tiistai 2. elokuuta 2011

Verkkouutiset: Vihapuhe näkyy jo äidinkielen oppitunneilla

Verkkouutiset/STT: Vihapuhe näkyy jo äidinkielen oppitunneilla 2.8.2011

Internetin keskustelupalstojen vihapuhe kuohuttaa, mutta aihe nousee esiin myös peruskoulujen ja toisen asteen koulutuksen äidinkielen oppitunneilla.

Oppilaat saattavat arvostella teksteissään ankaraan sävyyn esimerkiksi etnisiä vähemmistöjä, sanoo äidinkielen opettajien liiton puheenjohtaja, lehtori Minna Harmanen.

– Oppilailla on joistakin asioista tiukkoja mielipiteitä, joita ei perustella. Perinteisiä aiheita ovat esimerkiksi negatiivinen suhtautuminen ruotsin opiskeluun, maahanmuuttajiin ja erilaisiin ihmisiin.

Harmasen mukaan ilmiö ei ole uusi, vaan esimerkiksi ruotsin kielestä on kirjoitettu kärkkäästi jo useiden vuosien ajan. Oppilaiden kovasanaisimmat tekstit ajoittuvat yläkouluihin, sillä lukiossa mielipiteitä pitää jo osata perustella monipuolisesti.

– Kyseessä on samantapainen ilmiö kuin vihakirjoittelu netissä. Koulussa tietysti kirjoitetaan aina omalla nimellä ja se hillitsee monia.

Tarttuvatko opettajat havaitsemaansa vihapuheeseen?

– Jos tehtävä arvioidaan jotenkin, liittyvät opettajan asia-argumentit mielipiteiden perusteluihin ja ilmiön kuvailuun. Tietysti oppilaalta voi kysyäkin, ajatteleeko hän oikeasti näin ja herättää samalla keskustelua. Tämä riippuu kuitenkin paljon siitä, voiko opetusryhmässä tuoda asiaa esille.

Euroopan neuvoston ministerikomitea on määritellyt vihapuheeksi kaiken sellaisen ilmaisun, jolla levitetään, yllytetään, edistetään tai oikeutetaan rotuviha, muukalaisviha, antisemitismi tai muunlainen viha, joka perustuu suvaitsemattomuuteen.


Tunteiden ilmaisu aiempaa sallitumpaa

Tämän päivän yläkoululaiset ovat kasvaneet liikkumaan internetissä sujuvasti. Minna Harmasen mielestä verkkokirjoittelu vaikuttaa jonkin verran myös koulutehtävien kirjoitustyyliin. Tärkeimpänä syynä vihapuheen näkymiseen hän pitää kuitenkin käytöskulttuurin muutosta.

– Nykynuoret ilmaisevat tunteitaan paljon reippaammin kuin ennen. Heille sallitaan ehkä negatiivista käytöstä enemmän kuin aiemmille sukupolville.
Harmanen kertoo, että monet opettajat eivät kuitenkaan haluaisi leimata oppilasta hänen mielipiteistään.

– Opettajan pitää mielestäni olla tässä suhteessa aika tarkka, sillä oppilaan kirjoituksissa näkyvät usein ne oman taustan ja oman yhteisön mielipiteet, joita hän toistaa. Oppilas ei aina ymmärrä, että joku voi suhtautua mielipiteisiin eri tavalla tai nähdä ne vaarallisina.