Helsingin Sanomat: Rasistisen ääripään vastakohdalta puuttuu nimi, sanoo presidentti Niinistön kehuman ”tolkkutekstin” kirjoittaja 3.2.2016
Presidentti Niinistön kehuma Jyri Paretskoi tarkentaa, että rajoittamattomaan maahanmuuttoon uskovaa ja raiskaukset sallivaa ääripäätä ei oikein ole
Tolkun ihmiset nousivat kerralla otsikoihin, kun presidentti Sauli Niinistö kehui taannoin iisalmelaisen kirjailijan Jyri Paretskoin Tolkun ihmiset -kolumnia julkisesti verkossa.
”Väitetään, että maahanmuuttokysymykset jakavat kansamme kahtia. Se on vale”, Paretskoi kirjoitti Iisalmen Sanomissa.
”Ääripäiden välissä on valtava enemmistö, tolkun ihmiset. Tolkun ihminen ei kiistä maahanmuuton aiheuttamia ongelmia eikä hekumoi ajatuksella, että kansanedustaja tai hänen lapsensa raiskattaisiin. Tolkun ihminen on valmis auttamaan apua tarvitsevia, mutta ymmärtää, että rajalliset resurssit on suunnattava kaikista hädänalaisimmille. Tolkun ihminen ymmärtää, että viranomaiset tekevät työnsä, tunnistavat todelliset turvapaikan tarvitsijat ja käännyttävät muut pois.”
Koko kolumnin voit lukea tästä linkistä.
Teksti tuli maininneeksi ”ääripäät”. Termi on näkynyt julkisuudessa tiuhaan, ja tällaista ajattelua on myös kritisoitu.
Professori Panu Raatikainen kirjoitti jo elokuussa, että avoimen rasistinen muukalaisvihan lietsonta ja sen väkivaltainen ilmentäminen on ääripää, mutta toista ääripäätä ei ole.
Imagen kolumnisti Saku Timonen kirjoitti puolestaan ääripääajattelusta suoraan Paretskoihin viitaten.
”Nämä tolkun ihmiset sortuvat kuitenkin aina ja poikkeuksetta perusteettomaan ääripääajatteluun ja katsovat itse kulkevansa kultaista keskitietä. He olettavat täysin virheellisesti, että maahanmuutto- ja pakolaiskeskustelussa on olemassa enemmmän kuin yksi ääripää. Ei ole, on vain juuri meitä tolkun ihmisiä ja sitten on se ääripää.”
Löytäisikö ”tolkun ihmiset” -termin lanseerannut Paretskoi nimen myös ”toiselle ääripäälle”, jos sellainen on olemassa?
”Kysymys on hyvä, sillä rasistinen ääripää on kaikille selvä, mutta toiselle ääripäälle pitäisi olla nimi. Timonen esimerkiksi ei ole mikään ääripää, vaan toimii tolkullisesti ja kieltää rasistisen meuhkaamisen blogissaan”, Paretskoi sanoo.
Ainakaan ”suvaitsevaisuus” ei voine olla ääripää, ellei kieltä taivutella aivan tunnistamattomaksi?
”Äärisuvaitsevaisuus olisi problemaattinen sana. Eihän sellaisia ihmisiä oikein ole, jotka suvaitsisivat raiskauksia kenenkään tekemänä ja avaisivat rajat kaikille maahanmuuttajille.”
Hetken pohdittuaan Paretskoi arvioi, että toinen ääripää ovat ihmiset, jotka toisen ääripään tavoin ovat ”valmiita käyttämään jopa väkivaltaa vastustamiaan ihmisiä kohtaan ja pyrkivät vaientamaan ja väheksymään niitä, jotka yrittävät puhua kriittisesti maahanmuutosta ilman rasistisia motiiveja”.
Vaientajia ja väheksyjiä riittänee, mutta kuinka monella heistä olisi valmius väkivaltaan?
”En usko, että siinä suuresta määrästä on kyse. Se on varmasti hyvin marginaalinen ryhmä.”
Paretskoi ei myöskään pidä keskustelua symmetrisenä.
”Eipä se juuri symmetristä ole, jos toiselta puolelta löytyy enemmän ja pahempaa törkyä kuin toiselta puolelta, jolta ei tunnu löytyvän näitä väkivalta- ja raiskausfantasioita. Ja hyvä niin. Tästä on hyväkin käydä jatkokeskustelua, koska eihän tuohon vähän yli 2 500 merkin kolumniin kaikkea mahtunut.”