Ulkopolitiikka-lehti 3/2011: Euroopan rasismi rehottaa
Lisa Bjurwald: Europas skam. Rasister på frammarsch. Natur & kultur 2011, 326 s.
Ruotsalainen toimittaja Lisa Bjurwald tuskin osasi arvata, mitä kaikkea Euroopan äärioikeistolaisissa ja maahanmuuttajakriittisissä piireissä vielä tapahtuisi sen jälkeen, kun hän viimeisteli aiheesta kertovan kirjansa tämän vuoden alkupuolella. Kirjan arvioi juristi Husein Muhammed.
On sääli, että Europas skam käsittelee kovin vähän Suomen perussuomalaisia, joiden vaalivoitto oli kirjan valmistuttua vasta edessäpäin. Norja ja otsikoihin heinäkuisen joukkomurhan jälkeen ilmestynyt vastajihad-liike eivät nekään ole kirjassa kovin näkyvässä asemassa.
Toimittaja-kirjailija Lisa Bjurwald matkustaa ympäri Eurooppaa ja tutustuu eri maiden äärioikeistolaisiin liikkeisiin. Kirjan tilaa vievin osuus koostuu reportaasimatkoista Länsi- ja Itä-Euroopan maihin sekä Skandinaviassa lähinnä Tanskaan ja Ruotsiin. Teoksensa lopun Bjurwald omistaa ehdotuksille siitä, mitä meidän kaikkien pitäisi tehdä, jotta rasismi saataisiin kuriin.
Kirjan alussa Bjurwald käy läpi eurooppalaisen rasismin kolme pääkohdetta: muslimit, juutalaiset ja romanit. Suomalaisessa keskustelussa islamofobia ja Itä-Euroopan romanikerjäläiset ovat olleet runsaasti esillä, kun taas antisemitismi ei meillä ole yhtä näkyvä ilmiö.
Mielenkiintoista on, miten suhtautuminen juutalaisiin jakaa oikeistopopulistisia ryhmiä. Bjurwald kuvaa, miten uusnatsit tekevät yhteistyötä islamistien kanssa levittäessään antisemitististä propagandaa, kun taas toiset ryhmät, kuten vastajihad-liike, suhtautuvat myönteisesti juutalaisiin islamistien vihollisena. Jälkimmäisiin kuuluu myös Norjan massamurhaaja Anders Behring Breivik.
Tänä syksynä suomeksi ilmestyvä kirja esittelee laajan skaalan erilaisia äärioikeistolaisia liikkeitä uusnatseista populisteihin. Bjurwald on soluttautunut äärioikeiston tilaisuuksiin ja saanut liikkeen hyvin erilaiset johtohahmot avautumaan ideologiastaan. Sen sijaan liikkeiden suhteuttaminen toisiinsa tai analyysi eurooppalaisena ilmiönä yleensä jää vähemmälle.
Kierros alkaa Unkarista. Bjurwaldin haastattelema tutkija muistuttaa kommunismin vaikutuksesta ihmisten historiankuvaan: nuorilla aikuisilla ei ole omaa kokemusta sotilaallisista pioneerileireistä, eikä heille ole jankutettu natsi-Saksan rikoksista yhtä paljon kuin länsieurooppalaisille. Siksi keskitysleirien kieltäminen ei Unkarissa ole yhtä tavatonta kuin lännessä.
Yhtä hyytävää on lukea nousevasta äärioikeistosta Saksassa ja Italiassa, missä surullisen historian pitäisi olla mitä kouraantuntuvin. Vaikka välissä on vuosikymmeniä, jolloin fasismi on pysynyt maan alla, menneet sukupolvet ovat sitkeästi onnistuneet välittämään ideologiansa jälkipolville.
Bjurwald on aiemmin kirjoittanut äärioikeiston naisista. Europas skam tuo esiin myös sen ennakkoluulojen vastaisen tosiasian, että esimerkiksi Sveitsissä äärioikeistolaista puoluetta johtaa nuori nainen.
Ulkopolitiikka pyysi juristi Husein Muhammedia arvioimaan kirjan. Muhammed toimii vähemmistövaltuutetun toimistossa ylitarkastajana. Hänet tunnetaan myös vihreänä poliitikkona ja Helsingin kaupungin maahanmuutto- ja kotoutumisasioiden neuvottelukunnan jäsenenä.
UP: Mitä pidit kirjasta?
Muhammed: Oli mielenkiintoista lukea myös muun Euroopan ääriliikkeistä. Liian usein Suomessa keskitytään vain kotimaiseen keskusteluun. Toimittajan reportaasimatkat olisivat tosin voineet jäädä vähän vähemmälle. Kirjassa käytiin katsomassa monen liikkeen toimintaa, mutta kokonaisanalyysi puuttui: Mistä nämä liikkeet tulevat? Mihin ne ovat meitä viemässä? Mitä liikkeiden nousu merkitsee yleisellä tasolla?
Kirjassa niputettiin yhteen niin uusnatsit kuin populistiset puolueet. Häiritsikö se sinua?
Nimistä voidaan väitellä ikuisesti. Minusta määrittelyyn käytetään liikaa energiaa. Tärkeämpää on se, mikä näilleliikkeille on yhteistä: vakiintuneiden poliittistenvoimien vastustaminen, toisaalta kuvitellun ulkoisen uhan torjuminen. Yhtäältä ryhmät vastustavat EU:ta ja vakiintuneita instituutioita, toisaalta taas ne puolustavat kuviteltua eurooppalaista yhtenäiskulttuuria.
Ryhmien suurin ero näyttäisi olevan siinä, että entisissä itäblokin maissa on vielä sallittua vastustaa ihonväriä, kun taas Länsi-Euroopassa ollaan ovelampia. Idässä pääkohteina ovat juutalaiset ja romanit. Lännessä ei voida menneisyyden vuoksi turvautua antisemitismiin, joten muslimit ovat parempi kohde.
Lännessä rasismi ei siis ole poliittisesti korrektia, joten puhutaan kulttuurieroista?
Aivan, islam on kulttuurina ja uskontona parempi kohde lännessä. Muslimit esitetään yhtenäisenä ryhmänä, jota ei tietenkään ole todellisuudessa olemassa. Oikeistopopulistit väittävät vastustavansa islamin ääriliikkeitä, mutta oikeastaan vastustetaan kaikkia muslimeja. Melko nopeasti törmää väitteeseen, ”ettei ole olemassa maltillista muslimia”. Radikalisoituminen on populistien mukaan vain ajan kysymys.
Oikeistopopulistit väittävät vastustavansa islamin ääriliikkeitä, mutta oikeastaan vastustetaan kaikkia muslimeja.
Mitä ajatuksia kirja herätti suhteessa tuoreeseen Norjan tragediaan?
Norjan tapaus osoittaa, että vihanlietsonnalla on tuhoisia vaikutuksia, vaikka se pysyisikin netissä ja sanallisena. Se voi yllyttää hulluimpia yksilöitä Norjan tapausta vastaaviin tekoihin.
Norjan tragedia on tuonut esiin myös sen, miten vahvasti terrorismi on yhdistetty islamiin, vaikka suurin osa Euroopan iskuista on ollut separatistien, kuten ETA:n, IRA:n, korsikalaisten ja joidenkin vasemmistolaisten liikkeiden tekemiä.
Liioitteleeko Bjurwald äärioikeiston nousua?
Hän ei oikein onnistu kokoamaan argumenttejaan siitä, että trendi olisi vahvistumassa. En tunne ruotsalaista kirjoituskulttuuria, mutta jos kirjan olisi kirjoittanut britti tai vaikka suomalainen, olisi analyysiä ollut kunnolla. Nyt vallalla oli vähän sellainen voi voi -asenne.
Esimerkit eri maista poikkesivat paljon toisistaan. Kiinnostiko jonkin maan rasismitilanne sinua erityisesti?
Tanskan Folkeparti on mielenkiintoinen esimerkki siitä, miten paljon populistinen puolue voi täysin demokraattisesti ja ilman väkivaltaa saada aikaan maahanmuuttoon liittyviä säädöksiä, jotka samalla rajoittavat ihmisten oikeuksia huomattavasti. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii puolueen läpi saama 24 vuoden ikäraja ulkomaalaisen kanssa naimisiin meneville, kun se muille on normaali 18 vuotta.
Ja vaikka ollaan EU:ssa ja Schengen-alueella, Tanska on palauttanut sisäiset rajatarkastukset.
Unkarissa äärioikeistolla ei ole näkyvää vastustajaa, kun taas Britanniassa ja Saksassa on. Mitä ajattelit maiden eroista tässä suhteessa?
En niinkään ihmetellyt vastustuksen puutetta Unkarissa. Sen sijaan liian usein antirasistiset liikkeet karkottavat ihmisiä, koska liikkeet ovat liian radikaaleja ja hyvin vasemmistolaisia. Keskivertoihmisen on vaikea samastua niihinkään, vaikka hän haluaisikin vastustaa rasismia.
Tarvittaisiin antirasistinen liike, joka vastustaisi rasismia mutta ei samalla vaatisi ihmisiä sitoutumaan feminismiin ja vastustamaan kapitalismia ja heteronormatiivisuutta. Radikaalius vähentää vastaliikkeen mahdollisuutta kasvaa suurta yleisöä houkuttelevaksi.
Kirjassa tarjottiin myös ratkaisuja rasismin hillitsemiseksi. Mitä mieltä olit ideoista?
Ne vaikuttivat aika kliseisiltä ja ympäripyöreiltä. En usko Suomen kohdalla Bjurwaldin esittämään strategiaan, jonka mukaan populistipuolueet pitäisi jättää hallitusyhteistyön ulkopuolelle. Perussuomalaisten kokoista puoluetta ei voi jättää ulos. Maahanmuutto ei myöskään ollut syy, jonka takia perussuomalaiset jäivät pois hallituksesta. Yhteistyö olisi kaatunut moniin muihinkin asioihin.
Bjurwald mainitsee Suomen esimerkkinä maasta, jossa on vain vähän maahanmuuttajia mutta silti vahva maahanmuuton vastainen puolue. Mitä mieltä olet tästä?
Bjurwald vertasi Suomen tilannetta Espanjaan, missä maahanmuuttokritiikki on vähäistä, vaikka maassa on paljon enemmän maahanmuuttajia. Bjurwaldin mukaan Espanjassa oikeisto ja vasemmisto eroavat toisistaan enemmän politiikaltaan kuin monissa muissa maissa, eikä siellä siksi pääse syntymään tyhjiötä, johon populistipuolue juurtuisi.
Bjurwald saattaa olla osittain oikeassa. On totta, että Suomessa on alkanut olla aika yhdentekevää, mikä kolmesta suurimmasta puolueesta on suurin. Toisaalta meillä ei ole kaksipuoluejärjestelmää, kuten Britanniassa tai Ruotsissa. Ihmisten ei meillä tarvitse harrastaa torjuntaäänestystä eli äänestää pienempää kahdesta pahasta torjuakseen toisen voiton. On enemmän vaihtoehtoja.
Mitä ajattelet muiden puolueiden ja median reaktioista äärioikeistoon eri maissa?
Maissa, joissa populistipuolueen ainoa teema on rasistinen, on helpompi reagoida sitä vastaan. Osa perussuomalaisten poliittisista teemoista on asiallisia, joskin ehkä epärealistisia. Toisaalta haluaisin tietää, missä maassa ääripuolueen täydellinen ulos sulkeminen politiikasta tai mediasta on toiminut. Paras vaihtoehto on, että kaikesta voidaan puhua, mutta asiallisesti.
Onko rasistinen nettikirjoittelu nostanut maahanmuuttokritiikkiä poliittiseksi teemaksi Suomessa?
Sillä on ollut suuri vaikutus. Ei ole täysin ymmärretty, että hyvin pieni ryhmä voi masinoida keskustelua tiettyyn suuntaan.
Kyse on todellisuudessa vain noin 20–30 henkilön ryhmästä, joka kirjoittelee palstoille kokopäivätoimisesti. Kun yksi heistä havaitsee maahanmuuttoa sivuavan uutisen, hän lähettää linkin ryhmälle, ja pian uutisen alla on parisataa kommenttia. Toiminta on ihailtavan tehokkaasti organisoitua. Kun perinteiset poliitikot vaalien alla lukivat kommentteja, he tietysti saivat kuvan, että kyseessä on laaja kansanliike ja että asiaan on reagoitava nopeasti.
Ongelmana on myös se, että vastapuoli on ollut laiska oikomaan ryhmän harhaanjohtavia ”faktoja”. On välillä turhauttavaa toimia sammutuspeitteenäesimerkiksi vastapuolen valikoivalle tilastojenkäytölle.
Heta Muurinen