Yle: Syömälakko vastaanottokeskuksessa ohi – nyt pohditaan turvapaikanhakijoiden vaatimuksia 17.5.2017
Turvapaikanhakijat ovat lopettaneet syömälakon Inkeroisten vastaanottokeskuksessa Kouvolassa. Syömälakko alkoi viime viikolla, kun asukkaat lakkasivat syömästä vastaanottokeskuksen tarjoamaa ruokaa. He halusivat tehdä itse ruokansa. Lisäksi turvapaikanhakijat vaativat parannuksia terveydenhuoltoon.
Syömälakko päättyi sen jälkeen, kun turvapaikanhakijat keskustelivat vaatimuksista vastaanottokeskuksen kanssa maanantaina iltapäivästä.
– Emme ole enää lakossa ja odotamme vastausta vastaanottokeskukselta. He sanoivat, että he muuttavat asioita. Keskiviikkona on kokous. Ehkä jotain muuttuu, sanoo Inkeroisten vastaanottokeskuksessa asuva Mohammad Ashraf.
Inkeroisten vastaanottokeskusta ylläpitävän Hoivapalvelu Metsätähti Oy:n johtaja Markku Pikkarainen vahvistaa tilanteen rauhoittuneen.
– Asukkaat ovat palanneet normaaliin päivärytmiin käytyjen keskustelujen jälkeen, kertoo sähköpostilla tavoitettu Markku Pikkarainen.
"Ruokailu vastaanottokeskuksessa ei ole velvollisuus"
Turvapaikanhakijoiden mukaan Hoivapalvelu Metsätähti Oy ei ole toistaiseksi tehnyt myönnytyksiä heidän vaatimuksiinsa. Pääasiallinen vaatimus on, että turvapaikanhakijat saisivat itse valmistaa ruokansa.
– Tarkastelemme parhaillaan Maahanmuuttoviraston kanssa eri vaihtoehtoja ruokahuollon järjestämiseksi, sanoo Markku Pikkarainen Hoivapalvelu Metsätähdestä.
Hoivapalvelu Metsätähden Hyvinkään vastaanottokeskuksessa turvapaikanhakijat pääsivät tekemään ruokansa itse alkuvuodesta, kun aiemmin se ei ollut mahdollista.
– Asukasmäärältään isomman Hyvinkään yksikkömme keittiö muutettiin tähän tarkoitukseen. Inkeroisten yksikön laitoskeittiö ei valitettavasti palvele tällaista tarkoitusta ilman merkittäviä muutostöitä, sanoo Pikkarainen.
Hoivapalvelu Metsätähti keskustelee parhaillaan Maahanmuuttoviraston kanssa, miten ruokahuolto Inkeroisissa toteutetaan jatkossa. Yksi vaihtoehto on muuttaa laitoskeittiö sellaiseksi, että turvapaikanhakijat voivat tehdä itse ruokansa.
Maahanmuuttoviraston mukaan turvapaikanhakijoiden vaatimukset johtavat harvoin muutoksiin ruokailun toteuttamisessa.
– Asioita viilataan, jos on tarvetta viilata. Lähtökohtaisesti tällainen asiantila ei muutu mielenilmauksella. Ruokailu vastaanottokeskuksessa ei ole velvollisuus, se on oikeus, sanoo Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Maahanmuuttovirasto puuttuu erimielisyyteen vain harvoin
Turvapaikanhakija voi halutessaan tehdä vastaanottokeskuksen toiminnasta kantelun, jonka Maahanmuuttovirasto selvittää. Vastaanottokeskusaiheisia kanteluita on tehty esimerkiksi Jyväskylässä ja Kotkassa Laajakosken keskuksen toiminnasta.
Laajakosken tapauksessa turvapaikanhakijoiden tekemä kantelu oli Maahanmuuttoviraston näkemyksen mukaan aiheeton. Viraston tiedossa ei ole, että Inkeroisista olisi tehty kantelua.
Useimissa tapauksista kantelu ei ole johtanut jatkotoimenpiteisiin.
– Kyllä ne aika vähäisiä ovat olleet, että olisimme puuttuneet asiaan kantelusta tehdyn selvityksen jälkeen, sanoo Pekka Nuutinen.
Erimielisyydet pitäisi selvittää keskustelemalla paikallisesti
Maahanmuuttoviraston mukaan paras tapa ehkäistä erimielisyyksiä vastaanottokeskuksissa ovat arkipäiväiset keskustelut työntekijöiden ja turvapaikanhakijoiden välillä.
– Näin nämä erimielisyydet ovat käytännössä aina ovat selvinneet, sanoo Pekka Nuutinen Maahanmuuttovirastosta.
Maahanmuuttovirastosta kerrotaan, että erimielisyydet vastaanottokeskuksissa eivät ole tavattomia.
– Aika ajoin vuosien varrella on tullut ristiriitatilanteita. Joskus vähän pidempiä, mutta pääsääntöisesti hyvin lyhyitä, sanoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.