tiistai 3. joulukuuta 2013

Svenska Yle: "Att tvingas ta av duken skulle vara katastrof"

Svenska Yle: "Att tvingas ta av duken skulle vara katastrof" 3.12.2013

Det finns gott om finländska kvinnor som bär huvudduk så fort de lämnar hemmet. En av dem är somaliskbördiga Fardowsa Barale, som är utbildad sjuksköterska och barnmorska, men just nu hemma med dottern Nashaad.

- Jag var väl en aderton-nitton år när jag började bära duk, så det var ganska sent. Det var mitt eget val, ingen släkting har någonsin tvingat mig.

Senast Barale rörde sig ute på stan utan duk var för närmare tolv år sedan. I dag skulle hon känna sig avklädd utan duken.

- Jag skulle aldrig klara av det, duken betyder för mycket för mig. Den är en del av min identitet nuförtiden och ett skydd, det skulle kännas som att gå omkring utan kläder.

Nashaad får välja själv

Dottern Nashaad är 1,5 år gammal så det är inte aktuellt med huvudduk ännu. Men hur kommer familjen att resonera i framtiden?

- Jag tror min mamma gjorde ett bra jobb med mig när hon lät mig bestämma, så jag kommer inte heller att tvinga Nashaad till någonting. Jag tror ju att hon kommer att vilja ta efter mig, men hon ska få fatta beslutet själv.

Barale följer Koranen, som säger att kvinnor ska dölja håret eftersom det är det vackraste de har. Men är hon feminist?

- Ja, det är jag! Det viktigaste är att man har självbestämmanderätt och som kvinna får göra sina egna val och sina egna misstag. Man ska få bestämma över sin kropp, om man vill bilda familj eller inte och om man vill vara religiös eller inte. Det finns mycket att göra till och med här i Finland, fast vi haft kvinnlig president och vad som helst. Mycket måste ännu fixas.

Franska lagen löjlig

I Franrike stiftades för fyra år sedan en lag som förbjuder religiösa symboler i skolor och daghem. Lagen var senast aktuell i och med en rättegång förra veckan. En dagvårdare avskedades på grund av att hon burit slöja på arbetet, och rätten ställde sig på daghemmets sida. Till religiösa symboler räknas enligt den franska lagen bland annat judisk kippa och muslimsk huvudduk, eller niqab som också täcker ansiktet.

- Det är löjligt! säger Barale. Varför ska man blanda sig i en persons sätt att leva? Det påverkar ju människans psykiska välbefinnande när någon säger att det ena eller det andra plagget är förbjudet enligt lag. Om kvinnan döljer ansiktet blir det ju svårt att identifiera henne men jag tycker att huvudduk borde vara okej. Det står dessutom ingenstans i Koranen att kvinnan ska dölja sitt ansikte, bara håret.

Även om Barale började bära duk först i vuxen ålder kan hon tänka sig att det för muslimska skolflickor i Frankrike måste vara obehagligt att inte få bära sin slöja eller duk.

- Om jag var fjorton år och använde duk så som jag gör nu och någon skulle förbjuda duken - ja det skulle vara katastrof!

Poliser i duk

I sitt arbete som sjuksköterska använder Barale dukar som sjukhuset har skaffat. Dukarna kan givetvis rengöras enligt samma hygienkrav som resten av uniformen, och Barale har enbart fått positiva kommentarer gällande sin duk på arbetet. Men samma flexibilitet råder inte inom alla branscher.

- Till exempel kan man inte söka sig till polisskolan om man har huvudduk, för det hör inte till uniformen. Den hörde inte till sjukhusuniformen heller men de skaffade helt enkelt dukar. Varför skulle man inte kunna vara polis i duk? Varför kan man inte köra buss i turban? Jag tycker det här är så konstigt!