Hbl: Populistpartierna suveräna på Facebook 5.3.2012
Fores: Digital populism i Sverige 24.2.2012
Demos UK: Populism in Europe: Sweden (pdf)
Expressen: Jonathan Birdwell: SD-gillarna måste tas på större allvar 26.2.2012
Digital populism - Seminarium på FORES (video, 90 min)
Facebook har varit nyckeln till framgång för främlingsfientliga partier. De är överlägsna på att utnyttja nätet. I en färsk rapport risas de andra partiernas flathet i förhållande till Sverigedemokraternas anhängare.
Sannfinländarnas brakseger i riksdagsvalet var kanske den klaraste signalen om att populistiska rörelser med nationalistiska och ofta också främlingsfientliga förtecken vinner mark i Europa.
I Sverige var Sverigedemokraternas valseger i mandat mätt inte lika exceptionell, men inte desto mindre skapade Sverigedemokraternas intåg i riksdagen mist lika stor förvirring hos de etablerade politiska partierna i Sverige som Sannfinländarnas frammarsch hos det politiska etablissemanget här.
Den brittiska tankesmedjan Demos hävdar i en färsk forskningsrapport att en förklaring till populismens frammarsch står att finna i hur medborgarna i dag använder internet och sociala medier.
Demos undersökte vilka Sverigedemokraternas anhängare på nätet är och vad som får dem att ta aktivera sig också utanför nätet.
Jonathan Birdwell är en av forskarna som skrivit rapporten. Sverigedemokraternas anhängare på nätet är inte som andra partiers anhängare, säger han.
– 74 procent av Sverigedemokraternas Facebooksupportrar är män. De är också väldigt unga, 63 procent är mellan 16 och 20 år gamla. De är ofta studerande och bor i en större stad. De hyser djup misstro mot regeringen och medierna men litar på armén.
Varför stöder de Sverigedemokraterna?
– De tycker att Sverige definitivt är på fel väg. Det stora problemet för dem är invandring, islamsk extremism och multikulturalism. De är väldigt oroade över Sveriges kulturella identitet, de tror att den håller på att gå förlorad på grund av invandringen. De är väldigt desillusionerade över att de traditionella politikerna inte motarbetar den här utvecklingen.
Vilka tar steget vidare?
– För dem som röstar på Sverigedemokraterna är multikulturalism och EU större problem än för dem som bara är aktiva på Facebook. Det här gäller också för dem som går med i partiet. Intressant är också att de som tar stegen vidare har större tilltro till det politiska systemets förmåga att lösa samhällsproblemen.
Är Sverigedemokraterna bättre på att använda sociala medier än andra partier?
- Klart bättre och det är en viktig orsak till partiets framgång. De har lyckats sprida sin propaganda och den är av den typen att den går hem hos vissa människor.
Hur ser du på att Sverigedemokraternas ledare alltmer försöker vara mainstream samtidigt som anhängare på nätet kan släppa ur sig vad som helst?
– De sociala medierna har varit till nytta för partiet. Via dem når de ut till massorna med sin propaganda. Samtidigt har de ingen koll när någon som kallar sig sverigedemokrat bestämmer sig för att på Facebook säga något verkligt rasistiskt och extremt. Sverigedemokraternas ledning kan inte kontrollera vem som beslutar sig för att gilla dem på Facebook. Nätet är ett tveeggat svärd.
Hur går det i nästa val?
– Vår undersökning visar att anhängarna är så unga att många inte fick rösta i det förra valet. Det här är ett faktum som kan öka Sverigedemokraternas andel av rösterna. Mycket beror också på hur de andra partierna svarar på utmaningen. De har inte längre råd att ignorera Sverigedemokraternas anhängare på nätet. Nu borde de göra betydligt mer för att få diskussionskontakt med anhängarna.
Hur ska det gå till?
– De måste bli mycket bättre på att använda webbsajter och sociala medier. Många av Sverigedemokraternas anhängare lägger i rask takt ut osakliga artiklar om invandring och muslimer. Andra partier och organisationer måste bli betydligt aktivare så att svar på tal ges i samma takt.
Så att argumenten omedelbart ifrågasätts?
– Precis, det gäller att genast utmana dem, inte ignorera dem och tro att de försvinner.
________________________________________________
Fores: Digital populism i Sverige
Den 24 februari anordnade FORES ett seminarium tillsammans med tankesmedjan Demos (London, UK) som lanserade sin nya rapport (Digital Populism in Europe: Sweden). Rapporten samlar resultat från en unik undersökning där över 10 000 nätfans till högerpopulistiska partier i 12 länder tillfrågats om sitt politiska engagemang.
Jonathan Birdwell, Senior Researcher (Demos) inledde med att presentera huvudpunkterna i rapporten, och därefter följde en paneldiskussion med Martin Ådahl, moderator, med kommentarer från Jonathan Leman (Expo) och Emanuel Karlsten (konsult sociala medier och journalist). Demos enkätundersökning genomfördes under 2011 bland medlemmar i högerpopulistiska partiers Facebookgrupper. Bland Sverigedemokraternas 16 000 medlemmar besvarade 657 personer enkäten, och deras svar har nu sammanställts i delrapporten Populism in Europe: Sweden.
Av undersökningen framkommer att 61 procent av SD:s Facebook-anhängare tycker att politik är ett effektivt och flexibelt sätt att agera på, något som skiljer dem från anhängare till liknande partier i övriga länder som har deltagit i undersökningen. Endast nio procent tyckte att det inte spelar någon roll vilket parti man röstar på och bara 14 procent höll med om att våld kan vara ett acceptabelt sätt att uppnå sitt politiska resultat. Det motsvarade siffran att våld är acceptabelt bland övriga Europeiska länder var 26 procent. Vidare konstaterar Demos att merparten av SD-anhängare är unga män och två tredjedelar mellan 16 och 20 år. Enligt Demos undersökning var Sverigedemokraternas anhängare de yngsta av alla länder som deltog i rapporten. Förutom att de är unga och huvudsakligen män, visar rapporten också att Sverigedemokratiska anhängarna på nätet har litet förtroende för andra människor. Bara 32 procent anser att man kan lita på andra människor. De har också lägre tilltro till myndigheter och andra samhällsinstitutioner än svensken i genomsnitt. Dock är de nästan lika benägna att lita på de politiska partierna som resten av befolkningen. Detta är ett positivt tecken menar tankesmedjan Demos, då bland annat en undersökning i Storbritannien (UK Citizenship survey) visat ett samband mellan låg tillit till institutioner och benägenheten att anse att våld är legitimt för att nå sina mål. Demos framhåller också att de som svarat på enkäten tror att det går att förändra samhället via den demokratiska processen och menar att det är något positivt.
Jonathan Leman menade att bilden av Sverigedemokraternas anhängare som politiskt medvetna och aktiva stämmer överens med Expos bild. Såväl Leman som Birdwell betonade att ideologin är viktig för anhängarna och att det inte enbart handlar om en projektion av misslyckanden som debatten ibland ger sken av. Emanuel Karlsten påpekade att under de senaste åren har Sverigedemokraterna dragit till sig uppmärksamhet genom att på ett skickligt sätt använda sig av olika sociala medier, och att man genom detta når sina anhängare effektivt och snabbt.
Publiken välkomnades sedan att kommentera och ställa frågor. Bland annat diskuterade man den populistiska aspekten av politisk aktivism på nätet- på vilket sätt politiskt engagemang på internet skiljer sig från annan politik. Emanuel Karlsten menade att den populistiska aspekten av digital aktivism ligger i möjligheten att attrahera snabbt på kort tid. Jonathan Leman tillade att internet och sociala medier lämpar sig väl för att föra ut den sortens populistiska lösningar på komplexa samhällsproblem som kännetecknar partierna i undersökningen, vilket möjligen kan förklara varför de lyckas mobilisera så bra i just sådana sammanhang.
Jonathan Birdwell avslutade med att påpeka att högerpopulistiska partiers framväxt på internet är en angelägenhet för hela samhället, inte bara politiker och beslutsfattare utan också för tankesmedjor och andra institutioner som jobbar med liknande frågor. Oavsett om man håller med Sverigedemokraterna eller inte, bör man ta deras anhängares oro och engagemang på allvar, menade Birdwell.