torstai 15. marraskuuta 2012

Kotimaa24: Imaami: Yhteinen uskontotieto loisi tarpeen islamilaisille kouluille

Kotimaa24: Imaami: Yhteinen uskontotieto loisi tarpeen islamilaisille kouluille 15.11.2012

Mikäli Suomessa siirryttäisiin nykyisestä oman uskonnon opetuksesta kaikille yhteiseen uskontotietoon, tarve islamilaisille kouluille korostuisi, sanoo Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar.

- Tarvetta on olemassa muutenkin, mutta silloin se korostuisi, koska tällä hetkellä suurin osa lapsista oppii koulussa uskontoa. Jos nykyinen oma uskonnonopetus vesitetään täysin, silloin tulee tarvetta opettaa muslimilapsia eri tavalla, Hajjar sanoo Kotimaa24:lle.

Voisivatko muslimilapset edes osallistua yhteisen uskontotiedon opetukseen?

- Minun on vaikea vastata tällaiseen hypoteettiseen kysymykseen. Nykyjärjestelmä on hyvä. Uskonnonopetus pitää säilyttää nykyisellään niin, että jokaisella uskonnolla on oman uskontonsa mukainen opetus. Se tukee lasten identiteettiä, joka puolestaan tukee dialogia.

Yhteisen uskontotiedon opettaminen vesittäisi Hajjarin mielestä lasten uskonnollisen identiteetin. Tästä on hänen mukaansa esimerkkinä Ruotsi.

- Jos katsoo ruotsalaisia lapsia, ei heillä ole ainakaan koulun opetuksen perusteella mitään uskonnollista identiteettiä.

Mikäli uskontotietoon siirryttäisiin, se tietäisi imaamin mukaan suuria vaikeuksia maamme islamilaisille yhteisöille. Ennen kuin ne pystyisivät perustamaan omia koulujaan, lapset menettäisivät identiteettiään.

- Nykyjärjestelmä on kattavin sekä sisällöltään että tavoittavuudeltaan. Jos se korvattaisiin uskontotiedolla, opetus saavuttaisi vähemmän oppilaita. Nykymoskeijat eivät voi korvata nykyistä kouluopetusta.

Miksi islamilaisille kouluille olisi jo nyt tarvetta?

- Osa lapsista ja perheistä haluaa opetukseen tiettyä ilmapiiriä – aivan samalla tavalla kuin on tiettyjä kielellisiä kouluja ja kristillisiä sekä juutalainen koulu. Ei tämä ole mikään outo asia.

Hajjarin mukaan Suomen peruskouluissa opiskelee islamin uskoa tällä hetkellä 7 000 muslimilasta.