Hämeen Kaiku: Kari Rajamäki: Laiton maahanmuutto ja terveydenhuolto 21.3.2015
Esitys paperittomien, laittomasti maassa olevien, ilmaisen terveydenhuollon laajentamisesta valmisteltiin ohi sisäministeriön, vastoin Kuntaliiton kantoja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa se kuitattiin pikamietinnöllä, jota valiokunnan puheenjohtaja Juha Rehula (kesk.) ei vaivautunut edes esittelemään eduskunnan täysistunnossa.
Nykyisen terveydenhuoltolain mukaan Suomessa ilman kotikuntaoikeutta tai ilman sairausvakuutusta oleva saa aina kiireellisesti korkeatasoisen hoidon. Kukaan ei jää hoidotta. Lainsäädäntömme perusteella myös yleisvaarallisten tartuntatautien, kuten tuberkuloosin, hoito toteutuu nykyisellään. Tässä esityksessä vastuuttomasti ei olisi terveydenhuoltohenkilöstölle annettu edes oikeutta ilmoittaa maahanmuuttoviranomaisille tai poliisille laittomasti maassa olevista tai tänne pyrkivistä. Valitettavasti usein paperittomuuden ja laittoman maahanmuuton taustalla on monia muita ilmiöitä mm. ihmiskauppaa ja työorjuutta. Sisäministeri aikanani, EU-puheenjohtajuus kaudella 2006, Suomi sitoutui voimakkaasti EU:n linjaan laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan torjunnassa. Halutaanko nyt murtaa näitä periaatteita?
EU, Suomen viranomaiset ja myös Kuntaliitto ovat varoittaneet siitä, ettei saa syntyä laittoman maahanmuuton erityisiä vetotekijöitä. Ulkomaalaislain näkökulmasta laittoman oleskelun tulisi olla mahdollisimman lyhytaikaista ja päättyä joko oleskelun laillistamiseen tai maasta poistamiseen. Vähimmäistason ylittävä oikeus terveyspalveluihin maassa laittomasti oleskeleville lähettäisi ristiriitaisen viestin suhteessa ulkomaalaislain tavoitteisiin ja voisi toimia Suomen osalta merkittävänä vetotekijänä laittomasti maahan jääville tai tänne pyrkiville.
Pietarissa on miljoona paperitonta, 50 000 hiv-tapausta, joista vain 20 prosenttia on hoidossa. Tällä esityksellä olisi ollut erittäin vakavia vaikutuksia Suomen muutenkin kireässä taloudellisessa tilanteessa, jossa terveyspalvelujen priorisointia vaaditaan joka taholla suomalaisten palvelujen osalta samalla kun sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistuu miljardin euron leikkaukset. Kuntaliitto on todennut, että lainsäädännössä on pidättäydyttävä uusien tehtävien asettamisesta kunnille. Huolestuttavaa kustannusten kasvun kannalta oli myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön tulkinta, jonka mukaan syöpähoidoista lyhytkestoisiksi hoidoiksi voidaan katsoa esimerkiksi leikkaus- ja sädehoito.
Tartuntatautilakia valmisteltaessa Kuntaliiton lisäksi sekä sisäasiainministeriö että Rajavartiolaitos kiinnittivät huomiota siihen, että muita valtioita paremmat palvelut lisäävät laitonta maahanmuuttoa. Ulkomaalaislain perustavoitteiden vastaista on, että laittomasti maassa oleskeleville henkilöille tarjottaisiin vähimmäistasoa laajempia palveluita, etenkään ilman terveydenhuoltoviranomaisten oikeutta ilmoittaa laittomasta oleskelusta maahanmuuttoviranomaisille. Ongelmallista on myös se, jos maassa laittomasti oleskelevat kolmannen maan kansalaiset asetetaan suotuisampaan asemaan kuin tietyt EU-kansalaisten ryhmät.
Ministeri Huovisen eduskuntaan tuoman lakiesityksen valmistelussa oli selkeitä puutteita, joita ei kyetty tai haluttu ratkaista sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä. Vielä toissa viikolla annettiin ymmärtää, ettei esitys edes valmistu sosiaali- ja terveysvaliokunnasta. Asian puutteellinen valmistelu ei jättänyt minulle muuta mahdollisuutta kuin toimia poikkeuksellisesti perustuslain mukaan varmistamalla asian vakavuuden edellyttämä uudelleenvalmistelu. Edellä olevan selvityksen olen antanut SDP:n eduskuntaryhmälle.
Kari Rajamäki
SDP:n kansanedustaja