sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Iltalehti: Vanhanen: Uhkauksia saaneella Thorsilla koko hallituksen tuki

Iltalehti/STT: Vanhanen: Uhkauksia saaneella Thorsilla koko hallituksen tuki 21.3.2010
YLE Uutiset: Vanhanen vaatii nollatoleranssia rasismiin
Helsingin Sanomat/STT: Vanhanen: Astrid Thorsilla on koko hallituksen tuki
YLE Areena: Pääministerin haastattelutunti 21.3.2010 (audio)

(lopussa osa haastattelusta tekstimuodossa)

Pääministeri Matti Vanhasen mukaan maahanmuuttoasioiden takia uhkauksia saaneella ministeri Astrid Thorsilla on koko hallituksen tuki takanaan.

Vanhanen sanoi Ylen Pääministerin haastattelutunnilla, että hallitus on pitänyt erillisen neuvottelun uhkauksista.

Vanhanen korosti, että Suomessa noudatettava nollatoleranssia rasismia kohtaan. Esimerkiksi tulevien vaalien kansanedustajaehdokkaiden ei pitäisi edes rivien välissä hersytellä asialla.

____________________________________

YLE Uutiset: Vanhanen vaatii nollatoleranssia rasismiin

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) ottaa voimakkaasti etäisyyttä rasistisiin mielipiteisiin. Vanhanen vaati YLE Radio Suomen Pääministerin haastattelutunnilla ensi kevään eduskuntavaaleihin nollatoleranssia rasismiin. Samalla hän vakuutti koko hallituksen tukevan tappouhkauksia saaneen maahanmuuttoministerin Astrid Thorsin (r.) linjaa.

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) puuttui Pääministerin haastattelutunnilla Suomessa vellovaan kriittiseen maahanmuuttokeskusteluun. Vanhanen vaati ensi kevään eduskuntavaaleihin nollatoleranssia rasismiin.

- Eduskuntavaaleissa pitää kaikkien puolueiden tehdä rasismista korostetun voimakas irtiotto, Vanhanen sanoi.

Hänen mielestään yhdenkään puolueen ei pidä suvaita ehdokkaiden rasismia edes rivien välissä.

Vanhanen ilmaisi myös tukensa tappouhkauksia saaneelle maahanmuuttoministerille Astrid Thorsille (r.). Pääministeri ihmetteli, miksi julkisuudessa on vaadittu yksittäisiä ministereitä tukemaan Thorsia. Hänen mielestään on itsestään selvää, että koko hallitus tukee Thorsin linjauksia.

- Thors noudattaa koko hallituksen ohjelmaa, ja hänellä on kaikkien ministereiden tuki, Vanhanen sanoi.

Vanhanen on valmis myös keskustelemaan ulkomaalaislain muuttamisesta kohua herättäneiden viime aikaisten karkotuspäätösten jälkeen. Maahanmuuttoministeri Astrid Thors on kutsunut eduskuntaryhmät neuvottelemaan asiasta ensi kuun alussa. Vanhasen mielestä samalla täytyy kuitenkin pitää mielessä, ettei perheenyhdistämistä avata liiaksi.

- Useilla lapsilla on neljä isovanhempaa. Tämä ei koske vain mummoja, Vanhanen muistuttaa.

Vanhanen ei kuitenkaan halunnut ottaa suoraan kantaa egyptiläisen ja venäläisen isoäidin kohtaloon. Hän muistutti, että lakia tulkitsee Suomessa Korkein hallinto-oikeus eivätkä poliitikot.

YLE Uutiset / Jyri Rantala


__________________________________

Pääministerin haastattelutunti

7:00-

Toimittaja
Rasismi ja laajemmin muukalaispolitiikkaa, ne nousevat kyllä yhdeksi keskeiseksi asiaksi seuraavissa eduskuntavaaleissa. Miten arka asia tämä on puoluekoneistoille, miten kipeä? Kun näyttäisi, että se rasismi voi olla myös sen puoluelaitoksen sisällä. Jos ollaan liberaaleja, niin ääniä karkaa soinilaisille ja niin edelleen.

Pääministeri Matti Vanhanen
En mä usko näin, koska mikään puolue ei kannata rasismia. Ja minusta on ihan hyväkin, että eduskuntavaaleissa suhteessa rasismiin tehdään korostetun voimakas niinkun irtiotto. Että yksiselitteinen nollatoleranssi, että suomalainen yhteiskunta ei rasismia hyväksy eikä siedä. Ei edes tällaisessa piilomuodossa, eikä rivien väliin kirjoitettuna. Että siihen pitää vetää nollatoleranssi ja uskon, että suomalaiset ovat tätä samaa mieltä. Me olemme samanlaisia ihmisiä auringon alla, ja tässä suhteessa ei uskonnot eikä ihonvärit saa vaikuttaa suhtautumiseen. Ja mä oletan kyllä, että kaikki puolueet tulee tässä mielessä hyvissä ajoin ennen vaaleja tekemään tässä mielessä niinkun yksiselitteisen selvän pesäeron tähän. Ja se pitää tehdä korostetulla tavalla. Täytyy vähän katsoa myös sen perään, että ehdokkaat eivät myöskään tuota...edes rivien väleissä hersyttele tällaisilla rasismin vastaisuutta henkivillä kannanotoilla.

Toimittaja
Miten kun tässä ruvettiin puhumaan jo edessä olevista vaaleista. Miten arvelette, että onko suomalainen yhteiskunta jo kypsä siihen, että niissä vaaleissa eduskuntaan asti valitaan aidosti uussuomalaisia kansanedustajia?

9:40-

Toimittaja
Kuitenkaan ette varmaankaan ole voinut olla huomaamatta, että ulkomaalaisvihamielisyys on huolestuttavasti lisääntynyt Suomessa. Maahanmuuttoministeriä on uhattu sekä tutkijoita, jotka siis tutkivat maahanmuuttoa, siinä määrin, että he eivät enää uskalla osallistua julkiseen keskusteluun. Mikä teidän arvionne on, että miksi tällainen muukalaisviha on Suomessa lisääntynyt?

Pääministeri Matti Vanhanen
Se on selvästi sukua samantyyppiseen keskusteluun mitä on hyvin suuressa osassa Eurooppaa olemassa. Ne tietty osa kansalaisista suuntautuu tämän mukaisesti. Ei Suomi tässä suhteessa...valitettavasti emme ole poikkeus, että meilläkin on tätä tän tyyppistä vihamielisyyttä olemassa. Ja näyttää, että toi nettiymp...netti verkkokeskusteluympäristöineen jotenkin niinkun kaikki pahimmat piirteet ihmisistä nostaa esille. Ja sieltä löytyy näemmä sielunkumppaneita mitä erilaisimmille ajatuksille. Mutta että tätä vastaan minusta se ainoa tapa, jota... tai niinkun kansanvaltainen, ihmisoikeuksia korostava puoli voi nousta on se, että nimenomaan eduskuntavaalien kaltaisessa poliittisessa keskustelussa, ja jo sitä ennen, niin selkeesti kaikki, jotka yhteiskunnallisissa toimissa on, niin kertoo, että rasismille ei pidä antaa pienintäkään sijaa.

Toimittaja
Onko Suomen maahanmuuttopolitiikassa kuitenkin mennyt joku vikaan, kun kuitenkin tämmöisiä viharyhmiä syntyy ja selvästi myös jotkut ääripoliitikot yrittävät käyttää ja lietsoa tätä mielialaa ja käyttää sitä poliittisesti hyväkseen?

Pääministeri Matti Vanhanen
Maahanmuuttopolitiikkahan on elänyt koko ajan. Ja itse asiassa viime vuosien aikanahan sitä jonkin verran kiristetty. Ja olen korostanut sitä, nimenomaan siinä yhteydessä, kun Astrid Thors joutui näiden hyökkäysten kohteeksi, että Thors noudattaa hallituksen ohjelmaa.

Toimittaja
Mutta aika yksin hän jäi kuitenkin...

Pääministeri Matti Vanhanen
Ei, ei, Thors noudattaa hallituksen ohjelmaa. Ei hänen toimintansa ole mitään hänen yksilötoimintaansa. Hänen toimillaan on ollut koko hallituksen tuki. Hän noudattaa hallituksen ohjelmaa ja en ole alkuunkaan ymmärtänyt niitä mielipidekirjoittajia, jotka jollain tapaa Thorsin nostavat esimerkiksi, koska koko hallitus on samaa mieltä hänen kanssaan.

Toimittaja
Mutta pitäisikö sen samanmielisyyden näkyä, kuulua paremmin? Alexander Stubbhan tuli nyt haastattelussa esiin ja ryhtyi tukemaan. Tekevätkö muut ministerit samoin?

Pääministeri Matti Vanhanen
Kyllä se näkyy hallituksen päätöksissä. Ne on hallituksen päätöksiä, sekä ne joita iltakoulu on tehnyt ja hallitus on tehnyt, että Astrid Thors tekee. Ne on hallituksen päätöksiä ja niissä on kaikki 20 ministeriä niissä päätöksissä mukana.

Toimittaja
Tuleeko se näkymään aktiivisena liikehdintänä nyt esimerkiksi tässä lainsäädännössä, joka mahdollisesti sallisi näiden isoäitienkin jäämisen nykyisin Suomeen?