maanantai 24. tammikuuta 2011

Verkkouutiset: Kokoomusnuorten leikkauslista: Turvapaikanhakijoiden etuudet, kehitysapu ja korkovähennykset

Verkkouutiset: Kokoomusnuorten leikkauslista: Turvapaikanhakijoiden etuudet, kehitysapu ja korkovähennykset 24.1.2011
Kokoomusnuorten tulevaisuusohjelma 2011-2015 (pdf)

Kokoomuksen Nuorten Liitto on julkaissut vaaliohjelmansa, johon on listattu kokoomusnuorten tavoitteet valtion menojen leikkaamiseksi.

Kokoomusnuorten Tulevaisuusohjelmaksi nimetty asiakirja vaatii, että valtion velanotto pysäytetään, ja että kaikilla julkisen sektorin osa-alueilla aloitetaan 20-40 prosentin leikkaus- ja säästötoimenpiteet Ison-Britannian tapaan.

- Mitä nopeammin leikkaus- ja säästötoimenpiteet aloitetaan, sitä pienemmillä leikkauksilla selviämme. Nykyinen velkaantumispolitiikka on pois omasta hyvinvoinnistamme tulevaisuudessa. Jokainen vastuullinen poliitikko myöntää tämän ja uskaltaa kertoa jo ennen vaaleja, mistä valtion menoista on valmis karsimaan, toteaa kokoomusnuorten puheenjohtaja Wille Rydman.

Tulevaisuusohjelman mukaan menojen karsimiseen ja toiminnan tehostamiseen täytyy olla valmis kaikilla hallinnonaloilla.

Erityisiksi leikkauskohteiksi kokoomusnuoret listaa muun muassa kuntien valtionosuudet, turvapaikanhakijoiden sosiaalietuudet, kehitysavun ja korkovähennykset. Valtionyhtiöiden yksityistämistä ja kilpailuttamista kokoomusnuoret jatkaisi, mukaan lukien Yleisradio ja VR.

Kokoomusnuorten Tulevaisuusohjelma esittää myös, että työttömyysturvassa siirryttäisiin Suomessa ns. Tanskan malliin. Tanskassa työntekijöiden palkkaaminen ja irtisanominen on helpompaa, työttömyysturva suurempaa mutta lyhytkestoisempaa ja tarjotusta työstä kieltäytyminen pienentää työttömyysturvaa merkittävästi.

Kokoomusnuorten mukaan Tanskan malli madaltaa työnantajan kynnystä palkata uusi työntekijä ja nostaa työntekijän kynnystä kieltäytyä tarjotusta työstä.

Tulevaisuusohjelmassaan kokoomusnuoret linjaa vaalitavoitteitaan myös muilta osin.
- Pelkkä mekaaninen leikkaaminen ei riitä, vaan pitää luoda edellytykset myös tulevaisuuden talouskasvulle, Rydman sanoo.

Hänen mukaansa työn verotuksen ja yhteisöverotuksen keventäminen kannattaa edelleen, jotta yrittäminen ja työnteko Suomessa kannattaisivat. Vastaavasti kulutus- ja haittaveroja voidaan korottaa.

__________________________________________________

Kokoomusnuorten tulevaisuusohjelma 2011-2015

3. Maahanmuuttopolitiikka

Maahanmuuton väitetään lisääntyvän tulevaisuudessa joka tapauksessa. Sen sanotaan olevan väistämä-
töntä; että sille ei voi tehdä mitään ja että siihen on vain sopeuduttava. Tämä ei ole totta. Valtiot teke-
vät jatkuvasti poliittisia ratkaisuja, joilla on maahanmuuttoa vauhdittavia tai hidastavia vaikutuksia.
Politiikan keinoin voidaan vaikuttaa siihen, millaista maahanmuuttoa Euroopassa harjoitetaan.

Maahanmuutosta puhuttaessa tulee erottaa toisistaan työperäinen maahanmuutto ja humanitäärinen maahan-
muutto. Kokoomusnuoret suhtautuu positiivisesti työperäiseen maahanmuuttoon. Mikäli henkilö saa työpai-
kan Suomesta ja muuttaa sen perässä maahan, tulee hänet toivottaa tervetulleeksi. Erityisen myönteisesti
kokoomusnuoret suhtautuu ulkomaisten yritysten sijoituksiin ja sijoittumiseen Suomeen.

Nykyisellään Suomen korkea veroaste on kuitenkin omiaan vähentämään ulkomaisten yritysten, pääomien ja
huippuosaajien sijoittumista Suomeen. Sitä vastoin suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä, joka takaa maahan-
muuttajille Euroopan suurimmat sosiaalietuudet, houkuttaa sellaisia maahanmuuttajia, joiden työllistymis-
mahdollisuudet Suomessa ovat heikot.

Humanitäärinen maahanmuutto koostuu Suomen pakolaisleireiltä valitsemista kiintiöpakolaisista sekä omin
avuin saapuvista turvapaikanhakijoista. Toisin kuin usein luullaan, kansainväliset sopimukset eivät velvoita
vastaanottamaan kiintiöpakolaisia. Vuodesta 2001 lähtien Suomen kiintiö on eduskunnan päätöksen nojalla
ollut 750 pakolaista vuodessa. Kiintiöpakolaisia vastaanottavat Suomen lisäksi vain hyvin harvat maat.

Kokoomusnuoret pitää kiintiöpakolaisjärjestelmää vanhentuneena. Se on luotu aikana, jolloin Suomeen ei
kohdistunut muuta humanitääristä maahanmuuttoa. Tilanne on kuitenkin ratkaisevasti muuttunut vuodesta
1985, jolloin Suomi vastaanotti ensimmäiset kiintiöpakolaisensa. Viime vuosina pelkästään Suomeen pyr-
kivien turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja vastaanottokeskukset ruuhkautuneet.
Suomen resurssit eivät riitä edes nykyisistä turvapaikanhakijoista huolehtimiseen.

Suomen maahanmuuttopolitiikan suurimmat ongelmat tällä hetkellä ovat perusteettomat turvapaikkahake-
mukset sekä turvapaikanhakijoiden määrän hallitsematon kasvu. Turvapaikanhakijoiden määrä on lisääntynyt
vuoden 2007 tuhannestaviidestäsadasta vuoden 2009 yli kuuteentuhanteen. Suurimpana syynä turvapaikanha-
kijoiden määrän kasvuun on se, että Suomen turvapaikanhakijoilleen myöntämät tuet ovat EU:n suurimmat.

Erityisen ongelmallista on myös oikeus perheenyhdistämiseen ja sen väärinkäyttö. Jokainen Suomesta tur-
vapaikan saanut alaikäinen käynnistää yhdistämisprosessin, jonka tuloksena maahan saapuu usein jopa kym-
meniä perheenjäseniä tai sellaisiksi tekeytyviä. Oikeus perheenyhdistämiseen ruokkii järjestäytynyttä rikol-
lisuutta, jonka avulla kuljetetaan alaikäisiä Suomeen korvausta vastaan tarkoituksena saada maahan koko
perhe. Suomen maahanmuuttotilastoja vääristää se, että perheenyhdistämisen perusteella Suomeen saapuneet
turvapaikanhakijan sukulaiset luokitellaan työperäisiksi maahanmuuttajiksi.

Maahanmuuttopolitiikan pitää tapahtua vastaanottajamaan ehdoilla. Maahanmuuttajia tulee vastaanottaa vain
sen verran, kuin mitä on mahdollista menestyksellisesti sopeuttaa vastaanottavan yhteiskunnan kieleen, ta-
poihin ja lakeihin. Maahanmuuttopolitiikan tulee perustua siihen, että muuttaja sopeutuu vastaanottavaan
yhteiskuntaan, eikä päinvastoin.

Hyvää tarkoittavat monikulttuurisuusprojektit ovat osoittautuneet vahingollisiksi sekä vastaanottajamaille
että maahanmuuttajille itselleen, kun sopeutumisprosessit ovat niiden myötä hidastuneet. Etenkin islamilais-
taustaisilla toisen ja kolmannenkin sukupolven maahanmuuttajilla on suuri riski uskonnolliseen radikalisoitu-
miseen, mikäli ei ajoissa huolehdita heidän mukautumisestaan uuteen yhteiskuntaan.

TÄMÄN VUOKSI KOKOOMUSNUORET VAATII ETTÄ...
* Vero-, maahantulo- ja sosiaaliturvajärjestelmiä kehitetään siten, että ne kannustavat yrityksiä ja työte-
liäitä maahanmuuttajia tulemaan Suomeen mutta vähentävät houkutusta tulla Suomeen vain hyvän sosiaa-
liturvan vuoksi
* Suomi vastaanottaa vain sellaisia pakolaisia, joilla on hyvät edellytykset sopeutua suomalaiseen yhteis-
kuntaan
* Perusteettomien turvapaikanhakijoiden houkutusta tulla Suomeen vähennetään heikentämällä syste-
maattisesti Suomen turvapaikanhakijoille myöntämiä sosiaalietuuksia
* Turvapaikanhakijoille maksettavasta toimeentulotuesta luovutaan kokonaan ja turvapaikanhakijoille
kustannetaan ainoastaan asuminen ja ruoka
* Ilmeisen aiheettomien turvapaikanhakijoiden (esim. ns. Dublin-tapaukset) kohdalla tulee olla mahdolli-
suus pikakäännytykseen yhden vuorokauden sisällä
* Maahanmuuttoviranomaisille turvataan riittävät resurssit turvapaikkahakemusten käsittelyyn, jotta sel-
västi perusteettomat turvapaikanhakijat voidaan nopeasti käännyttää, eivätkä he täten pääse aiheettomasti
nauttimaan sosiaalietuuksista
* Oikeus perheenyhdistämiseen rajataan koskemaan vain niitä maahanmuuttajia, joilla on jo työpaikka
Suomessa ja edellytykset elättää perheensä ilman sosiaaliavustuksia
* Maahanmuuttajia ei vastaanoteta enempää, kuin mitä heitä on mahdollista sopeuttaa vastaanottavaan
yhteiskuntaan
* Monikulttuurisuusprojekteista ja muista julkisin varoin tuetuista maahanmuuttajien alkuperäistä kulttuu-
ria ylläpitävistä hankkeista luovutaan
* Julkisin varoin kustannettu maahanmuuttajien oman äidinkielen opetus lopetetaan