lauantai 2. tammikuuta 2016

Yle: HBL: Viisumivaatimus pysäytti turvapaikanhakijoiden reitin Saksasta Suomeen

Yle: HBL: Viisumivaatimus pysäytti turvapaikanhakijoiden reitin Saksasta Suomeen 2.1.2016
Yle: Sisäministeriö: Paperittoman turvapaikanhakijan "äärimmäisen vaikeaa" päästä Suomeen

Hufvudstadsbladet-lehden mukaan Finnlines-varustamo on ryhtynyt vaatimaan Travemündessä laivaan astuvilta turvapaikanhakijoilta voimassaolevaa viisumia.

Saksasta meriteitse Suomeen pyrkiviltä turvapaikanhakijoilta on ryhdytty vaatimaan voimassaolevaa viisumia Travemünden satamassa, kertoo sanomalehti Hufvudstadsbladet.

Laivayhtiö Finnlines ilmoittaa verkkosivuillaan 23. joulukuuta päivätyssä tiedotteessa, että Suomen viranomaiset ovat kirjallisesti vaatineet Finnlinesia tarkastamaan matkustajilta passin lisäksi myös muut maahantuloon vaadittavat asiakirjat eli viisumin, oleskeluluvan tai muun vastaavan asiakirjan.

– Finnlines ryhtyy nyt, kuten aikaisemminkin, noudattamaan viranomaisten vaatimusta välittömästi. Edellä olevan perusteella Finnlines ei ota kuljetettavakseen henkilöä, jolla ei ole kaikkia maahantuloon vaadittavia asiakirjoja, tiedotteessa kerrotaan.

– Olemme keskustelleet Finnlinesin johtajien kanssa, ja varustamo on tarkentanut vaatimuksiaan, sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg sanoo puolestaan Hufvudstadtbladetille.

Ennen joulua Travemündesta saapui Suomeen noin 25 turvapaikanhakijaa kuutena päivänä viikossa.


-----

Yle: Sisäministeriö: Paperittoman turvapaikanhakijan "äärimmäisen vaikeaa" päästä Suomeen

Turvapaikanhakijoiden kulku laivayhtiö Finnlinesin reitillä Travemündestä Suomeen loppui joulun pyhinä kuin seinään. Laivayhtiö vaatii sisäministeriön ohjeistamana kaikilta matkustajilta passin lisäksi myös muut matkustusasiakirjat, kuten viisumin tai oleskeluluvan. Paperittoman on nyt liki mahdoton päästä Suomeen.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nergin mukaan pelisäännöt on käyty kaikkien laivayhtiöiden kanssa läpi.

– Tallinnan ja Tukholman reiteillä ei ongelmia ole ollutkaan. Sitä kautta Suomeen ei ole tullut paperittomia samalla tavalla kuin Finnlinesin kautta, sanoo kansliapäällikkö Päivi Nerg.

Käytäntöjen tarkentuminen johtuu Nergin mukaan merilainsäädännöstä, joka tiukentui Estonian onnettomuuden jälkeen.

Finnlinesin laivoilla tuli ennen joulua Saksasta Suomeen noin 15–20 turvapaikanhakijaa laivaa kohti, aiemmin noin 25. Finnlinesilla on kuusi vuoroa Travemündestä Helsinkiin viikoittain.

Varustamon mukaan uusi vaatimus on johtanut siihen, että turvapaikanhakijoita ei yhtiön laivoilla käytännössä enää matkusta. Finnlines kuitenkin korostaa, että asiakirjat vaaditaan kaikilta matkustajilta, ei vain turvapaikanhakijoilta.

– Laivoillamme ei tule henkilöitä, joilla ei ole maahantulon edellytyksiä, sanoo Finnlinesin lakiasiainjohtaja Tapani Voionmaa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä sanomalehti Hufvudstadsbladet.

Matkustaja on voitava tunnistaa

– Ei tässä ole kyse muusta kuin siitä, että laivalla täytyy kaikilla olla matkustusasiakirjat kunnossa. Henkilön tulee olla tunnistettavissa ja asiakirjojen oikeita, sanoo sisäministeriön kansliapäällikkö Nerg.

Nerg painottaa sitä, että Schengen-alueelle kolmansista maista tulleilla on oltava kertaviisumi tai jokin muu paperi, jolla he ovat voineet tulle alueelle. Passin ohella asiakirjana voi olla myös muu todiste siitä, että henkilö on ollut jo pitempään EU-alueella.

– Samalla tavalla Ruotsikin vaatii matkustusasiakirjojen olevan kunnossa, kun henkilö tulee liikennevälineeseen.

Paperittomana ei Suomeen enää pääse

Turvapaikanhakijoiden matka kohti Suomea on nyt päivä päivältä vaivalloisempaa. Kansliapäällikkö Päivi Nergin mukaan väyliä on edelleen, jos vain paperit ovat kunnossa. Muun muassa reitit Ruotsin ja itärajan kautta ovat olemassa.

– Kyllä turvapaikanhakijan tulo Suomeen tulee olemaan äärimmäisen vaikeaa, jos on lähtenyt paperittomana liikkeelle, myöntää sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg.

Laivayhtiöille tarjotaan virka-apua

Päivi Nergin mielestä uudet pelisäännöt eivät siirrä laivayhtiöille mitään sellaisia tehtäviä, jotka eivät olisi jo tähänkin saakka heille kuuluneet. Laivayhtiön on pitänyt tähänkin saakka olla varma siitä, keitä laivalla seilaa.

– Jos he epäilevät, että matkustajan paperit eivät ole kunnossa, niin he voivat pyytää viranomaiset avukseen.

Poliisi ja rajavartiolaitos ovat oikeat yhteistyötahot, jos laivayhtiöltä loppuvat omat keinot.

Päivi Nergin mukaan asiat on käyty läpi laivayhtiöiden kanssa keskustellen, eikä mitään uusia määräyksiä ole annettu.