perjantai 1. huhtikuuta 2011

HBL: Tiggare används i valreklam

HBL: Tiggare används i valreklam 1.4.2011

Helsingforsflanörer har under veckan kunnat iaktta hur romer används som valplakat medan de tigger. Bakom valtricket ligger Sannfinländaren Juhani Mönkkönen.

– Jag blev väldigt upprörd när jag såg det här, säger Christian Langenskiöld.

Han skickade en bild till Hbl: en hukande och frusen romsk kvinna håller fram tiggarkoppen i korsningen av Centralgatan och Norra Esplanaden. Bredvid henne finns en skylt med valnumret för den 30-årige diplomingenjören Juhani Mönkkönen (Sannf).

Mönkkönens budskap är följande: väljs han in ska han fixa jobb åt alla – också de romska tiggarna.

– För en del av de här tiggarna har det varit en god affär, jag har gett dem ett arvode för att ha skylten bredvid sig. Men en del av tiggarna började kräva mera pengar.

Hur mycket betalade du dem?

– Det vore inte artigt att avslöja det. De har fått en rimlig summa. Du får fråga dem själv.

Kände de till skyltarnas budskap?

– Jag har förklarat åt dem. Många av dem talar behjälplig engelska, på så sätt har vi kommunicerat.

Har du fått respons?

– Jag har enbart haft tid att vara på plats om morgnarna och kvällarna när jag avlägsnat skyltarna. Hälften har varit positiva och hälften negativa. En del har sagt "Hur vågar du, det är att exploatera dem!". Sådana påståenden blir jag nästan sårad av, jag betalar ju tiggarna lön.

På Sannfinländarnas valsida skriver Mönkkönen bland annat att han kräver noggrannhet i immigrationspolitiken. De som deltar i byggandet av Finland och respekterar lagarna hälsar han välkomna". Mönkkönen är gift med en invandrare från Ryssland.