tiistai 11. toukokuuta 2010

HBL: Muhammed harkitsee valitusta Biaudet'sta

HBL: Muhammed överväger besvär mot Biaudet 11.5.2010

Juristen Husein Muhammed kräver att få se hur statsrådet har motiverat valet av Eva Biaudet till minoritetsombudsman.

Utnämningen av Eva Biaudet föregicks av hård kritik när regeringen, på föredragning av minister Astrid Thors, beviljade Biaudet dispens.

Husein Muhammed hörde till de 31 personer som sökte tjänsten. Han har opponerat sig mot att Biaudet inte behövde uppfylla kravet på högre högskoleexamen, trots att det var ett av kraven för tjänsten.

Muhammed anser att Biaudets utnämning är politisk och att minoritetsombudsmannens trovärdighet är skadad. Ombudsmannen är satt att övervaka just diskriminering i arbetslivet.

– Det är möjligt att Eva Biaudet och en del av de andra som sökte tjänsten var bättre kandidater för posten än jag, men det förändrar inte saken. Jag anser att beviljandet av dispens för henne är diskriminerande mot oss andra.

Kräver motivering

– Jag är just nu på arbetsresa utomlands, men jag kommer efter hemkomsten att kräva statsrådet på handlingarna där det framgår hur man motiverat valet av Biaudet. När jag bekantat mig med dem bestämmer jag hur jag går vidare.

Husein Muhammed anser att Biaudet saknar praktisk erfarenhet av tillämpningen av jämställdhetslagen och lagen om medborgarskap.

– Bland de sökande finns det många som har mångårig erfarenhet av lagarnas tillämpning och dessutom uppfyller de kraven på högre högskoleexamen, påpekar Muhammed.

– Hur kan man anse att Biaudet är mer erfaren än de personerna? Enligt Husein Muhammed har utnämningen av Biaudet väckt stor irritation bland flera av dem som sökte tjänsten.

– Jag har talat med flera av dem, men vi har inte kommit överens om någon gemensam aktion. Jag vet inte om någon annan tänker besvära sig.