tiistai 21. toukokuuta 2013

Svenska Yle: Rasistpåhopp fick oväntat slut

Svenska Yle: Rasistpåhopp fick oväntat slut 21.5.2013
Yle Areena: Ricky Ghansah följde mammas råd (video, 6 min)

I fredags stod Ricky Ghansah och väntade på bussen. En man kom upp till honom och började skrika rasistiska skällsord. Ricky valde att behandla situationen på ett annorlunda sätt.

- Först tänkte jag att jag inte bryr mig om det här, men när vi hade stigit på bussen och jag hade betalat för min resa märkte jag att någon bakom mig inte hade pengar till sin biljett. Jag vände mig om, och såg att det var samma man som bara en minut tidigare hade hånat mig, berättar Ricky.

Ricky gick upp till busschauffören och sa att han betalar mannens bussbiljett. Efteråt kom mannen fram till honom och tackade.
- Då sa jag åt honom att jag inte vill ha ett tack, utan en ursäkt. Dessutom fick jag honom att berätta för hela bussen varför han bad mig om ursäkt.

Då hade hela bussen börjat applådera, och en kvinna hade kommit och satt sig bredvid Ricky och berättat att hon tyckte att han verkligen skött situationen bra.
- Mina föräldrar har lärt mig att man inte behöver möta sådant här med våld. Mamma har alltid sagt att man ska tro på att man kan hålla sig saklig när sådant här händer.

Oväntad publicitet

Ricky skrev om händelsen på Facebook, och tänkte först att bara hans kompiskrets skulle få ta del av historien.

- Men sen tog min granne kontakt och sa att den här historien borde jag dela med mig med alla. Så jag ändrade mina sekretessinställningar på Facebook så att han kunde dela statusen. Mitt i allt var det tio som hade delat, sedan hundra, och mitt i allt var de tusen.

Flera medier står nu i kö för att få tala med Ricky och höra hans historia. Han vet inte ännu hur han ska förvalta den vunna uppmärksamheten.
- Jag måste nog säkert smälta det här först, säger Ricky.