Turkulainen: Infotorilta apua maahanmuuttajien ongelmiin 20.12.2009
Maahanmuuttajille on avattu uusi neuvontapiste. Linnankatu 55:ssä sijaitsevalla Infotorilla halutaan helpottaa maahanmuuttajien kotoutumista tarjoamalla apua heidän omalla kielellään.
– Tämä on vielä aika ainutlaatuista, sillä omakielistä neuvontaa on tarjolla Suomessa vain Tampereella ja Helsingissä. Suullinen tiedonvälitys on todettu tosi tehokkaaksi, etenkin kun se tehdään vielä omalla kielellä, toteaa projektipäällikkö Marjatta Nieminen.
Infotorin vastaava neuvoja Alas Ali vahvistaa Niemisen sanoman. Maahanmuuttajilla tieto kulkee suusta suuhun, ja vaikeuksia kohdataan esimerkiksi erilaisten lomakkeiden täytössä ja viranomaispäätösten liturgioissa.
– Kun tulija saapuu maahan, hän saa nyt meiltä heti apua ja neuvoja. Tavoitteena on rohkaista ja auttaa tulijoita itsenäistymään, Ali toteaa.
Kotouttaminen ei käy helposti
Infotori on osa Maahanmuuttajien palveluohjaushanketta (Palo), ja sen rahoituksesta vastaavat valtion ohella Turun kaupunki ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Maksutonta neuvontaa saa albanian, arabian, englannin, kurdin, persian, somalin, thain ja venäjän kielillä.
Tietyille kielille saa apua tiettyinä päivinä, ja neuvontapisteeseen voi tulla suoraan päivystysaikana tai ajanvarauksella. Eri kielillä tapahtuvista neuvontapalveluista vastaa Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto, jolta palvelu ostetaan.
Vaikka Infotorilta maahanmuuttaja saa apua kotoutumiseen, keskeistä uuteen maahan asettumisessa on työ- tai opiskelupaikan löytäminen. Se on entistä vaikeampaa taloustaantuman aikana.
– Tilanne on vaikea myös maahanmuuttajille. Heillä työttömyys on ollut jo entuudestaan korkea, ja nyt on tullut irtisanomisia ja lomautuksia, Ali kertoo.
Tosin työllistymisongelmia aiheuttavat edelleen myös työnantajien asenteet. Ali kertoo omista kokemuksistaan, kun kymmeniin työpaikkailmoituksiin vastaaminen ja työpaikoilla käyminenkään ei tuntunut koskaan johtavan palkkaamiseen, vaikka amk-tutkinto ja ammattitaito oli kunnossa.
– Kun vihdoin pääsin töihin, muut työntekijät pelkäsivät minua. Pommitin heitä pari päivää, ja sitten oltiin jo ystäviä. Kuukauden päästä esimieskin jo sanoi, että olen parempi kuin kymmenen suomalaista, Ali naurahtaa.
Marjatta Nieminen muistuttaakin, että Infotorilla on tarkoitus auttaa myös kantaväestöä kohtaamaan maahanmuuttajia.
– Autamme myös niitä, jotka eivät ole tottuneet toimimaan maahanmuuttajien kanssa. Tulemme mielellämme esimerkiksi yrityksiin kertomaan toiminnastamme.
FAKTAA: Testori auttaa koululla
Palo-hankkeen osia on Infopisteen ohella myös Testori ja Ohjuri. Testori tarjoaa maahanmuuttajille kielitaidon ja oppimisprofiilin kartoitusta. Palvelua tarjotaan kahden suomen kielen asiantuntijan voimin Lausteen koululla. Ohjurissa puolestaan Turun kaupungin sosiaalikeskuksen sosiaalityöntekijä ja Turun TE-toimiston työvoimaneuvoja vastaanottavat yhdessä maahanmuuttajataustaisia asiakkaita. Molemmat palvelut tähtäävät parantamaan maahanmuuttajien kotouttamista.