maanantai 28. maaliskuuta 2011

Ilta-Sanomat: Seppälä markkinoi vaaliehdokkaiden kasvoilla: "Emme ota kantaa politiikkaan"

Ilta-Sanomat: Seppälä markkinoi vaaliehdokkaiden kasvoilla: "Emme ota kantaa politiikkaan" 28.3.2011
Iltalehti: Vaalimainontaa? 14.3.

Vaateketju Seppälän Luota itseesi -kampanja antaa kahdelle eduskuntavaaliehdokkaalle ison annoksen ilmaista julkisuutta juuri ennen vaaleja.

Kampanjan kasvot Jani Toivola (vihr.) ja Nasima Razmyar (sd.) ovat päässeet eturivin mainospaikoille, ja heille vielä maksetaan siitä.

Markkinointijohtaja Kati Kivimäki vakuuttaa, ettei Seppälällä ole omaa poliittista linjaa, jota mainoskampanjalla edistettäisiin. Tarkoituksena on ollut valita kampanjaan ihmisiä, jotka ovat itsevarmoja ja positiivisia roolimalleja nuorille.

– Heidät on valittu kampanjaan oman persoonansa ja itseluottamuksensa takia. Me emme ota kantaa politiikkaan tai heidän ehdokkuuteensa, Kivimäki sanoo.

Ehdokkaat saavat näkyvyyttä katujen varsilla, aikakauslehdissä ja internetissä.

Ulkomainonnassa on satoja mainoksia pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Razmyarin Seppälä-mainos on nähty muun muassa naistenlehdissä Ellessä, Oliviassa ja Gloriassa.

Lisäksi kuvat ovat esillä Seppälän verkkosivuilla ja liikkeissä.
Kivimäen mukaan Seppälä on kysynyt oikeusministeriön ja Rahoitusvalvonnan asiantuntijalta kantaa siihen, rikkooko kampanja vaalirahoituslainsäädäntöä. Ristiriitaa ei kuitenkaan todettu olevan.

Maalis-huhtikuussa esillä oleva kampanja painottuu aivan vaalien alla sen kolmanteen kasvoon näyttelijä Jenni Banerjeehen. Mainoskasvoille on maksettu kuvauksista pieni palkkio.

"Ehdokkuus oli esillä"

Nasima Razmyarin mielestä edes näin laajasta näkyvyydestä ei ole vielä suurta hyötyä, koska hän ei esittele mainoksissa poliittisia näkemyksiään.

– Minulle on hirveän tärkeää, että ihmiset tietävät minkälaisia asioita minä ajan. Ne asiat eivät julisteen perusteella tule ilmi, Razmyar sanoo.

Hän kertoo ilmoittaneensa ehdokkuudestaan avoimesti jo ennen mainoskuvauksia. Seppälän kampanjasta hän innostui sen hyvän asenteen takia.

– Seppälän kampanjassa tuodaan esiin nuorten itseluottamusta ja sitä, että jokainen on kaunis omalla tavallaan ja persoonalla. Se puhutteli minua, Razmyar perustelee.

_________________________________

Uusi Suomi: Vaatemainoksista nousi haloo – Tässä Jani Toivolan selitys

Kansanedustajaehdokas Jani Toivola (vihr.) puolustautuu Uuden Suomen haastattelussa Seppälän mainoskampanjasta nousseeseen kohuun. Toivola esiintyy toisen ehdokkaan, Nasima Razmyarin (sd.) kanssa Luota itseesi -kampanjassa.

Vaateketju Seppälän kahdelle eduskuntavaaliehdokkaalle antama näkyvyys kuumentaa tunteita muun muassa Puheenvuoro-palvelun blogeissa. Köyhien asialla -puolueen ehdokas Juhani Kahelin kirjoittaa blogissaan, että kampanja rikkoo vaaliehdokkaiden tasa-arvoa.

- Kampanja liittyy muuhun julkiseen työhöni, ei vaaleihin. Se pohjautuu henkilön koko elämänkaareen ja liittyy koko persoonaan. Olisin lähtenyt tällaiseen mukaan myös ilman vaaleja. Kampanjassahan minut esitellään näyttelijänä, Toivola sanoo Uudelle Suomelle.

Toivola myöntää, että julkisuuden henkilön lisäjulkisuus voi ärsyttää muita ehdokkaita.

- Onhan se etu, että tästä tulee näkyvyyttä, mutta julkisuudella on myös rasitteensa. Varmasti voi olla turhautumista, ymmärrän sen kyllä, että on iso työ saada julkisuutta, jos ei ole aiemmin ollut julkisuudessa, Toivola sanoo.

Toivolan mukaan hän ei saa kampanjasta merkittävää taloudellista hyötyä.

- Jos tämä olisi vaalitukea, mitä tämä siis ei ole, niin se jäisi alle sen 1500 euron ilmoitusrajan. Minulla on työsopimus ja olen saanut kuvauspalkkioita, Toivola kertoo.

Vaalijohtajalta siunaus

Ehdokkaan näkyminen vaatemainoksissa ei ole vaalilain eikä vaalirahoituslain vastaista, kerrotaan Uudelle Suomelle oikeusministeriöstä ja valtiontalouden tarkastusvirastosta VTV:sta – joskin kierrellen.

Juhani Kahelin vaatii blogissaan mainoskasvoja Jani Toivolaa ja Nasima Razmyaria jopa luopumaan ehdokkuudesta ja uhkaa lopettaa Seppälässä asioinnin. Viranomaisten mukaan Toivolalla ja Razmyarilla ei kuitenkaan ole hätää.

–Tässä on kyse siitä, että Seppälän vaatemainoksessa on kaksi ehdokasta. En osaa nähdä siinä mitään vaalilain vastaisuutta, sanoo oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen Uudelle Suomelle.

Jääskeläinen toteaa kuitenkin, että vaateketjun ehdokkaille antama laaja näkyvyys juuri vaalien alla on poikkeuksellinen tapaus, jollaista ”ei liene aiemmin tapahtunut”. Onko Seppälän mainos vaalimainontaa?

–Siihen en osaa ottaa kantaa. Heillähän ei näy ehdokasnumeroita eikä vaaleja mainita mainoksessa, mutta muualta tällaisen tiedon toki saa, Jääskeläinen pyörittelee eikä suostu ottamaan tiukempaa kantaa.

Seppälä-ketju ja sen omistaja Stockmann ovat kiistäneet julkisuudessa, että Luota itseesi -kampanjaan liittyisi politikointia. Kampanjan kolmas kasvo on näyttelijä Jenni Banerjee.

Vaalirahoituksen kiemuroita valvoo Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV. Tilintarkastuspäällikkö Jaakko Eskolan mukaan vaalirahoituslainsäädäntö ei rajoita ehdokkaiden toimintaa ”normaaleissa tehtävissä”, vaan vain säätelee ehdokkaiden vaalikampanjaa. Esimerkiksi luennoitsijana toimimisesta voi ottaa vastaan palkkion, eikä sitä tarvitse ilmoittaa vaalirahoituksena.

–En mielelläni lähde kommentoimaan yksittäistä mainosta. Ehdokkaat muodostuvat ilmoitusvelvollisiksi vasta kun pääsevät läpi tai varalle. Tällä hetkellä etukäteisilmoitukset ovat vapaaehtoisia, sanoo Eskola.

No, jos Toivola tai Razmyar pääsevät läpi, kuuluuko Seppälän mainospalkkion näkyä ilmoituksessa?

–Siihen en ota kantaa, sanoo Eskola.

_________________________________

Iltalehti: Vaalimainontaa? 14.3.

Seppälän kevätmalliston mainoksissa poseeraa kaksi eduskuntavaaliehdokasta: Nasima Razmyar ja Jani Toivola.

Mainoksia on ainakin Helsingissä bussi- ja ratikkapysäkeillä.

Kampanjakasvot poseeravat myös Seppälän internetsivuilla.

Razmyar on SDP:n, Toivola Vihreiden ehdokas.

Kampanjan tehneen mainostoimisto SEKin asiakkuusjohtaja Anita Karttunen sanoo, että Razmyarin ja Toivolan eduskuntavaaliehdokkuus ei ollut tiedossa, kun heidät valittiin mainoskasvoiksi.

Ehdokkuuksien tultua julki mainostoimistossa tehtiin monia tarkistuksia, että kansanedustajaehdokkaita voi käyttää mainoksissa.

- Tarkistimme monilta tahoilta, että mikään ei estä meitä käyttämästä heitä kampanjassamme ja että se on mahdollista ihan laillisestikin, Karttunen selittää.

- Mehän emme ole valinneet mitään kansanedustajaehdokkaita kampanjaamme, vaan heidät on valittu siviiliammattiensa ja persooniensa vuoksi. Seppälällä ei ole intressejä tukea vaalikampanjoita eikä Seppälä ota kantaa politiikkaan, hän tarkentaa.

Myös Seppälän markkinointijohtaja Kati Kivimäki sanoo, että kampanjaan ei valittu eduskuntavaaliehdokkaita, vaan "rohkeita ihmisiä".

- Emme valinneet heitä mainoskasvoiksi vaaliehdokkuuden takia, mutta emme toisaalta halunneet heitä sulkea sen takia pois, Kivimäki sanoo.

Kampanjan kolmas kasvo on näyttelijä Jenni Banerjee.

"Ei ristiriitaa"

Jani Toivola ei näe ongelmaa siinä, että kansanedustajaehdokas on vaatefirman mainoskasvo.

- En näe tässä ristiriitaa. Minulla on muukin työ ja elämä kuin pelkkä ehdokkaana oleminen, Toivola sanoo.

- Seppälä on hieno suomalainen yritys ja tässä kampanjassa pyritään rohkaisemaan nuoria itseensä ja omiin kykyihinsä. Se on niin vahva ja tärkeä viesti nuorille, että en halua ehdokkuuden estävän sitä, että saan olla mukana viemässä tätä viestiä, hän jatkaa.

Minimaalinen katukampanja

Myös Nasima Razmyarin mukaan kyse on tärkeästä ja hienosta konseptista. Hänen mukaansa vaaliehdokkuus ei osoittautunut ongelmaksi mainostoimistolle ja Seppälälle.

- Heillä oli sellainen näkemys, että kevät ja kesä tulevat aina vaaleista huolimatta, Razmyar sanoo.

Hänen mukaansa nuorten ja erityisesti nuorten naisten tulee luottaa itseensä ja omiin kykyihinsä.

- Jos voin toimia roolimallina vaikka vaatemainosten avulla, teen sen mielelläni.

Sekä Toivolalle että Razmyarille on tulossa kadunvarsille omia vaalimainoksia vaalien alla.

- Tosin tällä budjetilla ja vaalirahoituksella hyvin minimaalisesti, Razmyar kertoo.