tiistai 19. heinäkuuta 2011

Nelonen: Hakkarainen ja n-sana

Nelonen: Hakkarainen ja n-sana (video) 19.7.2011

Teuvo Hakkarainen kiistää olevansa rasisti. Hän kertoo, mitä mieltä hän on nykyisin tummaihoisista käyttämästään n-sanasta.


______________________________________

HBL: Hakkarainen till Nelonen: Jag är inte rasist

I en intervju med Nelonen säger Sannfinländarnas riksdagsledamot Teuvo Hakkarainen att han inte ser ordet "neger" som kränkande.

Teuvo Hakkarainen skulle inte ställa upp i riksdagsvalet om han blev tillfrågad nu.

– Om någon skulle fråga nu, så skulle jag inte ställa upp som riksdagskandidat, säger Hakkarainen i en intervju för tv-kanalen Nelonens nyheter.

Han önskar att han kunde tala rakt ut om saker, såsom man gör på landet.

–I riksdagen blir man stämplad för minsta lilla sak och får sedan lida av det, säger han.

Hakkarainen säger att han inte är rasist. Han säger sig bara kritisera det att utlänningar lever på social trygghet.

Ordet neger ser han inte som kränkande.

–Jag lärde mig ordet i skolan. Nu har jag försökt låta bli att använda det för att inte såra någon, eftersom ordet blivit kriminaliserat. Men man borde nog också döma ut skolsystemet som lärt mig säga så.

Hakkarainen säger att lånet på 6000 euro han redovisat för i sin anmälan om valfinansiering kommer från hans mamma. Familjeföretaget Haka Woods gav inte något ekonomiskt stöd till hans kampanj.