Ilta-Sanomat: Yle hyllytti turvapaikkadokumentin, ohjaaja kertoo, miten tilanne ajautui umpikujaan: ”Ylen edustaja kertoi, että minulla olisi nyt kaksi vaihtoehtoa” 11.4.2019
Kohua herättänyt Seinäjoen arabikevät - dokumenttia esitetään parhaillaan muutamissa elokuvateattereissa.
Sitä ei ole näytetty Yleisradion kanavilla, vaikka Yle on dokumentin tilaaja. Elokuvan rahoittajat ja etenkin Yleisradio julkaisivat viime kuussa yhteisen kannanoton, jonka mukaan ne eivät ole hyväksyneet dokumentin sisältöä.
Ylen tuottaja Erkko Lyytisen mielestä dokumentin ohjaaja Matti Reinikan leikkausversiossa painottuivat islamofobiset näkökulmat ja tästä syystä Yleisradio pani dokumentin jäähylle.
Muut rahoittajat eivät olleet edes katsoneet elokuvaa, ennen kuin julkaisivat kannanoton. Syksyn esitys oli suunniteltu olevan 25. lokakuuta 2018, mutta koska leikkaus oli kesken, esitys jouduttiin perumaan. Valmis, ohjaajan mielestä julkaistava versio valmistui vasta tämän vuoden helmikuussa.
Viiden kohdan poistot
Reinikan dokumentti kertoo jännitteistä Seinäjoella, kun yllättäen vuonna 2015 paikkakunnalle tulee turvapaikanhakijoita Irakista ja Syyriasta.
Dokumentti esittelee kriisiä kolmen päähenkilön näkökulmien kautta. He ovat Seinäjoen vastaanottokeskuksen johtaja Henrik Majunen, turvapaikanhakija Shihab ja katupartiotoiminnan Seinäjoella käynnistänyt Antti-Jussi Hirsimäki.
Ennen elokuvasta noussutta kohua, Reinikka oli saanut Yleltä viiden kohdan listan niistä poistoista tai lyhennyksistä, jotka Yle halusi tehtäväksi.
Reinikka ei halunnut taipua asiassa. Kohun jälkeen Yle poisti vaatimuslistastaan kolme kohtausta. Jäljelle jääneissä kohtauksissa kaksi entistä muslimia kertovat kokemuksistaan.
Reinikan mukaan Yle olisi tahtonut erityisesti leikata Antti-Jussi Hirsimäen osuuksia, vaikka niissä ei ole mitään sisällöllisesti arveluttavaa ja lopulta Yle luopuikin vaatimuksistaan.
”Suorastaan hävytöntä”
Iltalehti haastatteli ohjaaja Matti Reinikkaa. Missä kohudokumentin osalta nyt mennään?
Mitkä ovat ne elokuvan kohtaukset, joista erimielisyydet tilaajan kanssa syntyi? Mitkä kohdat Yle olisi tahtonut poistaa?
–Elokuva ja siitä solmittu sopimus perustuu kolmeen eri näkökulmaan. Kun elokuva vihdoin oli valmis ja mielestäni tasapainoinen, YLEn mukaan kansallismielisen päähenkilön kohtauksia pitäisi edelleen lyhentää ja jotkut kohtaukset poistaa. Erityisen ongelmallisia olivat kohtaukset, joissa entiset maahanmuuttajataustaiset muslimit kertovat omista kokemuksistaan islamista. Nämäkin asiat on käsikirjoituksessa kuitenkin mainittu. Tämän vuoksi YLEn kantaa on ollut vaikea käsittää. Ilmeisesti kyse on poliittisista näkemyksistä, Reinikka sanoo.
Dokumentin leikkausvaiheessa sen raakaversio on luottamuksellinen. Onko Yle rikkonut tätä sääntöä?
–Ensinnäkin, on suorastaan hävytöntä kommentoida julkisuudessa keskeneräisiä raakaleikkauksia, joita ei ole tarkoitettu julkaistavaksi. Ne ovat luottamuksellisia. On täysin käsittämätöntä, että Yle tuo näistä keskeneräisistä luonnoksista arvioitaan julkisuuteen. Kuinka kukaan tekijä uskaltaa enää näyttää mitään keskeneräistä työtään Ylessä, jos niitä repostellaan julkisuudessa?
Ylen kommentit ovat leimanneet elokuvaa, ohjaaja ja siinä esiintyviä henkilöitä islamofobiksi?
–Elokuvassa esiintyvä somalitaustainen, Ruotsissa asuva Mona Walter elää salatussa osoitteessa, koska on luopunut islamista ja on kertonut mitä hänelle on ruotsalaisessa moskeijassa opetettu. Hänen henkeään on uhattu tämän vuoksi. Yle kommentoi Mona Walterin puheita raakaleikkausvaiheessa: "ilmeisesti somalitaustainen nainen puhuu levottomia" ja minun "tulisi leikata islamofobihöpötykset" pois.
–Mitä YLE tietää hänen kokemuksistaan? Olen tutustunut tämän elokuvan aikana kristinuskoon kääntyneihin entisiin muslimeihin. Joitakin on siirretty turvaan vastaanottokeskuksista muiden asukkaiden taholta tulleiden uhkausten vuoksi. Jotkut ovat vaihtaneet paikkakuntaa Suomessa vain sen takia, että he ovat luopuneet islamista. Minulle näiden ihmisten kokemukset eivät ole hömpötystä eikä levottomia puheita.
Dokumentin julkaisupäätöstä Ylellä ei ole tehty, koska sisältöä ei hyväksytty. Miten tästä eteenpäin?
–Tuotantoyhtiöllämme on oikeus levittää elokuvaa elokuvateattereissa ja muissa näytöksissä. Ylellä on tv- ja internetoikeudet. Olemme aloittaneet elokuvan tarjoamisen elokuvateattereille. Ensimmäisen näytöksen järjesti Vaasan vaalipiirin vihreät Jalasjärvellä. Seuraavaksi elokuva nähdään teatterissa Kauhavalla. Turussa, Porissa ja Helsingissä on erillisnäytökset ja muista neuvotellaan parhaillaan. Olen toimittanut Ylelle uuden version, jossa yhtä kohtausta on parannettu. Toivon, että se kelpaa.
Ylellä on kaikki oikeudet dokumentin tv-esittämiseen. Koskeeko yksinoikeus dokumentin näyttämiseen televisiossa vain Suomea?
–Ylellä on ensiesitysoikeus televisiossa. Tämän jälkeen sitä voidaan esittää muissakin maissa. Kiinnostusta on ollut jo kahdesta maasta, joiden edustajat olivat paikalla lehdistönäytöksessä.
”En ollut uskoa kuulemaani”
Minkälainen mielikuva sinulle jäi Ylen kanssa käynnistäsi neuvotteluista?
–Minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut mitään ongelmia Ylen tuottajien kanssa, päinvastoin. He ovat aina auttaneet kokemuksellaan vaikean raakaleikkausprosessin yli. Tämä prosessi on ollut aivan poikkeuksellinen, Reinikka kertoo.
–Marraskuussa 2018 elokuvan yhden keskeneräisen raakaleikkauksen katselun jälkeen Ylen edustaja kertoi, että minulla olisi nyt kaksi vaihtoehtoa: A) Sopimus puretaan ja kaikki tuotantoyhtiöllemme myönnetyt rahat peritään takaisin, B) YLE palkkaa omalla kustannuksellaan tuotantoon leikkaajan, joka leikkaa tekemästäni raakaleikkauksesta elokuvan loppuun. Käytännössä menettäisin mahdollisuuden vaikuttaa elokuvan lopputulokseen. En ollut uskoa kuulemaani. Ilmoitin Ylen edustajalle, että minun on turvauduttava lakimiehen apuun. Tähän Ylen kanta oli, että Ylessä riittää lakimiehiä ja heillä riittää aikaa. Reklamoin tästä Ylen edustajan esimiehille. Kysyin heiltä myös kirjallisesti, onko Ylellä oikeus purkaa sopimus raakaleikkausvaiheessa ja millä perusteilla. En ole saanut tähän päivään mennessä vastausta.
Pääsitkö yhteisymmärrykseen dokumentin muiden rahoittajien kanssa?
–Ilman muuta. Elokuva on käsikirjoituksensa ja sen pohjalta tehdyn sopimuksen mukainen. Katsojapalaute ja julkiset arviot ovat olleet yksimielisiä, että elokuvassa ei ole sellaista mitä ei voisi julkisesti esittää.
Millainen kokemus tämä kohu on ollut sinulle ohjaajana?
–Jokainen ohjaajahan toivoo elokuvalleen näkyvyyttä. Sitä on tullut nyt etukäteen paljon. Uskon, että tämän kohun myötä elokuva todella kiinnostaa katsojia. Vähintään yhtä tärkeää on se, että Ylen toiminta tulee myös nyt päivänvaloon.
–Toisaalta varmasti kukaan ohjaaja ei halua joutua samanlaisen painostuksen kohteeksi elokuvanteon aikana, mihin jouduin, mutta onhan se ollut mielenkiintoista nähdä minkälaisia keinoja verovaroin ylläpidetty Yle käyttää, kun sisältö ei miellytä.
Suomen elokuvasäätiö hyväksyi 2. huhtikuuta Reinikan Seinäjoen arabikevät -leikkausversion. Kyseessä on sama versio, jota Yle ei ole hyväksynyt. Säätiön päätös tarkoittaa, että elokuva on heidän mukaansa sopimuksen mukainen.
Kyllästyneenä turhauttaviin neuvotteluihin Ylen kanssa Reinikalla on vielä yksi toive.
–Olisi hienoa, jos elokuva voitaisiin esittää haluamassani muodossa jollain toisella tv-kanavalla Suomessa, mutta toistaiseksi on auki, onko se muiden rahoittajien kanssa tehtyjen sopimusten mukaan mahdollista.
Yle vastaa: Väitteet eivät pidä paikkaansa
Ylen tuottaja Erkko Lyytinen kiistää ohjaaja Matti Reinikan esittämät väitteet.
– Meillä on käyty pitkään dialogia Matti Reinikan kanssa ohjelman saattamiseksi julkaisukelpoiseen muotoon. Kyse on sisällön tasapuolisuudesta. Pallo on nyt hänellä, Lyytinen vastasi Iltalehden kysymyksiin sähköpostitse.
– Matti Reinikan esittämät väitteet hänen kohtelustaan Ylen suunnalta eivät pidä paikkaansa. Pyrimme dialogiin ja uskon sen edelleen olevan mahdollinen.
Ylen mukaan ohjelman tulee olla sekä Suomen lain että Ylen Ohjelmatoiminnan ja sisältöjen eettisten ohjeiden mukainen. Yle katsoo, että sillä on oikeus muutosten tekemiseen tai teettämiseen, mikäli sopimuskumppani kieltäytyy muutosten tekemisestä.