torstai 1. syyskuuta 2016

Yle: Yli sata turvapaikanhakijaa valitti vastaanottokeskuksesta – Migri: Henkilöstö äärettömän ammatillista

Yle: Yli sata turvapaikanhakijaa valitti vastaanottokeskuksesta – Migri: Henkilöstö äärettömän ammatillista 1.9.2016

Noin viidennes espoolaisen vastaanottokeskuksen asukkaista on valittanut oloistaan poliisille. He muun muassa syyttävät kahta keskuksen vartijaa väkivallasta. Poliisin mukaan asiassa ei kuitenkaan ole syytä aloittaa esitutkintaa.

Kokemukset vastaanottokeskusten arjesta poikkeavat suuresti vastaanottokeskusten asukkaiden ja viranomaisten kesken.

Yle haastatteli tätä juttua varten neljää Espoon Nihtisillan vastaanottokeskuksessa asuvaa turvapaikanhakijaa, jotka moittivat keskuksen henkilökuntaa siitä, että nämä kohtelevat heitä huonosti.

Haastateltavien mukaan osa vartijoista käyttäytyy niin kuin he olisivat vangittuja eivätkä turvapaikanhakijoita. He sanovat, että käytös on ollut toistuvasti asiatonta ja näin on ollut ainakin keväästä asti.

Heinäkuussa yli sata Nihtisillan vastaanottokeskuksen asukasta allekirjoitti asiakirjan, jossa he pyysivät poliisia tutkimaan, onko kaksi nimeltä mainittua vartijaa syyllistynyt käytöksellään rikokseen vastaanottokeskuksessa.

Turvapaikanhakijat: Väkivaltaa, rasismia

Turvapaikanhakijat sanovat poliisille tekemässään tutkintapyynnössä, että kaksi vartijaa on käyttänyt virka-asemaansa väärin eivätkä nämä kunnioita Suomen työlakia.

Allekirjoittaneiden mukaan vartijat käyttävät väkivaltaa heitä kohtaan ja kiusaavat rasistisesti.

Neljä turvapaikanhakijaa sanoo Ylelle, että he yrittivät kertoa tilanteesta ensin vastaanottokeskuksen johdolle ja kun muutosta ei tullut, he ilmoittivat asiasta poliisille.

Haastateltavat haluavat esiintyä nimettöminä, koska he pelkäävät, että paljastuessaan heidät siirretään toiseen vastaanottokeskukseen toiselle puolelle maata. Heidän mukaansa muut vastaanottokeskuksen vartijat ovat käyttäytyneet hyvin, mutta kun kaksi ilmoituksessa mainittua vartijaa on ollut paikalla, muidenkin käytös on muuttunut.

Poliisi: Ei epäillä rikosta – ilmoitetut asiat yleisluonteisia

Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta kerrotaan, että poliisi on käsitellyt asiaa jo heinäkuussa.

– Poliisi on selvittänyt, onko asiassa edellytyksiä aloittaa esitutkinta eli onko ketään syytä epäillä rikoksesta, komisario Ilmari Hallamaa sanoo.

– Olemme päätyneet sellaiseen tulokseen, että esitutkintaa ei aloiteta eli rikosta ei epäillä. Perusteena on, että ilmoitetut asiat ja laiminlyönnit ovat hyvin yleisluonteisia. Niitä ei ole osattu yksilöidä sen tarkemmin.

Hallamaan mukaan poliisilla on ollut tänä vuonna "hyvin paljon" häiriökäyttäytymisestä johtuneita tehtäviä Nihtisillan vastaanottokeskuksessa.

– Tosiasia on, että ihmisiä on jouduttu ottamaan myös kiinni. Sinällään nämä asiat, mitä ilmoituksessa on, ovat meidänkin tiedossa.

– Kuitenkin näillä vartijoilla on lain tuoma velvollisuus puuttua häiriökäyttäytymiseen ja tarvittaessa käyttää voimakeinoja.

Ilmoituksen on allekirjoittanut yli sata ihmistä. Miten poikkeuksellista se on?

– Ei tällaisia yleensä tule. Mutta tässä saattaa olla kulttuurieroja, komisario vastaa.

Ylen haastattelemien turvapaikanhakijoiden mukaan vartijat ovat saattaneet soittaa poliisille yhtäkkiä eivätkä he ole tienneet, miksi.

Luona: Rasismin ja epäasiallisen käytöksen suhteen nollatoleranssi

Espoon Nihtisillan vastaanottokeskusta pyörittää yksityinen Luona. Luona on ollut otsikoissa ennenkin: esimerkiksi helmikuussa, jolloin viisi Luonan entistä työntekijää kertoi Ylelle, että vastaanottokeskusten arkea varjostivat muun muassa rasismi ja henkilöstövajeen aiheuttamat vaaratilanteet.

Luonan toimitusjohtaja vakuutti tuolloin, ettei yhtiössä sallita rasistista eikä epäasiallista käytöstä vastaanottokeskusten asukkaita kohtaan.

Yhtiöllä on edelleen nollatoleranssi rasismin ja epäasiallisen käytöksen suhteen, sanoo Luonassa turvallisuudesta vastaava johtaja Jani Kinnunen. Toinen ilmoituksessa mainituista vartijoista oli työskennellyt Luonan alihankkijan palveluksessa eikä hän enää työskentele Luonassa, Kinnunen kertoo. Toinen vartija taas on siirretty toiseen vastaanottokeskukseen.

Nihtisillan vastaanottokeskuksessa on noin 500 asukasta.

– Elämä keskuksessa jatkuu niin kuin ennenkin. Tilanne on rauhallinen. Se on käyty henkilökunnan ja asukkaiden kanssa läpi, Kinnunen sanoo.

Migri: Asiat ovat kunnossa

Maahanmuuttovirasto on turvapaikanhakijoiden tekemästä poliisi-ilmoituksesta tietoinen. Virasto on ollut yhteydessä siitä myös Luonaan.

– Olemme todenneet, että asiat ovat hoidossa ja kunnossa, sanoo ylitarkastaja Kati Vahtera Maahanmuuttoviraston eli Migrin vastaanottoyksiköstä.

Ylen haastattelemat turvapaikanhakijat kokevat, ettei tilanne ole parantunut poliisi-ilmoituksen jälkeenkään. Mistä tällaiset tulkintaerot osapuolten välillä voivat johtua?

– Mitään yksittäistä syytä en osaa sanoa. Ne voivat olla asiakkaan henkilöhistoriaan liittyviä asioita tai kulttuurieroja, Vahtera arvelee.

Hänen mukaansa Nihtisillan vastaanottokeskus ei ole poikkeustapaus vaan kanteluita tulee myös muista keskuksista. Luonankaan vastaanottokeskukset eivät näy tilastoissa poikkeamina, hän toteaa.

– Mielestäni vastaanottokeskuksissa tehdään tällä hetkellä äärettömän hyvää työtä.

– Arki on alkanut tasaantua, kun henkilöstön ammattiosaaminen on kasvanut. Vuosi on ollut poikkeuksellinen. Nyt näyttää siltä, että henkilöstö toimii äärettömän ammatillisesti, Vahtera sanoo.

Tätä juttua varten haastatellut turvapaikanhakijat ovat toista mieltä: heidän mukaansa heitä häiritään ja kiusataan ja median ovi on viimeinen, jota koputtaa.