keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Turun Sanomat: KHO:n presidentti hajauttaisi turvapaikkojen ja ympäristönsuojeluasioiden käsittelyn hallinto-oikeuksiin

Turun Sanomat: KHO:n presidentti hajauttaisi turvapaikkojen ja ympäristönsuojeluasioiden käsittelyn hallinto-oikeuksiin 9.5.2012

Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentin Pekka Vihervuoren mielestä eräiden erityisasiaryhmien hajauttaminen kaikkiin hallinto-oikeuksiin olisi paikallaan asioiden sujuvan hoitamisen ja työmäärien tasaisen jakamisen vuoksi.

Turvapaikka-asiat ja arvonlisäveroasiat on nyt keskitetty Helsingin hallinto-oikeuteen ja ympäristönsuojeluasiat Vaasan hallinto-oikeuteen.

Hallinto-oikeuksiin 2011 tulleista yli 21 000 asiasta lähes 2 900 oli ulkomaalaisasioita ja näistä turvapaikkavalituksia runsaat 1 000. Ympäristöä ja vesiasioita koskevia valituksia tehtiin 1 150.

- Se on auki, mitä tapahtuu näille asiaryhmille, mutta asioiden siirtäminen muille hallinto-oikeuksille vaikuttaisi koko rakenteeseen. Olisi toivottavaa, että oikeusministeriön tasotyöryhmän esitys toteutuisi ja hallinto-oikeuksista tulisi mahdollisimman tasavahvoja. Siihen järjestelyyn liittyy luopuminen eräistä muutoksenhakulautakunnista, kuten virkamieslautakunnasta ja maaseutuelinkeinojen valituslautakunnasta, jolloin niihin tehtävät valitukset siirtyisivät alueellisiin hallinto-oikeuksiin, Vihervuori totesi keskiviikkona vieraillessaan Turun hallinto-oikeudessa.

Jotta KHO voisi keskittyä paremmin lainkäytön valvontaan, voisi eräitä valituskäytäntöjä muuttaa. Ministeriöistä tehtävät virkamiehiä koskevat nimitysvalitukset voisi Vihervuoren mielestä hoitaa aivan hyvin ensi asteena hallinto-oikeudessa, kun ensimmäinen valitusaste nyt on KHO. Valitukset koskevat Vihervuoren mukaan yleensä aivan tavallisia asioita. Kunnallisten viranhaltijoiden asiat ruoditaan jo nyt hallinto-oikeuksissa.

Hallinto-oikeuksien verkoston muuttamis-ja karsimishanke ei Vihervuoren mukaan lähtenyt hallinto-oikeuksien omasta tarpeesta. Nykyinen kahdeksan hallinto-oikeuden rakenne on nähty toimivaksi eikä kahden hallinto-oikeuden karsiminen kovin paljon muuta työtehoja tai määriä. Siitä koituva säästö on arvoitus, koska suurista virkojen karsimisesta ei ole kyse.