Savon Sanomat: Pankkiongelmat haittaavat ulkomaalaisten työnhakua 17.12.2011
Tulkinnanvaraisuus pankkitilien avaamisessa ja verkkopankkitunnuksien myöntämisessä on johtanut tilanteisiin, joissa pankkien ulkomaalaisia asiakkaita kohdellaan eri tavoin.
- Meille tulevien yhteydenottojen perusteella ulkomaalaisten pankkiongelmat ovat kasvamassa, sanoo ylitarkastaja Päivi Keskitalo Vähemmistövaltuutetun toimistosta.
Keskitalon mukaan lainsäädännön painopiste on voimakkaasti rahanpesun kitkemisessä, vaikka pankeilla on joka tapauksessa velvollisuus seurata rahaliikennettä.
Sen sijaan säädökset haittaavat työllistymistä.
- Työllistymisen kannalta on iso ongelma, jos työnhakijalla ei ole tilinumeroa palkkaa varten.
Tulkinnanvaraa on syntynyt myös, kun sähköisten tunnistamispalvelujen viranomaisohjeet ovat kiristyneet.
Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston pakistanilaisopiskelija odotti vuoden verkkopankkitunnuksia, kunnes vaihtoi pankkiaan, ja sai uudesta pankista tunnukset saman tien.
- Olisi viranomaisen tehtävä kehittää maahanmuuttajia varten sellainen infrastruktuuri, joka vastaa meidän yhä sähköisemmän yhteiskuntamme tarpeita, vaatii Finanssivalvonnan lakimies Tuija Nevalainen.
Viestintäviraston lakimies Sanna Hughes korostaa sähköisiä tunnistamispalveluja tarjoavien pankkien vastuuta.
- Ohjeet ovat selvät. Pankeissa pitäisi olla kristallinkirkasta, millä perusteella tunnukset myönnetään.
Sampo Pankin tuotejohtajan Liisa Neimalan mukaan säännöt ovat pääosin selkeät.
- Mutta kun pankit noudattavat niitä, niin ulkomaalaiset asiakkaat voivat joskus joutua kohtuuttomiin tilanteisiin arjessa. Voisi olla hyvä katsoa säännöstöä uudestaan läpi, jotta saadaan joustava ja kuitenkin turvallinen malli.