Yle: Turvapaikanhakijat kolmatta päivää syömälakossa Kouvolassa: "Haluamme itse ostaa ja valmistaa oman ruokamme" 12.5.2017
Inkeroisten vastaanottokeskuksessa asuva Mohammad Ashraf on vihainen ja nälissään. Hän pitää sylissään viiden kuukauden ikäistä lastaan.
– Tämä on nyt kolmas päivä, kun en syö keittiön tekemää ruokaa. Olen juonut kupin teetä aamulla. Keskiviikosta lähtien olen syönyt muutaman keksin.
Ashrafin mukaan noin sata turvapaikanhakijaa Inkeroisissa on ollut mukana mielenilmauksessa, heistä suuri osa myös syömälakossa. Turvapaikanhakijat ovat kieltäytyneet syömästä vastaanottokeskuksen tarjoamaa ruokaa.
Heidän mielestään vastaanottokeskuksen palveluissa on suuria puutteita.
– Haluamme itse ostaa ja valmistaa oman ruokamme. Nyt meille tarjotaan usein samaa ruokaa monen päivän ajan, mutta se vain lämmitetään uudelleen, sanoo Ashraf.
Turvapaikanhakijat ihmettelevät myös, miksi he eivät voi viedä valmistettua ruokaa huoneisiinsa.
– Lapset eivät aina suostu syömään ruokailutilassa. Miksi emme voi syöttää heitä huoneissamme? kysyy Ashraf.
Hoivapalvelu Metsätähden mukaan Hotelli Kantrissa ei ole tiloja, joissa turvapaikanhakijat voisivat kokata itse. Hoivapalvelu Metsätähti vastaa Inkeroisten vastaanottokeskuksen ylläpidosta.
– Pyrimme jatkamaan keskustelua turvapaikanhakijoiden kanssa. Jos toiminnassa on parannettavaa, teemme sen, sanoo Metsätähden johtaja Markku Pikkarainen.
Sairaanhoitajan palveluista näkemysero
Kun ateriat tulevat nyt Inkeroisten vastaanottokeskuksesta, niin esimerkiksi Mohammad Ashraf saa vastaanottorahaa 75,36 euroa kuukaudessa. Hänen vaimonsa saa saman summan.
Heillä on myös kaksi lasta, joiden vastaanottoraha on yhteensä 118,42 euroa kuukaudessa.
Jos aterioita ei tarjota, niin vastaanottorahaa maksetaan enemmän.
– Kyse ei ole siitä, että haluan enemmän rahaa, vaan siitä että voimme tehdä ruokaa, jota lapsetkin syövät, vastaa Mohammad Asraf.
Inkeroisten vastaanottokeskuksessa on yhteensä 113 turvapaikanhakijaa Afganistanista, Irakista ja Syyriasta. Miehiä, naisia ja lapsia.
Moni keskuksessa asuva kertoo myös, ettei terveyspalveluita saa riittävän nopeasti. Heidän mukaansa sairaanhoitaja tekee osan päivää myös muita vastaanottokeskuksen töitä.
Turvapaikanhakijoiden mukaan terveydenhoitopalveluita on tarjolla aamuisin parin tunnin ajan.
Hoivapalvelu Metsätähdestä kerrotaan, että terveydenhoitopalvelut ovat Maahanmuuttoviraston vaatimalla tasolla.
– Arkena sairaanhoitaja on tavattavana viitenä päivänä viikossa. Rekrytoimme parhaillaan uutta sairaanhoitajaa. Rekry on ollut avoinna kaksi viikkoa, sanoo Hoivapalvelu Metsätähden johtaja Markku Pikkarainen.
Metsätähden mukaan uuden hoivahenkilökunnan palkkaaminen ei johdu siitä, että hoidon taso olisi puutteellinen.
– Asukasmäärän kasvun myötä olemme avanneet uuden sairaanhoitajan rekrytoimisen yksikköömme, sanoo Markku Pikkarainen.
Inkeroisissa haettiin neuvotteluratkaisu
Turvapaikanhakijat kokevat, ettei keskuksen henkilökunta kuuntele heitä, eikä koetuista ongelmista ole päästy edes keskustelemaan.
Perjantaina vastaanottokeskusta ylläpitävän yhtiön edustaja tuli Inkeroisten vastaanottokeskukseen selvittämään tulehtunutta tilannetta.
Ensin turvapaikanhakijat halusivat kuitenkin keskustella tilanteesta Ylen toimittajien kanssa. Tämän jälkeen osa heistä siirtyi neuvottelutilaan vastaanottokeskuksen yläkerrassa.
Hoivapalvelu Metsätähdesta kerrotaan, että keskustelu oli rakentava. Hoivapalvelun mukaan mielenosoitus vastaanottokeskuksen ulkopuolella on päättynyt.
– Pyrimme luonnollisesti huomioimaan kaiken palautteen toimintamme kehittämisessä ja asukkaiden hyvinvoinnin huomioimiseksi, sanoo sähköpostilla tavoitettu johtaja Markku Pikkarainen.
Pikkarainen ei itse ollut läsnä neuvottelussa, mutta hän vastaa yhtiön tiedottamisesta. Jatkossakaan asukkaat eivät voi itse valmistaa ruokaansa.
– Tähän syynä on nykyisen laitoskeittiön sopimattomuus kyseiseen tarkoitukseen. Asukkaat voivat viedä huoneisiin välipalaa tai muuta syömistä. Itse lounasruokailu tapahtuu myös jatkossa siihen tarkoitetussa ruokasalissa, sanoo Pikkarainen.
Turvapaikanhakijoiden mukaan sopua ei neuvottelussa syntynyt.
– Jatkamme syömälakkoa edelleen. He kuuntelivat meitä ja ongelmiamme, mutta vaatimuksiimme ei vastattu. Neuvotteluja aiotaan kuitenkin jatkaa, sanoo Mohammad Ashraf.
Inkeroisten tapahtumat eivät ole ensimmäinen kerta, kun Hoivakoti Metsätähden vastaanottokeskuksessa on jouduttu neuvottelemaan turvapaikanhakijoiden kanssa. Talvella näin kävi Hyvinkään vastaanottokeskuksessa. Silloin mielenilmaus päättyi Metsätähden mukaan sopuun.
Maahanmuuttovirasto: "Ei ole tavatonta, että ihmiset liikehtivät näin"
Maahanmuuttovirastosta kerrotaan, että Inkeroisten kaltaiset tapahtumat eivät ole poikkeuksellisia.
– Joskus demonstraatiot ovat laajempia, joskus ne ovat suppeampia. Ei ole tavatonta, että ihmiset liikehtivät näin. Aika ajoin mielenilmauksissa on noussut esiin ruokapalvelukonsepti, sanoo Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Kysymys on siitä, että turvapaikanhakijat haluaisivat tehdä itse ruokansa. Osassa vastaanottokeskuksista tämä on mahdollista.
– Vastaanottoraha on pienempi, jos ruoka tarjotaan talon puolesta. Jos henkilöt tekevät ruoan itse, vastaanottoraha on suurempi, sanoo Pekka Nuutinen.
Nuutinen sanoo, että Maahanmuuttovirasto oli tietoinen Inkeroisten mielenilmauksesta. Se sai tiedon Metsätähdeltä, joka teki asiasta ilmoituksen.
Maahanmuuttovirasto puuttuu vain harvoin keskusten toimintaan.
– Meillä keskukset hoitavat pääsääntöisesti itse ongelmat. Jos jotain vakavampaa ilmenee, niin pyydämme tarvittaessa selvityksen, sanoo Pekka Nuutinen.