Yle: Someraivo johtaa harvoin rasistisiin tekoihin asti 23.3.2016
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva tiukkasanainen keskustelu eri kulttuurien välisistä eroista ei ole konkretisoitunut rasistisiksi teoiksi. Poliisin ja maahantulijoiden kanssa työskentelevien mielipiteet ovat asiasta hyvin yhtenäisiä.
Mikkeliläisen Monikulttuurikeskus Mimosan toiminnanjohtaja Susanna Norppa kiittelee oman kaupunkinsa katutason ja kenttätyöntekijöiden hyvää yhteishenkeä. Hänen mukaansa rasistiset ikävyydet ovat yksittäistapauksia.
– Tilanne on enimmäkseen hyvä, mutta joukkoon mahtuu valitettavasti myös öykkäreitä ja huonoja kohtaamisia. Mikäli jotain tapahtuu asioihin on puututtava heti, jotta tilanne ei pääse kärjistymään, sanoo Susanna Norppa.
Poliisi vierailee vastaanottokeskuksissa satoja kertoja kuussa
Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella tapahtuneiden rasistiseksi luokiteltujen rikosten määrä on pysynyt alhaisena läpi 2000-luvun. Viime syksynä alkanut turvapaikanhakijoiden runsas lisääntyminen ei ole vaikuttanut tilanteeseen. Alkuvuonna Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella on merkitty vain seitsemän rasistiseksi merkittyä tapausta.
Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella tapahtuvat turvapaikanhakijoihin liittyvät hälytystehtävät ovat jääneet vähäisiksi rasististen rikkomusten tapaan. Hälytystehtäviä on ollut viime syksystä alkaen 20-25 kappaletta kuukaudessa. Poliisi pyrkii ennaltaehkäisevään työhön, sillä Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella sijaitsevassa 21:ssä turvapaikanhakijoihin liittyvässä kohteessa vieraillaan keskimäärin noin 600 kertaa kuukaudessa.
– Tarkastuskierroksilla keskustellaan turvapaikanhakijoiden kanssa ja tehdään koulutusta jotta sopeutuminen tapahtuisi helpommin, kertoo Itä-Suomen poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkö Seppo Korhonen.
Vastaanottokeskukset kukistavat rasismin avoimuudella
SPR:n ylläpitämistä Mikkelin Suonsaaren ja Pieksämäen Soiselän vastaanottokeskuksista kerrotaan yksikantaan, että rasismin uhka on kitketty pois avoimuudella kantaväestöä kohtaan. Esimerkiksi Pieksämäellä vastaanottokeskuksen edustajat ja muutamat asukkaat ovat vierailleet monessa paikassa kertomassa vastaanottokeskuksen elämästä.
– Infotilaisuuksia on ollut muun muassa kouluilla sekä kaupungin työntekijöille. Olemmepa vierailleet myös paikallisten herrasmiesten tapaamisessa, kertoo Soiselän vastaanottokeskuksen johtaja Jukka-Pekka Itkonen.
Mikkelin Suonsaaren vastaanottokeskuksen johtajan Heikki Väätämöisen mukaan yksittäisiä kriittisiä ääniä lukuun ottamatta kaikki on sujunut alusta asti hyvin.
– Muutamat asukkaamme kertoivat, että pankkiautomaatilla oli syntynyt tönimistä. Käsittelimme asiaa, mistä tällainen voisi johtua, eikä vastaavaa ole enää tapahtunut.
– Mikkelissä on totuttu kansainvälisten opiskelijoiden läsnäoloon, joten uudet kasvot katukuvassa ei ole mitenkään tavallisesta poikkeava asia, arvioi Heikki Väätämöinen.
Soiselän vastaanottokeskuksen johtaja Jukka-Pekka Itkonen painottaa, että jokainen vastaanottokeskuksen asukkaisiin liittyvä asia selvitetään tarkasti, jos jotain tavallisesta poikkeavaa ilmenee.
– Kaikenlaiset asiat pyritään käsittelemään mahdollisimman avoimesti, jotta ei syntyisi turhia väärinkäsityksiä mihinkään suuntaan, sanoo Itkonen.