Verkkouutiset: Hätätilanne bussissa paljasti kielitaidottomuuden riskit 1.11.2010
Koulutytön sairauskohtaus yhdistettynä kielitaidottoman bussikuskin heikkoihin valmiuksiin aiheutti ongelmia maanantain aamuliikenteessä Helsingissä.
Helsingin omistaman Helsingin Bussiliikenteen bussiin 47 nousi Maununnevalla nuori tyttö, joka pyörtyi saman tien. Bussinkuljettaja yritti ratkaista asian jättämällä tytön pysäkille, mutta matkustajien protestin jälkeen tämä sai jäädä bussiin ja matkustajana ollut lääkäri ryhtyi häntä hoitamaan.
Bussikuski ei kutsunut radiopuhelimella ambulanssia, joten yksi matkustaja soitti lopulta hätäkeskukseen omalla kännykällään. Kuljettaja ei myöskään halunnut keskustella hätäkeskuksen kanssa, vaan asian hoito jäi kyseiselle lääkärille.
Hälytyskeskus kehotti bussia odottamaan ambulanssin tuloa Tullinpuomin pysäkillä. Bussikuski jätti myös informoimatta matkustajia tilanteesta. Matkustajat osasivat siirtyä seuraaviin busseihin vasta saatuaan tilannekatsauksen muilta matkustajilta.
"Erittäin valitettavaa"
Liikennepäällikkö Kristiina Himanen Helsingin Bussiliikenteestä pitää kuljettajan toimintaa ohjeiden vastaisena ja valittaa tapahtunutta. Hän kertoo, että kuljettajan olisi pitänyt pyytää apua hätäkeskukselta tai päivystävältä liikennetyönjohdolta bussin radiopuhelimella.
- Siellä on myös venäjää ja muita vieraita kieliä osaavia, vakuuttaa Himanen.
Bussiliikenteen kuljettajille on Himasen mukaan suomenkielen vaatimus ja kielitaito testataan.
- Meillä on kaikille taloontulijoille kansalaisuudesta riippumatta tiukka perehdyttämisohjelma, hän sanoo. Joka vuosi ilmestyy iso palvelu- ja ohjekirjanen, jossa on ohjeita kuljettajalla.
Koulutusta ja ohjekirjoja
Koulutusta on Himasen mukaan annettu myös monella kielellä, suomeksi, venäjäksi, viroksi, englanniksi ja ehkä myös arabiaksi.
Kaikki joukkoliikenteen matkustajat eivät ole vakuuttuneita koulutuksen onnistumisesta. Erityisesti Helsingin tuntemus ja reittien osaamattomuus vaivaavat monia muualta tulleita kuskeja.