Ilkka, pääkirjoitus: Islamin pelko ei ole viisauden alku 9.10.2009
Tuorein keskustelusykäys saatiin vajaa viikko sitten, kun Venäjän-tuntijana tunnettu professori Timo Vihavainen tuli julkisuuteen lehtihaastatteluissa. Hän kuuluu sarjaan kulttuurikriitikot, joita eurooppalainen keskustelu tuntee lukuisia sadan viime vuoden ajalta.
Vihavainen on kehitellyt ajatuksiaan jo pitempään. Hänen kolumnejaan on julkaistu Kanava-lehdessä. Laajempi julkisuus kuuli hänen viestinsä vasta, kun kolumneista koostettu kirja Länsimaiden tuho julkaistiin tänä syksynä.
Nimi muistuttaa varmaankin tarkoituksella Oswald Spenglerin 1919 julkaisemaa kirjaa Länsimaiden perikato, jossa hän ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa ennusti länsimaiselle kulttuurille väistämätöntä alamäkeä.
Ensinnäkin hän sanoi, että maahanmuuton ongelmia on hyssytelty; on puhuttu vain kauniisti työvoiman tarpeesta. Toiseksi hän arvioi, että suomalainen yhteiskunta kohtaa tulevaisuudessa suuria ongelmia, kun islaminuskoisten määrä nousee.
"Suomessa edetään vastedes yhä enemmän islamismin ehdoilla", Vihavainen sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa (6.10.).
Tarkemmin katsoen Vihavaisen väitteet eivät ole täsmällisiä. Hän sekoittaa - tahallisesti tai tahattomasti - käsitteitä keskenään.
Tulevien vuosien ja vuosikymmenten työvoimapulalla on perusteltu ns. työperusteista maahanmuuttoa. Siinä ihminen tulee maahan tehdäkseen työtä. EU:n sisältä tulo on vapaata, ulkopuolelta tarvitaan lupa. Lupien myöntämisessä voidaan käyttää harkintaa.
Työperusteisten maahanmuuttajien joukossa islamilaisten maiden piiristä tulevien osuus on varsin pieni. Työn perässä tänne on viime vuosina tultu lähinnä Baltiasta ja entisen Neuvostoliiton alueelta, jonkin verran myös Aasiasta.
Muslimitaustaisia maahanmuuttajia on lähinnä kahdessa muussa ryhmässä: avioliiton kautta tai suojelun tarpeen perusteella Suomeen tulevissa. Olisi ihmisoikeuksien polkemistä estää avioliitot tai tarpeeseen perustuva suojelu joltain ihmiseltä vain hänen uskontonsa takia.
Vihavainen arvosteli erityisesti somalialaisten huonoa sopeutumista. Heidän kohdallaan kyse on kuitenkin enemmän yhteiskuntien ja kulttuurien eroista kuin uskonnosta.
Vihavainen puhuu myös islamismista, joka on uskonnosta hyödyntävää ääriajattelua. Sitä esiintyy kaikissa uskonnoissa. Jos laittaa yhtäsuuruusmerkit islamin ja islamismin välille, voi samalla sanoa, että Ku Klux Klan edustaa kristillisyyttä.
Suomessa maahanmuuttajia - maahanmuuton kaikissa lajeissa - on edelleen vähän. Koska islam on maailman toiseksi yleisin uskonto, on muslimien määrä kasvaa väistämättä tulevaisuudessa.
Siksi olisi hyvä miettiä jo nyt rakentavia keinoja, joilla islaminusko ja suomalaisen yhteiskunnan täysivaltainen jäsenyys voidaan yhdistää.
Tulevaisuudessa tarvitaan islamin suomalaista versiota, joka hyväksyy suomalaisen yhteiskunnan pelisäännöt ja saa saman arvostuksen kuin muutkin katsomukset.
Siihen on jo hyvä pohja, sillä Suomi oli ensimmäinen länsieurooppalainen maa, jossa 1920-luvulla annettiin virallinen asema islamilaiselle seurakunnalle. Kokemukset olivat hyviä. Venäjän vallan aikana tänne muuttaneet tataarit ovat jatkossa voimavara, kun opettelemme uudistamaan yhteiskuntaamme.