perjantai 11. heinäkuuta 2014

Svenska Yle: EIF-spelare: "Rasism vardagsmat"

Svenska Yle: EIF-spelare: "Rasism vardagsmat" 11.7.2014
Svenska Yle: ”Rasism inte vanligt inom friidrott” 14.7.2014

För de svarta fotbollsspelarna Etchu Tabe och Victor Solomon från Ekenäs IF är rasism så vanligt både i vardagen och på fotbollsplanen att de redan är vana vid det. Glåpord kommer inte bara från publiken utan också från motståndarlaget.

Under en division 2 match mellan Ekenäs IF och Karislaget BK-46 på lördagen (5.7) ropade människor i publiken rasistiska glåpord till Victor Solomon från Nigeria och amerikanen Etchu Tabe som har sina rötter i Kamerun.

Bland annat kallades mittbacken Tabe neger och en kvinna ropade "Åk hem till Afrika", vilket har väckt starka reationer.

När jag når Tabe på telefon på torsdagen är han omedveten om vad som skrikits under matchen.

- Jag är lite förvånad men jag är ganska van vid sådana här saker. Jag är chockad för det är en tid sedan det hände sist, säger Tabe som är van med att folk diskriminerar honom också utanför spelplanen.

- De säger mycket värre saker om mig som jag inte vill säga offentligt.

Rasism är vardagsmat även för anfallaren Victor Solomon. Han råkade höra en del av glåporden i lördags.

- Jag hörde dem men jag försöker alltid att koncentrera mig på något annat. De vill bara distrahera mig. Jag är van vid det, det är inget nytt, säger han.

Svarta spelare mest utsatta

Utländska spelare är mera utsatta för glåpord säger Solomon. Tabe är av den uppfattningen att spelare med rötter i Afrika är speciellt utsatta.

Tabe har till och med upplevt att spelare i motståndarlaget är rasistiska.

- Ett par gånger har spelare sagt rasistiska saker för att få mig att tappa kontrollen. Jag har också hört glåpord av människor i publiken, säger Tabe och upprepar igen att han är van vid det.

Tabe är förvånad över lördagens incident eftersom han inte hört några rasistiska kommentarer sedan han flyttade till Ekenäs och började spela för EIF. Ifjol spelade han för Kuopiolaget KuPS i inhemska fotbollsligan.
- Förut var det normalt. Det här är mitt liv och det är inte så mycket jag kan göra åt det.

Klubbarna borde reagera

Både Solomon och Tabe påpekar att de som individer inte kan göra så mycket åt rasismen. Men de önskar båda två att fotbollsklubbarna EIF och BK tar upp saken.

- BK och EIF kommer alltid tävla emot varandra men det måste finnas en gräns. Det är bara fotboll, säger Solomon.

- De måste få folk att förstå att rasism inte hör hemma i fotbollens värld. De måste visa att man inte kan komma till en match och vara rasistisk, anser Solomon.

Men problemet är inte bara att en del människor är elaka. Många är ignoranta och ingriper inte då någon säger något som är fel, enligt Tabe.

Lika regler oberoende nivå

Båda fotbollsspelarna tycker det skulle vara en bra idé att ge matchförbud åt spelare och besökare om de inte kan bete sig.

Internationella fotbollsförbundet Fifa har stränga straff för rasism på fotbollsplanen och läktaren. Etchu Tabe tycker reglerna skulle vara likadana oberoende nivå.

- Bara människor med kontroll över fotbollen kan göra något åt det här, inte jag, säger Tabe.

Solomon är pessimistisk.

- Fifa har försökt att få bort rasismen, men det är svårt. Den går inte bort, säger han.

Inte bara i Finland

Både Tabe och Solomon betonar att rasismen på och utanför fotbollsplanen inte bara finns i Finland.

- Jag har spelat i England och där finns det också, berättar Victor Solomon, som spelat i EIF i flera repriser.