perjantai 11. kesäkuuta 2010

HBL: Om två dagar ska Fadayel ut

HBL: Om två dagar ska Fadayel ut 11.6.2010

På söndag är det meningen att egyptiska Eveline Fadayel lämnar Finland. – Över min döda kropp, säger hennes mellersta son.

På söndag kommer Maher Gerges, Eveline Fadayels mellanson, inte att vara hemma i Vanda. Inte hans mor heller.

– Mamma befinner sig någonstans i Finland, men hon stör ingen och hon utnyttjar ingen. Om finska staten vill räkna ut hur mycket luft hon andas per dygn och debitera för det så är det bara att skicka mig räkningen och jag betalar den, säger han.

I Maher Gerges värld ingår inte möjligheten att hans mor skickas iväg på söndag.

– Mamma har det bra nu. Hon sköts av duktiga läkare och vi betalar allt för henne så hon ligger ingen till last. Polisen har säkert reda på var hon finns, men jag kommer inte att låta någon röra vid henne. Jag kommer att försvara henne in i det sista och om polisen vill komma så är den hjärtligt välkommen, säger han.

Du menar att din mor är gömd?

– Nej. Hon är i säkerhet och jag har rätt att vara både med min mor och mina barn. Jag kommer inte att lämna någon av dem utan hjälp och skydd, säger Maher Gerges bestämt.

Maher Gerges kallar diskussionen om vem som hör till ens familj skrattretande.

– Min mor har burit mig i sin mage i nio månader och uppfostrat mig. I halva mitt liv har jag varit en finländare som betalar skatt här, utan att fråga vilka inhemska mormödrar och socialfall som får en del av mina pengar. Nu vill jag bara att ni låter min mor, som varken är kriminell eller ligger någon till last, vara i fred.