kuljetusyrittäjien tilanne on vaikeutunut myös teollisuuden lakkauttamisen myötä. Rahti ei liiku enää entiseen malliin. Esimerkiksi UPM:n paperitehtaan lakkauttaminen vähensi tavarankuljetuksia. Nyt toivotaan, että teiden peruskunnostukseen saadaan rahaa ja siten töitä yrittäjille sekä kuljettajille.
– Tiestön pohjat kaipaavat peruskorjausta ja nyt pitäisikin avata kohteita.
Pitkään yrittäjänä toiminut Pekka Haapalainen ei ole nähnyt koskaan näin hiljaista talvea ja kevättä kuljetusalalla.
– Kainuussa töitä riittää vain puutavaran kuljetuksissa ja kesällä maansiirtotöissä.