Maahanmuuttovirasto: Suomessa ihmiskaupan uhri on yleensä joutunut työperäisen hyväksikäytön kohteeksi 8.7.2014
Joutsenon vastaanottokeskuksen koordinoimaan ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään on otettu vuoden 2014 alusta kesäkuun loppuun mennessä 21 henkilöä.
Määrä on jonkin verran pienempi kuin vuonna 2013 vastaavana aikana, jolloin auttamisjärjestelmään otettiin 24 henkilöä.
Auttamisjärjestelmän piirissä oli kesäkuussa 2014 kaikkiaan 77 asiakasta 29 eri valtiosta. Suurin osa asiakkaista tulee joko Saharan eteläpuolisesta Afrikasta tai Aasiasta. EU-kansalaisia oli neljä.
Järjestelmään on keväällä 2014 ja 2013 esitetty erityisen paljon seksuaalisen hyväksikäytön uhreja. Suomessa ihmiskaupan uhriksi joutuva on silti yleensä työperäisen ihmiskaupan uhri. Tämä on kansainvälisesti poikkeuksellinen tilanne.
Seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi joutuneet uhriutuneet ennen Suomeen saapumista
Keväällä 2014 yli puolet (54 prosenttia) järjestelmään esitetyistä on afrikkalaistaustaisia henkilöitä, joiden epäillään joutuneen seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi ennen heidän saapumistaan Suomeen.
Saharan eteläpuolisesta Afrikasta auttamisjärjestelmään tulevat ihmiskaupan uhrit ovat yleensä seksuaalisen hyväksikäytön uhreja. Sen sijaan Pohjois-Afrikasta, Aasiasta ja Lähi-idästä tulevien henkilöiden epäillään useimmiten joutuneen työperäisen hyväksikäytön kohteeksi.
Alkuvuonna 2014 Suomessa ei ole tunnistettu yhtäkään seksuaalisen hyväksikäytön uhria, joka olisi joutunut hyväksikäytetyksi Suomessa, vaan hyväksikäyttö on tapahtunut ennen uhrin saapumista maahan.
Auttamisjärjestelmän piirin esitetyt henkilöt ovat vain osa ihmiskauppailmiötä Suomessa. Todennäköisesti moni ihmiskaupan uhri jää kokonaan tunnistamatta.
Vuonna 2013 avattu infopuhelin tarjoaa viranomaisille apua uhrien tunnistamisessa
Valtaosa (20 kappaletta) ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän vastaanottamista esityksistä on tullut viranomaisilta. Aktiivisia ihmiskaupan uhrien tunnistajia ovat poliisi ja vastaanottokeskukset.
Auttamisjärjestelmä avasi vuoden 2013 lopulla ympäri vuorokauden päivystävän infopuhelimen, jota erityisesti kuntien sosiaalityöntekijät ovat hyödyntäneet työssään. Infopuhelin tarjoaa tukea sekä ihmiskaupan uhreille että kaikille muille, jotka etsivät lisätietoa ja neuvoja ihmiskauppa-asioista.
Esityksen henkilön ottamisesta auttamisjärjestelmään voi tehdä ihmiskauppaa epäilevä viranomainen tai yksityinen tai julkinen palveluntuottaja kuten kansalaisjärjestö tai uhri itse.
Tarkempi tilastokatsaus verkossa
Tarkempi katsaus auttamisjärjestelmän toiminnasta tammi–kesäkuussa 2014 löytyy suomeksi Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta www.migri.fi > Medialle > Tilastot > Vastaanottotilastot.