Vihreä Lanka: Vesa Sisättö: Uskonto pois pippelistä 15.3.2012
Poikien ympärileikkauksen kieltäminen pitäisi olla maailman yksinkertaisin asia. Lääketiede on tiennyt jo vuosikymmeniä, että esinahan poistosta ei normaalitapauksissa ole hyötyä poikalapselle. Päinvastoin, ympärileikkaus vähentää seksuaalista nautintoa ja altistaa sukuelimien arat paikat pöpöille. Vaikka teollistuneissa maissa toimenpide harvoin aiheuttaa komplikaatioita, silti operaation seurauksiin kuolee poikavauvoja länsimaissakin.
Jos kyse olisikin vain lääketieteestä, ongelmaa ei olisi. Yhdysvalloissa perinteisesti suuri osa poikalapsista ympärileikataan. Taustalla on viktoriaanisesta lääketieteestä peräisin oleva masturbaation vastaisuus, jota on helppo alkaa haastaa modernin lääketieteen argumentein.
Uskontoon nämä argumentit eivät valitettavasti pure ja on asiassa muutakin. Ympärileikkauskeskustelussa alkaa nopeasti tuntua siltä, että osaa keskustelijoista kiinnostaa enemmän maahanmuuttajien vähemmistöuskontojen demonisointi kuin itse asia. Toisia keskustelijoita taas häiritsee se, että puhutaan poikien ympärileikkauksesta eikä tyttöjen.
Itseäni asiassa kiinnostaa uskonto.
Uskonnonvapauteen on yleensä luettu oikeus päättää omien lasten uskonnosta. Mutta mihin vetää raja? Näkisin, että raja voisi olla vaikkapa lapsen fyysisessä koskemattomuudessa. Jos poikien ympärileikkaus sallitaan, yksilön oikeutta valita uskontonsa (ja sen mukanaan tuomat asiat) loukataan. Maalaisjärjellä tuntuisi selvältä, että ympärileikkauksen kaltaisesta peruuttamattomasta operaatiosta voisi yksilö päättää vaikkapa täysi-ikäisenä.
Uskonnot esiintyvät usein pysyvyyden ja muuttumattomuuden symboleina, mutta käytännössä tämä ei ole totta. Tuskin kukaan vakavissaan väittää, että juutalaisuus 2000 vuotta sitten tai 1500-luvun islam olisivat täysin nykyisten uskontojen kaltaisia. Pyhien kirjoitusten käskyistäkin osaa noudatetaan, osaa ei.
Mahdollisuus muutokseen on. Parasta olisi, jos muutos tapahtuisi uskonyhteisöjen omasta aloitteesta, sisäisenä prosessina. Voi kuitenkin olla, että prosessi tarvitsee käynnistyäkseen ulkopuolisen yhteiskunnan antaman alkusysäyksen ja selvän signaalin.
Kirjoittaja on Vihreän Langan toimittaja.