keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

MTV3: Jemen-siepattu Atte Kaleva: Radikalismi on tullut Suomeen jäädäkseen

MTV3: Jemen-siepattu Atte Kaleva: Radikalismi on tullut Suomeen jäädäkseen 16.7.2014
Iltalehti: Atte Kalevan mielestä islam ei tarvitse valkopesua - "Se on militantti ja suvaitsematon uskonto"
Yle: Jemenissä siepattu tutkija: Värvääjät kiinnostuneita Suomen muslimeista

Islamilainen radikalismi on tullut Suomeen jäädäkseen, sanoo terrorismia tutkiva Atte Kaleva, joka oli viime vuonna Jemenissä siepattuna useita kuukausia puolisonsa kanssa. Hän ei kuitenkaan ole suuresti huolestunut asiasta, mutta sanoo ettei päätä myöskään voi laittaa pensaaseen.

Hyväntuulinen kapteeni vaaleassa kesäpuvussaan odottelee keskustelutilaisuuden alkua Eetunaukiolla Porin keskustassa. Puolitoista vuotta sitten hän oli tukalammissa oloissa, al-Qaidan käsissä Jemenissä. 139 päivää kestänyt sieppaus on jo mennyttä.

– Normaali arkielämä on kauhean mukavaa. Kyllä sitä ihan mielikseen sopeutuu takaisin, Kaleva hymyilee.

Tapahtumat palaavat mieleen, mutta ne eivät vaikeuta elämää.

– Kyllä ne palaavat, en pyri niitä aktiivisesti unohtamaan. Olen saanut käytettyä niitä hyväkseni jonkin verran (terrorismia käsittelevässä) väitöskirjatyössäni, ja tärkeää on se että ne eivät ole mikään musta ja synkkä aihe palata, vaan sitä voi käsitellä niin että irtautuu itsestään, pyrkiä käsittelemään objektiivisesti. Se on sopinut minulle hyvin.

Tutkimukset sieppaajien tunnistamiseksi ja kiinni saamiseksi jatkuvat, mutta Kaleva ei odota niiltä ihmeitä.

– En sen takia menetä yöuniani. Jos heidät saataisiin kiinni ja oikeuden eteen niin olisi tietysti hieno juttu mutta tuskinpa saadaan.

Yhä vaiti vapautuksen vaiheista

Kaleva ei halunnut kertoa aiempaa enempää vapauttamiseen johtaneista vaiheista Omanissa.

– Lupasin omanilaisille etten tästä puhu koska he varmaan haluavat käyttää samaa reittiä muidenkin (sieppaustapausten) kanssa.

Kaleva on perehtynyt islamilaisuuden yhteen äärimuotoon jihadismiin. Hän pitää jihad-yhteisöä yhtenäisenä siinä mielessä että jihadistien arvot ja päämäärä ovat samat.

– Se mikä lukee Koraanissa ja hadith-kokoelmassa, sen he omaksuvat itselleen.

Hän ei pyri demonisoimaan islamisteja.

– He ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Myös he, joiden kanssa Jemenissä vietimme aikaa, ovat ihmisiä. Al-Qaidan jäseniä, jihadisteja Ja jihadisteille tulee valtataisteluita vaikka kuinka yritetään olla hurskaita. Luostareissakin tällaisia esiintyy jatkuvasti. Me ihmiset haluamme jotain muuta kuin sen mitä meillä juuri sillä hetkellä on.

Ihmisen radikalisoitumiseen hän näkee monia syitä. Hän luettelee muun muassa ympäristötekijät, luonteenpiirteet, erilaiset ja suuren vaikutuksen aiheuttavat elämänkokemukset, korkean testosteronin, seksuaalisessa puutteessa elämisen, lohduttomuuden ja merkityksettömyyden tunteen.

"Suomen jihadisteja pidettävä silmällä"

Suomessa on jihadisteja. Kalevan mukaan suuri osa heistä ei kykene väkivaltaisiin iskuihin, mutta pienikin määrä riittää.

– Ainakin nämä Syyriaan ja Irakiin lähteneet, palaavat jossain vaiheessa ja ovat ryhmä jota ehkä kannattaa yhteiskunnan ja viranomaisten pitää silmällä ja ottaa erityiseen kohteluun.

Radikalisoituminen on tullut Suomeen jäädäkseen.

– Ei siitä nyt varsinaisesti tarvitse olla huolissaan mutta ei myöskään kieltää ja laittaa päätä pensaaseen. Se on sellainen ilmiö jota meidän on mahdotonta pysäyttää. Islamilainen radikalismi on tullut jäädäkseen ja on löydettävä vaan tapoja miten sen kanssa ollaan ja eletään.

"Suomalaiset, käykää moskeijoissa"

Pakolaisten ja maahanmuuttajien myötä islam näkyy Suomessa. Kaleva kehottaa kantasuomalaisia pistäytymään moskeijassa.

– Siellä voi käydä ainakin jos tuntuu siltä että islam pelottaa. Kannattaa ottaa härkää sarvista ja katsoa mitä tämä homma oikein on. Sen jälkeen voi olla islamofoobikko ja islam-kriittinen ja maahanmuuttokriittinen, mutta olisipahan tällaisella henkilöllä ainakin omakohtaista kokemusta.


______________________________________________

Iltalehti: Atte Kalevan mielestä islam ei tarvitse valkopesua - "Se on militantti ja suvaitsematon uskonto"

Ääri-islamista väitöskirjaa tekevä Jemenissä kaksi vuotta sitten siepattu upseeri Atte Kaleva haastaa suomalaisia käymään moskeijassa edes kerran elämässään, jos islam ilmiönä tuntuu pelottavalta.

- Ihan vain huomatakseen, että ovat ihmisiä nämäkin, sanoi Kaleva SuomiAreena-tapahtumassa Porissa tänään.

Kaleva tuli julkisuudessa tunnetuksi, kun hän joutui siepatuksi Jemenissä yhdessä puolisonsa kanssa joulukuussa 2012.

Toisaalta muslimien kannattaisi hänestä joskus nauraa itsekin islamvitseille huomatakseen, ettei se ole niin vakavaa.

- Antaa Muhammadin ja Allahin loukkaantua (itse) puolestaan, Kaleva tasoitteli pyhien käsitteiden puolesta loukkaantumista.

Kaleva kaipaa suorempaa islamkeskustelua kuin tapana on. Hänen mielestään islamin pyhiä kirjoituksia vääristellään, jos islam esitetään rauhan uskontona. "Valkopesu" on hänestä tarpeetonta.

- Islam on militantti ja suvaitsematon uskonto.

Samalla Kaleva korostaa, etteivät muslimit ole muita ihmisiä alttiimpia radikalisoitumaan. Jihadistiksi päätynyttä henkilönä islam kuitenkin motivoi.

_______________________________________

Yle: Jemenissä siepattu tutkija: Värvääjät kiinnostuneita Suomen muslimeista

Musliminuorten radikalisoituminen ei parane Syyriasta palaavien islamistitaisteilijoiden eristämisellä. Tutkija Atte Kalevan mielestä eristäminen vain lisää radikalisoitumista. Kalevan mukaan suurin vastuu on muslimiyhteisöllä.

Osa suomalaisista muslimeista radikalisoituu. Ilmiö järkyttää muslimiyhteisöä.

Tutkija Atte Kaleva tuntee tutkimusaiheensa. Pari vuotta sitten ääri-islamistisen terroristiverkoston asemiehet pitivät Jemenissä panttivankinaan Atte ja Leila Kalevaa 139 päivän ajan.

Kalevan mukaan Suomessakaan ei olla turvassa ääri-islamilta.

– Suomessa on muslimeja ja heitä tulee koko aika lisää. Ja osa radikalisoituu. Tämä on semmoinen fakta, jota ei oikeastaan voida kieltää.

Ääri-islam kiinnostaa myös tyttöjä

Kaleva arvioi, etteivät sosiaalihuolto, kirkko tai poliisi voi vaikuttaa ilmiöön. Radikaali islam vetää puoleensa paitsi nuoria miehiä, myös iäkkäämpiä sekä entistä enemmän naisia ja tyttöjä. Radikalisoitumista tulisi torjua imaamien toimesta muslimiyhteisön sisällä.

Alkukesän uutiset kymmenistä Syyriaan ja Irakiin Suomesta lähteneistä taistelijoista ovat järkyttäneet Suomen somaliyhteisöä.

Saido Mohamed työskentelee Ihmisoikeusliitossa asiantuntijana. Mohamedin mukaan nuorten radikalisoituminen on somaliyhteisölle uusi ilmiö, johon on törmätty vasta parin viime vuoden aikana.

– Suurimmalla osalla vanhemmista, joiden nuoret lähtevät mukaan tämän tyyppisiin radikaaliryhmiin, ei ole minkäänlaista tietoa siitä mihin nuori on joutunut. Asiasta pitää puhua, jotta vanhemmilla olisi enemmän tietoa kenen puoleen huolestunut vanhempi voi kääntyä.

Terroristijärjestöt etsivät uusia jäseniä

Kalevan mukaan esimerkiksi terroristijärjestö al-Shabaabissa etsitään aktiivisesti radikaaleja länsimaisia nuoria.

– Tietysti, jos on sotilaskoulutusta, niin silloin varmasti on suurempi käyttöarvo. Myös muista erikoistaidoista voi olla hyötyä. Mutta kyllä ihan kaikki käy, kunhan vaan on altis mielen palo tähän liikkeeseen. Kyllä se on oikeastaan se tärkein kriteeri siinä.

Kaleva arvelee, että nuoren saa radikalisoitumaan jonkinlainen vieraantumisen kokemus yhteiskunnastamme ja ulkopuolisuuden tunne omasta kulttuurista ja valtaväestöstä.

– Tällaisesta jihadismista voi hyvin saada onttoon elämäänsä täytettä, ja lisäksi ainakin paljon hyviä ystäviä sen kestäessä.

Poliittiset puolueet eivät tavoita

Demokraattisessa yhteiskunnassa yhteisiin asioihin vaikutetaan politiikan kautta. Toiminta poliittisissa puolueissa ei Kalevan näkemyksen mukaan ole nuorelle radikaalille realistinen vaihtoehto. Salafijihadistinen liike kategorisesti kieltää kaiken poliittisen toiminnan. Liikkeen jäsen kokee, että on väärin asettaa Allahin tilalle maallinen hallitsija.

Kaleva on kehottanut islamofobisia kannanottoja antaneilta käymään joskus moskeijassa. Siellä tapaa ihan tavallisia mukavia ihmisiä.

Muslimiväestön puolestaan ei tulisi Kalevan mukaan pahoittaa mieltään asiasta kuin asiasta.

– Sitten kun he pystyvät nauramaan sille, kun sanon joitakin heidän pyhästä kirjastaan Koraanista tai Muhammadista, olisipa hauska juttu. Jos he eivät olisi niin alttiita provosoitumaan, heitä provosoitaisiin vähemmän. Silloin myös dialogi alkaisi toimia.