Kauppalehti: Startup-yrittäjä: Kärsimme Suomen ulkomaalaisvastaisesta maineesta 13.12.2011
Supercell-peliyrityksen toimitusjohtaja Ilkka Paananen sanoo maahanmuuttajavastaisuuden vaikeuttavan rekrytointia.
Eduskunnan startup-verkoston seminaarissa puhuneen Ilkka Paanasen mukaan Suomen maine maailmalla vaikeuttaa kansainvälisten huippuammattilaisten rekrytoimista suomalaisiin kasvuyrityksiin.
- Moni on kysynyt, että eikös siellä teillä Suomessa ole ulkomaalaisvastainen ilmapiiri, Paananen sanoi.
Tämä vaikeuttaa ulkomaalaisten rekrytoimista Suomeen.
-Tämä kehitys (ulkomaalaisvastaisuus) täytyy pysäyttää, johtui se mistä tahansa.
Paanasen mukaan ammattilaisten rekrytointia ulkomailta tulisi helpottaa myös löysemmillä viisumikäytännöillä ja loiventamalla optioiden verotusta.
________________________________________________
Vihreä Lanka: Suomalaisten muukalaisviha risoo kasvuyrityksiä
Bisnesenkelisijoittaminen ja optiot edullisemmiksi veronkevennyksillä. Potkujen antaminen helpommaksi työnantajalle. Konkurssit hyväksyttävämmiksi ja ulkomaisille huippuosaajille kahden vuoden vapautus veroista kiitokseksi, jos he suostuvat tulemaan Suomeen töihin.
Tällaisia terveisiä, toiveita ja vaatimuksia latelivat Aalto-yliopiston start up -yrityshautomon edustajat ja jo menestymään ehtineet yrittäjät kansanedustajille tämän viikon tiistaina seminaarissa, jonka järjesti syksyllä perustettu eduskunnan start up -verkosto.
Tilaisuus oli samalla ulkopuolisille kiinnostava tilaisuus nähdä eturyhmän lobbaavan kansanedustajia livenä. Kansanedustajista paikalla olivat ainakin verkostoon kuuluvat Johanna Karimäki (vihr), Mikael Jungner (sd), Lasse Männistö (kok) ja Eero Lehti (kok).
Menestymisennälkää, aggressiivista kasvua ja ympärivuorokautisia työpäiviä ihannoivissa puheenvuoroissa oltiin aika kaukana degrowth-henkisestä vähemmän on enemmän -ajattelusta.
Yhdeksi kasvun esteeksi nostettiin hieman yllättäen myös Suomen ulkomaalaisvastaiseksi kuvailtu ilmapiiri.
Supercell-peliyrityksen Ilkka Paanasen mukaan huippuosaajista käytävässä kivikovassa kilpailussa yrityksen kotimaan imago voi olla ratkaiseva tekijä. Tässä suhteessa Suomen maine on viime aikoina saanut lommoja.
”Eräät parhaat tyypit, joiden perässä olemme olleet, ovat kysyneet, että onko teillä Suomessa vähän sellainen ulkomaalaisvastainen yhteiskunta? Jos emme saa tällaisen mielikuvan leviämistä maailmalla pysäytettyä, se ei ainakaan helpota huippuosaajien saamista”, Paananen sanoi.
Supercellilläkin on ollut haasteita uusien ulkomaalaisten työntekijöiden rekrytoimisessa, vaikka yrityksen maine maailmalla on hyvä: yritys on kerännyt tänä vuonna lähes kymmenen miljoonan euron sijoitukset samoilta tahoilta, jotka olivat ensimmäisten joukossa sijoittamassa esimerkiksi Facebookiin.