lauantai 29. tammikuuta 2011

YLE: Voimala: Puhetta maahanmuutosta ja islamista

YLE: Voimala: Puhetta maahanmuutosta ja islamista 28.1.2011

Puhetta maahanmuutosta ja islamista. Miksi se on joko sinisilmäista hyssyttelyä tai suoraa vihaa? Mukana juristi Husein Muhammed, islam-kriitikko Timo Hännikäinen, kansalaisaktivisti Juha Mäki-Ketelä ja kirjailija Esa Salminen.

(Husein Muhammedin puheenvuoroja ellei toisin mainita.)

15:00
Kaikesta suomalaisuudesta ei tarvitse luopua.


16:00
Eniten muslimiterrorismista ovat kärsineet muslimimaat itse.
[...]
Islamistiterrorismi ei ole pelkästään huono-osaisten pettyneiden, tai ehkä ainakaan syrjäytyneiden, joskin kylläkin pettyneiden ihmisten, aiheuttama ongelma. Ja osittain se saattaa tulla siitä, että vaikka olisi hyvinkin kouluttautunut ja pärjäisi hyvin yhteiskunnassa, niin saatetaan silti pitää samana kuin ketä tahansa muslimia.

17:00
On aika erikoista, että länsimaiset konservatiivit ottavat vastustajakseen islamin ja muslimit, jotka itsessään ovat myöskin konservatiivisia. Voisi melkein kärjistetysti sanoa, että konservatiivi-islam ja perussuomalaisuus on itse asiassa aika lähellä toisiaan.
[...]
Molemmat ajavat yhtenäistä kulttuuria ja sellaista konservatismia, missä sitten ihmisten elämä on tietyllä tavalla hyvin rajoitettua tiettyyn muottiin, eikä liberalistinen käsitys, missä ihmisille annetaan mahdollisimman laaja mahdollisuus elää sillä tavalla kuin itse haluaa.

18:30
"Maassa maan lailla", allekirjoitan tämän iskulauseen kyllä. Mutta sinänsä "maassa maan tavalla", itseasiassa sen kannattajat eivät ole suostuneet minulle määrittelemään, mikä se maan tapa on muu kuin maan laki. Ja sitten kun minä sanon, että juristina minulle on ihan selvää, että mikä on kiellettyä ja mikä on ei-kiellettyä. Homot on pannassa ja feministit on pannassa ja vihreät on pannassa, että kyllä nyt aikamoisen kapeaan muottiin sitten halutaan ne ihmiset.

24:00
Tällaiset asiat on tietysti siinä mielessä mielenkiintoisia, että jos ajatellaan tilannetta kun Tanskassa ja Ruotsissa julkaistiin pilakuvia profeetta Muhammedista, ja häntä esitettiin yhdessä terroristina ja toisessa peräti pedofiilina. Vapautta esittää näitä samoja kuvia tai julkaista näitä samoja kuvia vaadittiin täällä Suomessakin ja kritisoitiin valtamediaa siitä, että miksi eivät ole julkaisemassa. Ja sitten toisaalta saman aikaan kun tuli Mannerheimia esittävä animaatio, jossa häntä esitettiin homoseksuaalina tai sitten kun vasta kuollutta Tony Halmea sanottiin kuohituksi sonniksi, niin pitkälti samat porukat, jotka oli vaatimassa Muhammedin esittämistä terroristina ja pedofiilina olivatkin hyvin verisesti loukkaantuneet siitä, että suomalaisten ikonia Mannerheimia tai sitten joidenkin kansanedustaja Tony Halmea haukuttiin tällä tavalla.

25:40
[Vihreiden naisten tekemästä tutkintapyynnöstä]
Onkin erittäin tärkeätä huomata, että koko tämä prosessi on mennyt suomalaisin voimin eli siinä on suomalaiset tutkintapyynnön tehneet, poliisit, suomalaiset syyttäjät, suomalaiset tuomarit tuomitsemassa. Ja tästä huolimatta mielestäni Jussi Halla-aho ja hänen kannattajansa, jotka ovat sitä mieltä tietysti, että tämä tuomio ja ylipäätään syytteeseen asettaminen ovat olleet väärin, niin sitä lähinnä ihmettelen, että eivät ole vaatineet rikoslain muuttamista niin, että tämä ei enää olisi rikos, vaan se että...tätä on käytetty hyväksi argumentoidakseen muslimeja vastaan. Jos halutaan, että kyseessä ei olisi rikos, niin vaatikaa rikoslain muuttamista! Älkää syyttäkö siitä muslimeja!

30:40
Mä en usko, että pelkästään sillä, että Suomeen ei tulisi yhtään maahanmuuttajia, niin jollain tavalla pitäisi suomalaisen yhteiskunnan entisenä. Suomi muuttuu, suomalainen kulttuuri muuttuu myös ehdottomasti ilman maahanmuuttoa ja maahanmuuttajia.
[...]
Riippumatta siitä millaisia maahanmuuttajia Suomeen tulee. Uskoisin kyllä, jos tulkitsen [Timo Hännikäistä] oikein, niin muslimien asettuminen Suomeen käytännössä tietää "by definition" ongelmia.

32:40
Mutta jossittelut sikseen: mitään kymmeniä tuhansia maahanmuuttajia ei ole minään vuonna tänne tullut, eikä ole tänne tulossa.

33:00
Esa Salminen:
Mun mielestä on vähän hassua, kuinka iso asia se [maahanmuutto] on, jos Suomessa on, mitä 2,7 prosenttia väestöstä on maahanmuuttajia. Niin se tuntuu aika isolta, kuinka paljon siitä puhutaan.
[...]
Toki ne on poliittisia valintoja, mutta ei sieltä voi ottaa rusinoita pullasta, että me otetaan Nokia ja me otetaan nää muutamat jutut, mutta me ei osallistuta muihin: kehitysyhteistyöhön, maahanmuuttajien, pakolaisten vastaanottoon, tän tyyppisiin.

36:00
Timo puhuu ilmiselvästi nyt kulttuurien relativismista, jota itse myös vastustan ehdottomasti. Eli se jotenkin, että kaikki on... Jos monikulttuurisuudella tarkoitat jotain ideologiaa, että yhteiskunnassa kaikki saisi omien pelisääntöjen mukaan, oman kulttuurinsa mukaan elää. En tiedä, kuinka monta tällaisen ideologian kannattajia on oikeasti olemassa. Monikulttuurisuudella yleensä tarkoitetaan sitä, että on erilaisia ihmisiä, eri taustan omaavia ihmisiä, ehkä eriuskoisia, eri etniseen ryhmään kuuluvia, äidinkieleltään erilaisia ihmisiä, joitten sitten pitäisi kuitenkin tietyillä yhteisillä pelisäännöillä tulla toimeen yhteiskunnassa.

37:20
On olemassa tiettyjä pelisääntöjä, esimerkiksi moniavioisuus on kiellettyä, enkä mä tiedä, että kuinka moni somali on täällä vaatinut, että saisi täällä Suomen lakiin tehdä poikkeusta, siten että voitaisiin pitää monta vaimoa! Kenellä on varaa moneen vaimoon..?

41:30
Esa Salminen:
Mua huvittaa tää käsitys kulttuureista joinain suljettuina, vesitiiviinä palloina, jotka törmäilee toisiinsa, jotka ei mitenkään voi niinkun keskustella. Jotka on muuttumattomia ja pysyviä ja ikuisia.
[...]
Siinä on mennyt kauan, kulttuuriset muutokset ovat hitaita.

42:30
Ja se mikä on mun mielestä ehkä aika erikoista Timon väitteessä on se, että jotenkin länsimainen tai kristillinen ja taas islamilainen kulttuuri olisivat vastakkaiset kulttuurit. Päinvastoin. Ensinnäkin kristinusko on syntynyt lähi-Idässä niin kuin islamkin. Molemmilla on sama perusta: juutalaisuus. Molemmilla pitkälti, lukuun ottamatta ehkä joitakin teologisia kysymyksiä, samat periaatteet, sama usko yhteen samaan jumalaan. Ja missä vaiheessa islamilainen maailma tai muslimimaat ja Eurooppa taas olisivat jotenkin olleet suljettuja toisiltaan. Nehän ovat koko ajan vaikuttaneet toisiinsa.