Verkkouutiset: Tutkimus: Maahanmuuttajat ovat vastuuntuntoisia yrittäjiä 21.12.2010
Laadukkaat tuotteet, hyvä asiakaspalvelu ja toimiva työyhteisö ovat monelle maahanmuuttajayrittäjälle yrityksen hengissä säilymisen strategia.
- Sosiaalinen vastuu nousee tärkeimmäksi vastuullisuuden ulottuvuudeksi, joka ilmenee erityisesti suhtautumisessa asiakkaisiin, työntekijöihin ja hyväntekeväisyyteen, tutkija Jenni Heinonen Turun yliopistosta sanoo.
Hänen tutkimuksensa Maahanmuuttajayrittäjät ja vastuullinen liiketoiminta - kokemuksia, käsityksiä ja käytäntöjä käsittelee sitä, mitä pienyrittäjyys maahanmuuttajille merkitsee ja millaisia resursseja maahanmuuttajayrittäjät käyttävät kohdatessaan liiketoiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon liittyviä haasteita.
Heinosen mukaan laadukkaat tuotteet, toimiva työyhteisö ja hyvä asiakaspalvelu ovat monelle yrittäjälle yrityksen hengissä säilymisen strategia, sillä vastuuttomaan toimintaan, pettyneisiin asiakkaisiin ja huonoon maineeseen ei yritysten välisessä kilpailutilanteessa ole varaa.
Maahanmuuttajayrittäjille on tyypillistä, että he pyrkivät toteuttamaan yhteisöllistä ajattelumallia yrittäjänä paikallisesti omassa toimintaympäristössään. Koettu vastuu perheestä, suvusta, ystävistä ja apua tarvitsevista voi myös ulottua kansallisten rajojen yli, esimerkiksi yrittäjän entiseen kotimaahan.
- Motivaatio hyväntekeväisyyteen kumpuaa haastateltujen omaksumasta yhteisöllisestä ajattelumallista jota islamin uskonto vahvistaa, tai joka näyttäytyy islamin uskonnon kautta. Islam nousee esiin kulttuurisena resurssina, joka muokkaa maahanmuuttajien toimintaa - myös yrittäjinä, Heinonen kertoo.
Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä maahanmuuttajayrittäjää, jotka on valittu haastatteluun yrittäjyysaktiivisimmista kieliryhmistä.