Helsingin Sanomat: Ministeriö: Maahanmuuttovirasto teki kehnoja sopimuksia vastaanottokeskuksista 29.8.2016
”Se on selvää, että kaikki ei mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, kun jouduimme kiireisesti perustamaan keskuksia”, ylijohtaja Jaana Vuorio sanoo.
MAAHANMUUTTOKESKUS teki viime vuonna useita epäedullisia sopimuksia vastaanottokeskusyrittäjien kanssa. Sisäministeriön tiistaina julkaistun tarkastusraportin mukaan tarkastajat havaitsivat merkittäviä puutteita Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskusten sopimuksissa.
”Maahanmuuttovirasto selvisi vaikeasta tilanteesta hienosti ja kasvatti vastaanottotoimintaa nopeasti, mutta virasto joutui tekemään sopimuksia pakkoraossa. Kun lisäkapasiteettia piti saada nopeasti, toinen osapuoli osasi käyttää tilannetta hyväkseen, tarkastuspäällikkö Jyrki Pennanen sisäministeriöstä sanoo.
Hän ei halua arvioida kehnojen sopimusten kustannusvaikutuksia. Maahanmuuttoviraston tavoitteena oli kuitenkin päästä viime vuonna 37 euron asiakaskohtaiseen vuorokausikustannukseen. Todelliset vuorokausikustannukset olivat kuitenkin 66 euroa asiakasta kohden.
Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuorio ei kiistä tarkastajien havaintoja.
”Se on selvää, että kaikki ei mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, kun jouduimme kiireisesti perustamaan keskuksia”, Vuorio sanoo.
Hän muistuttaa, että Maahanmuuttovirasto oletti turvapaikanhakijoiden majoituksen lisäkapasiteetin olevan kuntien vastuulla. Valtioneuvosto olisi voinut asettaa kunnille velvollisuuden perustaa vastaanottokeskuksia.
”Kuntien itsemääräämisoikeus ei kuitenkaan sallinut sitä”, Vuorio sanoo.
Maahanmuuttovirasto on käymässä neuvotteluita vastaanottokeskustoimijoiden nykyisten sopimusten päivittämisestä tai tarvittaessa uusimisesta. Virasto on saanut keskimääräisen asiakaskohtaisen vuorokausikustannuksen laskemaan tänä vuonna viidellä eurolla.
MINISTERIÖN TARKASTUS kiinnittää huomiota myös vastaanottokeskusten lakkauttamispäätösten talousperusteisiin. Nyt tarkastajien mukaan huomio on kiinnittynyt turvallisuusnäkökulmiin.
”Toki turvallisuus nostettiin kriteeriksi jo ministeritasolla, mutta onko turvallisuus korostunut liikaakin talouden jäädessä vähemmälle painoarvolle” Pennanen puntaroi.
Ylijohtaja Vuorio toteaa, että maahanmuuttovirasto olisi päässyt edullisimmin perustamalla suuria yli tuhannen henkilön vastaanottokeskuksia.
”Poliisi toivoi, ettei maahan perusteta liian suuria keskuksia turvallisuuden takia. Olemme aina painottaneet kustannuksia ja vuorokausihintaa, mutta ei sitä voi yksin tuijottaa”, Vuorio toteaa.