torstai 26. maaliskuuta 2015

Hbl: Sannfinländaren som älskar en invandrare

Hbl: Sannfinländaren som älskar en invandrare 26.3.2015

Sannfinländaren Mika Raatikainen försäkrar att han är i rätt parti. Trots att han kommer från ett svenskspråkigt hem, är gift med en libanesisk invandrare och har placerat sina barn i svensk skola.

När Sannfinländarnas ordförande Timo Soini vägrade ställa upp på partiledarintervju i HBL gick budet vidare till riksdagsledamoten Mika Raatikainen. Han kom in i riksdagen i somras som suppleant när Jussi Halla-aho flyttade till Europaparlamentet.

Raatikainen var ett naturligt val. Han kommer från ett svenskspråkigt hem och talar språket flytande, även om han ibland måste leta efter ord.

– Min mamma är finlandssvensk från Borgå, som barn talade vi alltid svenska hemma. Efter att jag blev polis har jag inte behövt svenska speciellt ofta. Och under tio år ute på olika EU- och FN-uppdrag i Mellanöstern har engelskan dominerat. Hemma talar jag dagligen engelska med min fru som är från Libanon.

Staffan Bruun intervjuade.