Yle: Turvapaikanhakijoilta tullut kymmeniä valituksia huonosta kohtelusta – Migri: "Ongelmia on havaittu" 14.12.2016
Maahanmuuttovirastolle on tehty tänä vuonna kymmeniä kanteluita vastaanottokeskusten toiminnasta. Monissa Migrille tehdyissä kanteluissa on valitettu terveyspalveluiden saatavuudesta.
Viimeksi turvapaikanhakijat ovat kannelleet Laajakosken vastaanottokeskuksessa Kotkassa saamastaan kohtelusta. Kantelijat ovat olleet tyytymättömiä muun muassa saamaansa sairaanhoitoon. Myös kuljetukset ja kulkuyhteydet ovat saaneet kritiikkiä.
Migri on selvitellyt kantelun pohjalta asiaa Laajakosken vastaanottokeskuksen kanssa.
"Määrä suhteellisen pieni"
Tulosalueen johtaja Olli Snellman Migristä pitää kanteluiden määrää suhteellisen pienenä turvapaikanhakijoiden ja vastaanottokeskusten määrään nähden. Tämä voi johtua muun muassa siitä, että vastaanottokeskusten toimintaa valvotaan tarkasti.
– Kanteluihin reagoidaan aina asianmukaisesti. Suurin osa valvonnasta tapahtuu kuitenkin esimerkiksi omavalvontana sekä erilaisissa ohjaustapahtumissa Migrin ja keskusten henkilökunnan kesken. Ohjaustapahtumissa henkilökunta voi kysyä menettelyohjeita vaikkapa johonkin kimuranttiin tilanteeseen. Tänä vuonna tällaisia tapahtumia on ollut arviolta tuhansia, Olli Snellman toteaa.
Maahanmuuttovirasto on tehnyt viimeisen vuoden aikana noin 250 ohjaus- ja arviointikäyntiä vastaanottokeskuksiin. Näihin käynteihin ei ole liittynyt epäilyjä ongelmista.
– Varsinaisesti ongelmaepäilyiden takia olemme tehneet vuoden aikana noin 30 tarkastuskäyntiä. Suurin osa käynneistä ei ole osoittanut ongelmia, mutta olemme toki myös havainneet ongelmallisia toimintamalleja ja -tapoja, tulosalueen johtaja Olli Snellman sanoo.
Snellmanin mukaan havaituista ongelmista osa on vakavampia ja osa hyvin vähäisiä.
– Pientä muutettavaa saattaa olla, mutta tulleista valituksista valtaosa ei ole johtanut selvityksen ja tarkastelun jälkeen muutostarpeeseen.
Terveyspalvelujen saatavuudessa vaihtelua
Migri ostaa lääkäripalveluita yksityisiltä palvelutuottajilta, mutta esimerkiksi erikoissairaanhoito, kuten vaativat mielenterveyspalvelut, turvapaikanhakijoille tulevat julkiselta sektorilta.
– Mielenterveyspalveluiden saatavuudessa näyttäisi olevan jonkin verran vaikeuksia ja ainakin alueellista vaihtelua. Tämä voi liittyä esimerkiksi jonoihin.
– Turvapaikanhakijat voivat olla myös hieman tuntematon potilasryhmä. Turvapaikanhakijoilla itsellään voi lisäksi olla normaalista poikkeavia odotuksia hoidolle, tulosalueen johtaja Olli Snellman arvioi.
Lisäpainoa mielenterveystyöhön
Kotkan Laajakosken vastaanottokeskuksessa sattui tänä vuonna väkivaltatapaus, jossa taustalla oli turvapaikanhakijan mielenterveysongelmia. Kymenlaakson käräjäoikeus tuomitsi irakilaismiehen pahoinpitelystä sen jälkeen, kun tämä huitoi puukolla toisia turvapaikanhakijoita. Käräjäoikeus piti tuomiota lieventävänä perusteena miehen mielenterveysongelmia.
Maahanmuuttovirasto pyrkii vastaamaan turvapaikanhakijoiden mielenterveydellisiin tarpeisiin. Migri on esimerkiksi perustanut työryhmän mielenterveystyön kehittämiseen.
– Olemme lisäksi perustaneet Hennalan vastaanottokeskukseen Lahdessa 20 asiakaspaikan yksikön erityistarpeita omaaville asiakkaille. Yksikössä on työntekijöitä enemmän kuin vastaanottokeskuksissa normaalisti.
Asiakkaat tulevat Hennalan yksikköön esimerkiksi päihteiden väärinkäytön tai mielenterveysoireiden perusteella.
– He eivät ehkä yrityksistä huolimatta ole päässeet esimerkiksi sairaalahoitoon, koska siihen liittyvät kriteerit eivät ole täyttyneet. Toisaalta normaalin vastaanottokeskuksen tuki ei ole ehkä ollut riittävää, Olli Snellman luonnehtii.
Laajakosken kantelusta kertoi ensin Kymen Sanomat.