Helsingin Sanomat: Umayya Abu-Hanna: Suomen rasismikeskustelu Ruotsin 70-luvun tasolla 15.3.2013
Suomessa kauan asuneen toimittaja-kirjailija Umayya Abu-Hannan mielestä ei ole hyvä idea verrata suomalaista ja ruotsalaista keskustelua rasismista.
"Ruotsi–Suomi-matsi on tässä väärä lähtökohta. Ei kannata puhua siitä, ovatko Ruotsissa asiat paremmin kuin Suomessa. Ruotsilla on kolonialistinen historia ja paljon pidempi monikulttuurisuuden perinne kuin meillä. Keskustelu on Suomessa sillä tasolla kuin Ruotsissa 70-luvulla."
Abu-Hanna tuntee ruotsalaisen kirjailijan Jonas Hassen Khemirin, jonka avoin kirje Ruotsin oikeusministerille Beatrice Askille keskiviikon Dagens Nyheter (DN) -lehdessä on herättänyt harvinaisen paljon huomiota. HS kertoi kirjeestä perjantain kulttuurisivuilla.
Kirjoitus on Ruotsissa nähty alkuna uudelle rasisminvastaiselle keskustelulle.
Khemiri ehdotti lehdessä oikeusministerille, että he vaihtaisivat vähäksi aikaa nahkojaan. Ministeri Ask voisi koettaa ymmärtää, miltä tuntuu, kun ihminen määritellään ulkonäön perusteella. Kirjailija itse saisi tuntea millaista naisella on patriarkaalisessa maailmassa.
Jopa poliisi pitää Khemirin mukaan ulkomaalaisperäisiä jo ihonvärin perusteella syyllisinä, kunnes toisin todistetaan.
Umayya Abu-Hannan itsensä viime joulukuussa Helsingin Sanomissa julkaistu kirjoitus sai Suomessa aikaan kiivaan rasismikeskustelun. Jutussa hän perusteli Amsterdamiin muuttoaan rasismilla Suomessa.
Abu-Hanna sanoo, että hänen saamansa palaute oli jyrkästi puolesta tai vastaan. "Olin konna tai pyhimys."
"Khemirin herättämää keskustelua ei käydä vain uhri–konna-asetelmasta, vaan puhutaan siitä, miten pitäisi toimia."
Abu-Hannan mielestä on aika aloittaa monisyisempi keskustelu ja luopua asenteesta, että me tasa-arvoiset pohjoismaalaiset voimme opettaa muita.
"Maahanmuutto ei ole vähenemässä. Se on iso kysymys. Käytämme aikaa mustavalkoiseen puheeseen, siihen, olemmeko puolesta vai vastaan. Ollaanko persuja vai ei-persuja. Se ei vie mihinkään."
"Taloudesta ja ympäristöasioista käydään hyvin monisyistä keskustelua, miksi ei monikulttuurisuudesta."