Länsi-Uusimaa: Katja Kettu: Monikulttuurisuudesta 8.5.2010
Mitä on hyvyys? Jotakin sellaista, jota kaikki kulttuurit tunnustavat. Entä miten paljon suomalaisten pitäisi ulottaa tätä hyvyyden käsitettä koskemaan muualta tuleviin ihmisiin? Pitääkö Suomeen vastaanottaa pakolaisia vai työperäisiä maahanmuuttajia? Vai lyödäänkö rajat kiinni jo äristään täällä ihan keskenään?
Minua pyydettiin kirjoittamaan juttua Jussi Halla-ahosta, Helsingin kaupunginvaltuutetusta ja ahkerasta monikulttuurisuuden vastustajasta.
Olen katunut myöntävää vastaustani useaan otteeseen, sillä tuosta syystä olen joutunut tutustumaan Suomen Sisuun ja muutamaan muuhunkin muukalaisvastaiseen ryhmittymään. Ja niitä ryhmittymiä on kuulkaa paljon.
En suosittele sivustoilla vierailemista kenellekään enkä varsinkaan kahdenvälisiin ajatuksenvaihtoihin sortumista. Itku meinaa päästä, kun lukee vihaa pursuavia, holtittomia sepustuksia: ”Neekrit pois Somesta”, kirjoitti minulle nimimerkki Valkonen Voima: ”En minä mikään rasisti ole mutten myöskään mikään neekerikään.”
Naurattaisi, jollei itkettäisi. Pistää miettimään, olisiko Valkosen Voiman pitänyt käydä peruskoulu loppuun ja eikö sitä ole halailtu tarpeeksi lapsena. Vai mitä se meiskaa? Onko muukalaisviha lisääntynyt viime vuosina vai olenko vain kulkenut laput silmillä Sammatin raittia kuvitellen, että rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto? Ei ilmeisesti ole.
Filologi Halla-aho on siinä mielessä erilainen tapaus, että hän hallitsee kieliopin ainakin auttavasti ja kykenee esittämään väitteidensä tueksi jos jonkinlaista faktaa ja tilastoa.
Missään ei pystytä aukottomasti todistamaan, että monikulttuurisuudesta olisi jotakin hyötyä meille suomalaisille. Ei niin, suvaitsevaisuus on arvo.
Se, mikä monikulttuurisuuden vastustajilta jää huomaamatta, on ettei ihmiselämän arvoa oikein käy tilastoilla mittaaminen. Sitä, onko meille jotakin hyötyä siitä, että tänne tulee kulttuuriltaan varsin erilaisia ihmisiä, on toissijainen seikka, kun puhutaan vainonalaisen ihmisen oikeudesta pyrkiä kohti siedettävää elämää. Ihmisarvoinen elämä on asia, josta puhuttaessa kuvaan astuu monenlaista ideologiaa.
Suvaitsevaisuus on arvo.
Toinen kysymys on se, ovatko pakolaiset oikeasti edes auttamisen tarpeessa. Kuulkaa kaikki te, jotka vingutte hövelistä maahanmuuttopolitiikasta ja maalaatte kuvaelmia vilunkikatseisista turvapaikanhakijoista, jotka verorahoilla mussuttavat banaania vastaanottokeskuksessa ja hekottavat löyhämielisille viranomaisille: Suomen maahanmuuttopolitiikka ei ole lepsua millään mittapuulla, päin vastoin. Eikä tänne nyt niin hauskaa ole ilmeisesti tullakaan. Tilastokeskuksen mukaan maahanmuuttajien määrä väheni viime vuonna kymmenellä prosentilla.
Suomalainen suvaitsee entistä vähemmän, enää ei tarvita Perussuomalaisia. Sosiaalidemokraatit ovat Heinäluoman johdolla keksineet keinon, jolla kääntää puolueen surkeat kannatusluvut nousuun: Suomi-laivan upottajiksi on keksitty ghanalaiset ja filippiiniläiset siirtotyöläiset.
Nämä Eero Heinäluoman ghanalaiset ovatkin melkoisia rastikäpäliä, kahdeksantuhannen kokoinen jengi kun uhkaa viedä kaikkien kolmensadantuhannen työttömän pestit tuosta vain, siis jos Heinäluomaan on uskominen. Heinäluoman hurskas luulo on myös, että rasismi lisääntyy, jos tänne otetaan lisää vierasmaalaista työvoimaa. Eli neekeri on itse syypää, jos tulee kadulla maiharista. Tämän logiikan mukaan nainen on itse syypää raiskaukseen, lapsi hyväksikäyttöön -no jaa.
Tietysti ymmärrän, että kyse on viime kädessä yrityksestä kalastella kansan ääniä, mutta surullista on, että entinen työväenpuolue on keksinyt näin matalamielisen taktiikan. Vuonna 2011 nähdään, miten se toimii vaaleissa.
Mistä kaikki viha sitten kumpuaa? Maahanmuuttajat eivät ole syy lamaan, työttömyyteen saati Valkosen Voiman pahoinvointiin. Niin että voitaisiinko lopettaa se neekerin hutkiminen ja keskittyä siihen, miksi Suomessa on suomalaisen paha olla. Ihan vain siitä syystä, että olisi niin paljon parempi elää täällä. Jaksaisi uskoa ihmiseen.
Ei se johdu ghanalaisesta jos asiat ovat päin prinkkalaa. Kyllä se johtuu ihan meistä suomalaisista.
Kirjoittaja on Sammatissa asuva kirjailija.