tiistai 5. helmikuuta 2013

Turun Sanomat: Lastensuojelun käytännöt harmittavat maahanmuuttajia

Turun Sanomat/STT: Lastensuojelun käytännöt harmittavat maahanmuuttajia 5.2.2013
Turun Sanomat/STT: Lastensuojelun johtaja tunnistaa kommunikaatio-ongelman

Maahanmuuttajaperheiden asiointi lastensuojelussa on usein takkuista kieli- ja kulttuurierojen vuoksi.

Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaiseman tutkimuksen mukaan maahanmuuttajat kokivat lastensuojelun olevan pahimmillaan pelkkiä kokouksia. Tulkkien puute ja lastensuojelua kohtaan tunnetut ennakkoluulot vaikeuttivat luottamuksellisten välien syntymistä sosiaalityöntekijöihin.

Maahanmuuttajaperheet ajautuvat lastensuojelun asiakkaiksi samoista syistä kuin kantaväestökin. Vanhempien ongelmat näkyvät perhe-elämän ristiriitoina ja avioeroina, lapsilla kotielämä on rikkonaista ja koulunkäynti takkuilee.

Tutkija Marja Katiskon tutkimuksessa haastateltiin kolmeatoista lastensuojelun kanssa asioinutta lasta ja vanhempaa.

Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan maahanmuuttajilla on myös erityisesti heitä koskevia haasteita, jotka hankaloittavat lastensuojelua. Näitä ovat esimerkiksi perheenjäsenten kotoutuminen eri aikaan ja erityisesti suurperheiden äitien syrjäytyminen. Aiemmassa tutkimuksessa maahanmuuttajaperheiden lastensuojelusta kertoivat sosiaalityöntekijät.

------

Turun Sanomat/STT: Lastensuojelun johtaja tunnistaa kommunikaatio-ongelman

Helsingin lastensuojelun johtaja Sisko Lounatvuori vakuuttaa, että lastensuojelussa käytetään tulkkeja, kun tarvetta siihen on. Hänestä se ei kuitenkaan yksin ratkaise maahanmuuttajaperheiden ja sosiaalityöntekijöiden kommunikaatiovaikeuksia.

– Kyllä meillä tulkkia käytetään ja käännätetään papereita. Ne ei kuitenkaan ehkä nämä asiat syvältä välttämättä tule selväksi, kun meidän kulttuurit, rakenteet ja palvelut ovat niin erilaisia, Lounatvuori sanoo.

Marja Katiskon haastattelemat maahanmuuttajat moittivat lastensuojelun kokousten paljoutta. Lounatvuori myöntää niiden voivan olla asiakkaan kannalta ongelmallisia.

– Uskon, että tässä on asiakkaan kannalta paljon järkeistämistä, että samaan aikaan olisivat paikalla ne, joiden kuuluu asiasta tietää, hän sanoo.